Tekst

10 april 2015 – Met tekst en beeld duidelijk maken wat je wilt overbrengen, is een topprioriteit voor elke organisatie. Ik vind het belangrijk om na te denken voor je iets zegt en opschrijft. Stel jezelf de kritische vraag: hoe goed begrijp ik zelf wat ik bedoel? 

Artikelen, reportages en interviews maken was decennia lang niet mijn beroep maar ik deed het wel. Begin jaren 90 startte ik als designer, groeide vervolgens door naar project- en accountmanager, marketeer en hoofdredacteur en noem me nu een allround communicatiespecialist. Mijn basis? Nieuwsgierigheid en vragen stellen. Net zolang tot ik begrijp wat jij bedoelt.

Customer journey

Tekst en beeld zijn basis-ingrediënten van communicatie. Tussen 1992 en 2012 was ik druk met ontwikkeling en ordening van deze elementen. Voorbeelden:

  • project- en campagnemanager (Ervaar het OV voor Provincie Gelderland),
  • projectmanager websites (BMC advies, Provincie Utrecht, tientallen actiewebsites MKB),
  • bladmanager (jaarverslagen, relatie- en bedrijfsmagazines Corporate Express, KPMG, IBM, Rodamco).

Een lijst met opdrachtgevers vind je hier.

Tussen 2010 en 2017 verschuift mijn focus naar contentmarketing. Online First is een begrip waar veel organisaties mee worstelen; toen en nu nog steeds. Ik schrijf in die periode voor B2B-ondernemers en directeuren blogs en artikelen die zij gebruiken in hun online marketing. Hulpmiddelen om het verhaal van een bedrijf te vertellen.

Veel van mijn inzichten uit die tijd gelden nog steeds. Wellicht nu zelfs meer dan ooit. De basis om rendement te halen uit online kanalen zoals bedrijfswebsite, social media en webshop is een gezonde content- en inbound marketing strategie. De bottom-line: hoe word je, ben je en blijf je zichtbaar als keuze in de Customer Journey van je kopers?

Tekst in de hoofdrol

Tekst en beeld zijn basis-ingrediënten van online communicatie in de Awareness fase van je inbound marketing. Je spreekt je markt aan en trekt bezoekers die op zoek zijn naar antwoorden op vragen en problemen die op dat moment spelen en waarvoor ze een oplossing zoeken. Vinden ze die bij jou?

  • Ben je tevreden over de teksten op je website?
  • Vertel je een boodschap die je markt begrijpt?
  • Welke bijdrage levert je content aan je marketing en sales?
  • Is tekst een aanvulling op het beeld dat jouw kopers en klanten van je bedrijf hebben?
  • Komt je propositie duidelijk over?

Een kritische blik op tekst en beeld kan het verschil maken en zorgt ervoor dat je boodschap aan de markt overkomt. Laat zien wie je bent en maak jezelf kenbaar. Tekst en beeld zijn daarvoor de belangrijkste ingrediënten. Door je markt relevant gevonden worden, is een uitdaging. Het doel van een moderne onderneming is waarde toevoegen aan markt, eigen organisatie, stakeholders, toeleveranciers et cetera. Neem dit serieus en geef het de aandacht die het verdient.

In contentmarketing speelt tekst een hoofdrol. Naast een natuurlijke aanleg voor schrijven heb ik een achtergrond in projectmanagement, marketing en consultancy. Dat maakt een samenwerking met ondernemers heel fijn. Zowel voor mij als voor de ondernemers die hulp vragen bij de realisatie van hun marktbenadering.

2 thoughts on “Tekst

    1. Social media kun je altijd inzetten: je kunt zelf vaak meer dan je denkt. Hoe je dit aanpakt hangt af je website, wat is je product, wat is je markt, wat is je positie van je markt, hoe gebruikt je markt social media, wat is positionering, wat zijn je proposities, zit je markt op een dialoog met je te wachten etc etc. Wil je hier meer informatie over: bel of mail me even. Dank je voor je reactie en een fijne dag!

Comments are closed.