Werkervaring

Contentmarketeer, tekstschrijver, webspecialist, campagne manager

Ik ben een communicatie professional met een pragmatische visie op marketing en een focus op tekst en online publicatie. Ik verzorg werkzaamheden in de rol van contentmarketeer, webspecialist, redacteur, interviewer, marketing- & campagne manager.

Ervaring met opzetten en (technisch en inhoudelijk) reviseren van websites, campagnes van concept tot uitvoering, content (programma’s) voor social media, aansturen collega’s en leveranciers, en Agile werken.

Zeer bedreven in samenwerking met diverse disciplines.

In eerste instantie respecteer ik de cultuur, visie en missie van een organisatie. In tweede instantie voer ik opdrachten uit of stel ze op. Op verzoek leid ik projecten en teams of ben ik strategisch partner.

Recent werk (2019-2024)

2020 – nu

Vanaf december 2020 werk ik een periode zelfstandig voor uitgeverijen en MKB-ondernemingen en verzorgt schrijfwerk, reportages, fotografie, korte videoclips en bedrijfsinterviews. Na een kritische oriëntatie op de arbeidsmarkt werk ik van 1 november 2021 tot 8 juli 2022 als senior communicatiemanager bij de VACO (bedrijfstakorganisatie voor de banden- en wielenbranche) en bedenk ik onder andere de kennis- en informatiecampagne Duurzamebanden.nl. Een maand na mijn vertrek, verlaat ook de directeur deze organisatie.

Tussen 21 november 2022 en 21 juni 2023 werk ik bij SKY10 (marketing voor IT- en tech-bedrijven), als senior contentmarketeer in het High Performance Leading Team. Vanaf mei 2023 sluit ik mijn dienstverband af en stel me beschikbaar als interim marketeer, tekstschrijver en campagne manager. In die rol vervul ik werkzaamheden via recruiters en zelfstandig voor mkb en uitgeverijen.

  • Interim (32u) webspecialist – Tilburg University, okt 2023 tm feb 2024
  • Freelance marketeer voor mkb en vanaf 11 maart 2024 beschikbaar voor een interim rol
  • Informatie en achtergrond: CV, LinkedIn, Instagram en Twitter.

2017 – 2020

Tussen voorjaar 2017 en juni 2019 ben ik (hoofd)redacteur voor Onschatbare Klassieker magazine, RS Porsche Magazine en SL Mercedes Revue. Ik schrijf jaarlijks circa 200 artikelen, haal 18 deadlines van deze uitgaven en maak reportages in woord en beeld. Naast dit dienstverband schrijf en fotografeer ik op freelancebasis voor een handvol opdrachtgevers.

Na ruim twee jaar bij Uitgeverij Haakman verzorg ik van juni 2019 tot december 2020 de marketing en PR voor de IT-scale-up MetaFactory. Noodgedwongen (maatregelingen Covid-19) stop ik eind november 2020.

2010 – 2017

Vanaf 2010 verschuift mijn focus van projectmanagement voor communicatieprojecten naar online marketing en business development. Tussen december 2012 en voorjaar 2017 werk ik als zelfstandig professional. Ik help Nederlandse B2B-ondernemingen om in hun markt zichtbaar te worden als keuze in de aankoopreis van hun klanten.

Tussendoor werk ik mee aan drie documentaires:

Zie mijn profiel op Internet Movie Database.

1992 – 2010

Na mijn studie Grafisch Ontwerp (KABK, diploma 1992) werk ik als designer, projectmanager, teamleider en marketing professional. Zie LinkedIn.

Ik adviseer en help MKB, corporates, gemeentes en provincies via afdelingen Marketing & Sales, Communicatie en Business Development met:

Mijn visie op marketing start met het serieus nemen van de online kanalen (Online First) zodat de oriënterende markt op z’n minst fatsoenlijk kennis kan maken met wat je te bieden hebt.

De belangrijkste component is storytelling en Thought Leadership via landingspagina’s van de organisatiewebsite en social mediakanalen waar een specifieke markt actief is. In feite beschrijf en presenteer je op die wijze een organisatie en krijgen organisaties kaders en focus die ze nodig hebben om hun bedrijfsdoelen te realiseren.

Ik help bij de opvolging van leads (sales) en geef relevante en praktische inzichten voor alle vormen van marktbenadering: hoe zet je een product of dienst in de markt en hoe blijf je in de markt?

Ik werk voor en met B2B-ondernemers die hun Online Business (zaken doen via internet) en Digital Marketing (markten activeren via Online Business) serieus nemen. De wereld is digitaal. Iedereen, zowel de particuliere consument als de zakelijke inkoper, zoekt op het internet naar antwoorden op vragen.

Google is geen zoekmachine, maar een kiesmachine. Zorg dat je proposities gevonden worden door mensen die jou nodig hebben!

Maak van je propositie een keuzeoptie voor je markt

Als je bedrijf (imago, positionering) en je product of dienst (proposities) goed vindbaar zijn, en je via de diverse kanalen relevante kennis deelt, komen de mensen die naar een oplossing zoeken bij jou terecht.

Verhoog je zakelijk rendement met een bedrijfswebsite, social media en content die aansluit op de behoeften van jouw markt.

Eerst nadenken en dan doen. Eerst een plan (missie, visie, strategie) en dan de uitvoering. Communicatiemiddelen ontwikkelen en content publiceren doe je niet ‘zomaar even’. Beiden horen onderdeel te zijn van een doordachte en duurzame bedrijfsstrategie.

Om marketingrendement te halen gaat het om de juiste aansluiting met de juiste markt. Ik help organisaties daarmee. Een perfecte aansluiting met de eigen afdeling sales is cruciaal.

Ken je de antwoorden op de volgende 6 vragen?

  • Wie zijn jouw klanten (doelgroep)?
  • Weten zij wie jij bent?
  • Willen ze het weten?
  • Waarom?
  • Hoe kun je ze boeien, binden en behouden?

Mijn werkwijze is eenvoudig, duidelijk en continu aan te passen:

  • Strategisch > Inspireren
    Vraag je eens af hoe je online aanpak meehelpt om je bedrijfsdoelen te bereiken.
    Wat zijn je plannen en wat is je visie?
    Door kritische vragen te stellen en eerlijke antwoorden te geven kom je tot jouw Business Roadmap. Dat is geen boekwerk maar een schetsvel! Uitvoerbaar dus.
  • Tactisch > Motiveren
    Een grootse visie is geweldig, maar hoe richt je de weg naar resultaat in?
    Door een pragmatische vertaling te maken naar realistische projecten worden stappen stapjes. Dit geeft je overzicht en rust. Tempo is belangrijker dan haast. Incrementele ontwikkeling. Stap voor stap op weg naar beter.
  • Operationeel > Wie gaat wat doen, en wanneer?
    Kijk eens met nieuwe ogen naar je onderneming. Bij een veranderende markt hoort een veranderende organisatie. Je organisatie kan zelf meer dan je denkt. Weet je niet hoe? Dan laat ik je dat zien.

Meteen aan de slag met een uitwerking van een analyse, een praktische vertaling van jouw strategie. Of een workshop die inzichten en inspiratie geeft om aan de slag te kunnen. De tijd van rapporten is allang voorbij. De markt kiest slagvaardige partijen die snel kunnen schakelen en wendbaar zijn. Zorg dat je daar bij hoort. Betrek je hele organisatie bij jouw doelen. Zorg dat je markt je kan vinden en je niet meer loslaat! Inbound marketing* is the way to go.

Operationeel: uitvoeren en resultaten behalen

Door te doen en te weten waarom je iets doet, maak je een zekere en betrouwbare indruk. Met name in de B2B gaat het om vertrouwen. Vertrouwen straal je uit met een duidelijke website, accurate service, heldere communicatie in iedere uiting die naar binnen en naar buiten gaat. Het moet kloppen en goed zijn. Zorg dat je je verhaal op orde hebt. Lees hier hoe je dat doet.

Klopt de Online Presence van je organisatie?

  • Is het goed genoeg of kan het beter?
  • Hoe is de aansluiting met je huisstijl?
  • Weten anderen wie jij bent?
  • Herkennen ze wat je te bieden hebt?
  • Hebben ze behoefte aan jouw aanbieding?
  • Geef jij je kopers informatie en service waar ze blij van worden?
  • Komen ze bij je terug?

Vaak gaat het om fine-tuning en bewustwording van bestaande middelen en processen. Een vogelview helpt daarbij. Iemand van buiten ziet vaak meer en kijkt beter.

  • Sinds 2010 geef ik B2B-ondernemers kaders om meer business te halen uit de beschikbare online kanalen, zoals bedrijfswebsite, social media en webshop. Mijn blogs geven inspiratie en helpen je met de invulling van jouw business in de digitale wereld. Het belangrijkste middel dat ik inzet is markt- en klantonderzoek. Interview je klanten periodiek: zij weten immers waarom ze je kozen. Weet jij het?
  • Tekst en beeld zijn de vitale onderdelen van alle communicatie. Bewegend beeld krijgt daarin een steeds groter aandeel. Hoe goed zijn je teksten? Worden ze begrepen en welke bijdrage leveren ze aan jouw omzet? Zijn jouw beelden een aanvulling op het beeld dat jouw klanten van je bedrijf hebben? Ik heb sinds begin jaren ’90 ervaring met beeld- en tekst-redactie. Een juiste selectie en kritische blik op tekst en beeld maken het verschil en zorgt ervoor dat je boodschap aan de markt goed overkomt.
  • Ben je toe aan een nieuwe bedrijfswebsite? Weet je het zeker, of denk je het? Misschien zie je wel op tegen de investering en het hele project. Maak het jezelf, je organisatie en je markt makkelijk en ga voor een eenvoudige website. Eerst goed nadenken over je proposities en positionering, daarna relevante content maken en via de juiste techniek publiceren. Gewoon doen!

CV

Sinds 1992 werk ik als designer, projectmanager, teamleider en marketing- en communicatieprofessional. Zie mijn CV en profiel LinkedIn.

Contact

Email, bel of app op 06 1308 0313.

Disclaimer voor AlbertMensingaCreative.nl
Privacy statement

Algemene voorwaarden van Albert Mensinga Creative

KvK Utrecht 321 25 433