Blogs over marktaanpak

22 augustus 2015 – Of ik zin had om blogs voor het online marketing kennis- en trainingsplatform MarketingMed.nl te schrijven? Eigenaar Chelsea Bosters vroeg het me in de zomer van 2014. Leuk, schrijven vóór B2B-ondernemers! Een jaar lang interviewde ik maandelijks een online marketing professional en publiceerde MarketingMed 12x de uitkomst onder de naam Kritische Pen.

Het viel (in 2014-2015) niet mee om B2B-ondernemers kritisch te bevragen. ‘Geen tijd’ was maar al te vaak het antwoord op mijn uitnodiging. Maar uiteindelijk kwam toch vaak de aap uit de marketingmouw: ‘Euh… eigenlijk hebben we onze visie nog niet helemaal op orde.’

Waarom worstelen bedrijven met hun visie op online marketing en waarom vinden ze het zo moeilijk hier over te vertellen?

Maandelijks schreef ik een Kritische Pen. Ik zocht, vond, interviewde en schreef. Een overzicht van 12 blogs:

  1. Chelsea Bosters (Marketingmed): “Ik vind het een must om als bedrijf online actief te zijn, ongeacht in welke branche het bedrijf werkzaam is.”
  2. Aldo Wink: “Marketeers in de B2B zijn nog altijd bezig om het interne verhaal naar buiten te brengen.”
  3. Bernd Beekman (productmanager Out Of Home van SVO Vakopleiding Food): “Opvallen kan doordat je organisch goed gevonden wordt in Google.”
  4. Levi Witbaard (OBI4wan): “Hoe gaan ondernemingen met hun online monitoring en webcare om?” – Niet meer online
  5. Albert Mensinga: “Waarom worstelen bedrijven met hun visie op online marketing?”
  6. Richard Francis (content marketing manager bij Exact): “Onze content is gericht op toegevoegde waarde voor de lezer. We gaan niet uit van de kenmerken en functies van onze toegepaste software.”
  7. Richard Francis (content marketing manager bij Exact): Een prospect pleasen is niet het belangrijkste doel van onze storytelling.” 
  8. Nick Simonis (directeur Vekon Technische Assemblage): “Contentmarketing is een manier om je naar bestaande en potentiële klanten te profileren als professioneel en vakbekwaam partner.”
  9. Truus Koppelaar (ex-directeur Marketing & Communicatie bij AFAS): “Wat is de toekomst van inbound marketing?” – Niet meer online
  10. Jan Pieters (CEO / Managing Director Rioned) en Nicoline Maes (Social Media Specialist en Trainer): “Online marketing voor de B2B-maakindustrie: Rioned.” – Niet meer online
  11. Claudia Maglio (Boon Edam): “Al in 1996 had Boon Edam een Nederlands- en Engelstalige website.”
  12. Sietse van Echtelt (marketing bij Efficy) over CRM: “Hoe goed ken jij je klant?”

NB. de artikelen zijn medio 2022 offline gezet.