Blog overzicht: Marketingmed

Of ik zin had om blogs over online marketing voor zijn platform te schrijven? Eigenaar van online marketing kennis- en trainingsplatform Marketingmed.nl Chelsea Bosters vroeg het me in de zomer van 2014. Na een half jaartje nadenken zwichtte ik, de aanhouder wint nietwaar? Mijn belangrijkste reden om het wel te doen – kritische stukken schrijven vóór B2B-ondernemers – woog zwaarder dan de handvol redenen om het niet te doen. “Ik blog al voor een handvol marketingplatforms”, was daarvan de belangrijkste.

Ik zeg het eerlijk, het valt niet mee om B2B-ondernemers te vangen voor een kritische bevraging. ‘Geen tijd’ en ‘lastig te pakken te krijgen’ zijn de te verwachten antwoorden. Maar uiteindelijk komt daar toch vaak de aap uit de marketingmouw: “Nouwww… eigenlijk hebben we de visie nog niet helemaal op orde.”

Waarom worstelen bedrijven met hun visie op online marketing, en vinden ze het zo moeilijk hier iets over te vertellen?

Elke maand schrijf ik een Kritische Pen. Probeer ik een Kritische Pen te schrijven. Kijk, ik krijg er geen stuiver voor en doe het puur uit liefde voor het vak. Ik kan het mezelf makkelijk maken en de Usual Suspects bellen en interviewen. Maar hun mening kennen we (wie zijn ‘we’ eigenlijk?) nu wel. Ik kan het ook zelf invullen en mijn ervaringen uit de branche opschrijven.

Dat zou een pijnlijke exercitie worden. Laat ik dat maar niet doen en een overzicht geven van de Kritische Pen-blogs die ik tot nu toe schreef:

1 – Chelsea Bosters (Marketingmed): “Hoeveel aandacht geef jij online?”

2 – Aldo Wink (Stan & Stacy): “Hoe belangrijk is online voor B2B-ondernemingen? Hoeveel aandacht geven zij hun Digital Marketing?”

3 – Bernd Beekman (productmanager Out Of Home van SVO Vakopleiding Food): “Een werkende website voor B2C klanten, wat versta jij daaronder?”

4 – Levi Witbaard (marketing Jedi van OBI4wan): “Hoe gaan ondernemingen met hun online monitoring en webcare om?”

5 – Albert Mensinga: “Waarom worstelen bedrijven met hun visie op online marketing?”

6 – Richard Francis (content marketing manager bij Exact): “Wat is de rol van online in B2B, en met name de engagement?”

7 – Richard Francis (content marketing manager bij Exact): “Wat is de rol van storytelling in de kopersreis?” 

8 – Nick Simonis (directeur Vekon Technische Assemblage): “Hoe zetten jullie (B2B-maakindustrie) content marketing in?”

9 – Truus Koppelaar (ex-directeur Marketing & Communicatie bij AFAS): “Wat is de toekomst van inbound marketing?”

10 – Jan Pieters (CEO / Managing Director Rioned) en Nicoline Maes (Social Media Specialist en Trainer): “Online marketing voor de B2B-maakindustrie: Rioned”

11Claudia Maglio (marketing Boon Edam): “Al in 1996 had Boon Edam een Nederlands- en Engelstalige website.”

12Sietse van Echtelt (marketing Efficy) over CRM: “Hoe goed ken jij je klant?

Een overzicht van mijn Kritische Pennen tref je ook aan op de website van Marketingmed – Informatie over social media, online marketing, SEO en WordPress.

Veel leesplezier!