Tekst

10 april 2015 – Met tekst en beeld duidelijk maken wat je wilt overbrengen, is een topprioriteit voor elke organisatie. Ik vind het belangrijk om na te denken voor je iets zegt en zeker voordat je iets opschrijft of publiceert. Stel jezelf de kritische vraag: hoe goed begrijp ik wat ik bedoel? 

Artikelen, reportages en interviews maken, was decennia lang niet mijn beroep maar ik deed het wel. Begin jaren 90 startte ik als designer, groeide vervolgens door naar project- en accountmanager, marketeer en hoofdredacteur en noem mezelf nu een content marketeer. Mijn basis? Nieuwsgierigheid en vragen stellen. Net zolang tot ik begrijp wat een opdrachtgever bedoelt.

Customer journey

Tekst en beeld zijn basis-ingrediënten van communicatie. Tussen 1992 en 2012 was ik druk met ontwikkeling en ordening van deze elementen.

Voorbeelden:

  • Project- en campagnemanager (Ervaar het OV voor Provincie Gelderland)
  • Projectmanager websites (BMC advies, Provincie Utrecht, tientallen actiewebsites MKB)
  • Bladmanager (jaarverslagen, relatie- en bedrijfsmagazines Corporate Express, KPMG, IBM, Rodamco)

Een lijst met opdrachtgevers vind je op deze pagina.

Vanaf 2010 verschuift mijn focus van projectmanagement naar contentmarketing. Online First is een begrip waar veel organisaties nog steeds mee worstelen. Ik schrijf vanaf die periode voor uitgeverijen, B2B-ondernemers en directeuren landingspagina’s, blogs en artikelen. Het zijn geschikte hulpmiddelen om het verhaal van een bedrijf te vertellen en ideale bouwstenen voor marketing. De afdeling sales is er blij mee.

Veel van mijn ‘oudere’ inzichten gelden nog steeds. Wellicht nu zelfs meer dan ooit, want de basis op orde krijgen is een eerste vereiste voordat je verder gaat met moderne technieken en online advertising. De basis om rendement te halen uit online kanalen zoals bedrijfswebsite, social media en webshop is een gezonde content- en inbound marketing strategie.

De bottom-line: hoe word je, ben je en blijf je zichtbaar als keuze in de Customer Journey van je kopers?

Tekst in de hoofdrol

Tekst en beeld zijn basis-ingrediënten van online communicatie in de Awareness fase van je inbound marketing. Je spreekt je markt er mee aan en trekt bezoekers die online op zoek zijn naar antwoorden op vragen en problemen die op dat moment spelen en waarvoor ze een oplossing zoeken. Vinden ze die op jouw webpagina of social media post?

  • Ben je tevreden over de teksten op je website?
  • Vertel je een boodschap die je markt begrijpt?
  • Welke bijdrage levert je content aan je marketing en sales?
  • Is tekst een aanvulling op het beeld dat jouw kopers en klanten van je bedrijf hebben?
  • Komt je propositie duidelijk over?

Een kritische blik op tekst en beeld kan het verschil maken en zorgt ervoor dat je boodschap aan de markt overkomt. Laat zien wie je bent en maak jezelf kenbaar. Tekst en beeld zijn daarvoor de belangrijkste ingrediënten. Door je markt relevant gevonden worden, is een uitdaging. Het doel van een moderne onderneming is waarde toevoegen aan markt, eigen organisatie, stakeholders, toeleveranciers et cetera. Neem dit serieus en geef het de aandacht die het verdient. Want in contentmarketing speelt tekst een hoofdrol.

Naast een natuurlijke aanleg voor schrijven heb ik een achtergrond in projectmanagement, marketing en consultancy. Dat maakt een samenwerking met ondernemers die hulp vragen bij de realisatie van hun marktbenadering heel fijn.

2 thoughts on “Tekst

    1. Social media kun je altijd inzetten: je kunt zelf vaak meer dan je denkt. Hoe je dit aanpakt hangt af je website, wat is je product, wat is je markt, wat is je positie van je markt, hoe gebruikt je markt social media, wat is positionering, wat zijn je proposities, zit je markt op een dialoog met je te wachten etc etc. Wil je hier meer informatie over: bel of mail me even. Dank je voor je reactie en een fijne dag!

Comments are closed.