Redactionele vormgeving (1 van 3)

25 april 2015 – Ontwerp en vormgeving gaan met name over ‘orde scheppen in chaos’. In mijn ogen is chaos een complexe vorm van orde. Midden jaren ’90 maak ik de stap van grafisch ontwerp naar redactionele vormgeving.

In die tijd ontwerp ik aan de lopende band folders, brochures, boeken, magazines, kwartaalberichten, nieuwsbrieven, kranten en jaarverslagen. De bottleneck bij het ontwerp van dergelijk drukwerken was vaak de verkrijgbaarheid en de organisatie van de content. Teksten en beelden op de juiste manier van de opdrachtgever krijgen was (en is nog steeds) een lastige. De komst van internet draagt bij aan het serieus nemen van dit probleem. Want dat is het. Het kost tijd, en daarmee geld, als dit proces niet soepeltjes gaat. Projectmanagement is belangrijk. Pas vanaf 2007 ontstaan functies als webredacteur en online marketeer.

BhurmannRodamcoLoyensLoeff

De vorige eeuw

Het gaat me op een gegeven moment teveel tijd kosten om aangeleverde teksten en beelden naar eigen inzicht op waarde te schatten en een plek in een communicatiemiddel te geven. Opdrachtgevers komen namelijk graag terug op hun beslissingen omdat het ontwerpproces meestal niet is vastgelegd. Ik hou daar niet van en stel een redactioneel ontwerp (of plank, zie illustratie) op waarin ik aangaf wat ik qua invulling van mijn opdrachtgever verlang: overzicht voor iedereen.

Plank

Per pagina geef ik aan wat er nodig is om bv. een brochure in te vullen. Ingesloten zit de opdracht aan mijn opdrachtgever om bij de aangegeven artikelen een afgepaste tekst te leveren, bij voorkeur voorzien van kwalitatief en bruikbaar beeldmateriaal. Bij mijn ‘plank’ sluit ik een planning, een offerte en een ontwerp voor een cover en een spread (dubbele pagina) bij. Zie bovenstaande illustratie.

Geruststellend overzicht

Dit geruststellend overzicht geeft een goed beeld van wat mijn klant qua tijd, kosten en vorm verwachten kan. En de uren die ik steek in de voorbereiding vertalen zich ruimschoots uit naar uitwerking en eindresultaat. Niet alleen voor mezelf is dit document een hulpmiddel: ook de fotograaf, illustrator en tekstschrijver kunnen er prima mee uit de voeten.

Langzaam maar zeker verschuift mijn aandacht van vorm en ordening naar inhoudelijke zaken. Ik heb inmiddels het overzicht en de ervaring om als een projectmanager de procesdeelnemers scherp te houden. Iets wat de kwaliteit altijd ten goede komt. Ik raak bedreven in beeld- en tekstredactie. Voor enkele uitgaven schrijf ik zelfs teksten.

Mijn rol word er voor opdrachtgevers en bureau’s waar ik in dienst ben niet duidelijker op. En hoewel de klanten met me weglopen, lukt het steeds minder goed aansluiting te houden met de dagelijkse gang van de zaken. De logische stap is dat ik in 2007 mijn eigen bedrijf start. Tot lente 2017 werk ik regelmatig voor diverse opdrachtgevers. Na die tijd pak ik incidenteel een uitdagende opdracht mee. Ordening van informatie speelt daarbij nooit een bijrol.

Geen drukwerk meer

Ontwerpen doe ik nog maar sporadisch. Ik leerde enorm veel van de complexe projecten zoals jaarverslagen, soms wel in vijf talen. Door de projecten die ik mocht doen voor grote organisaties als Rodamco (nu Unibail-Rodamco), Buhrmann (nu Corporate Express) en Loyens & Loeff leerde ik uit de chaos van aangeleverde informatie ordelijke uitgaven te maken. Redactionele vormgeving hielp me daarbij. En nog steeds.

Behoefte aan ‘orde in chaos’?

Ik interview en schrijf artikelen en blogs voor ondernemers. Het kost me weinig moeite om inhoud te rubriceren, de hoofd- en de bijzaken te onderscheiden en richting te geven aan communicatieboodschappen van bedrijven en organisaties.

Lees alle delen: Deel 1 / Deel 2 / Deel  3

1 thought on “Redactionele vormgeving (1 van 3)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Captcha * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.