Redactionele vormgeving (1/3)

25 april 2015 – Chaos zie ik als een complexe vorm van orde. Grafisch ontwerp en vormgeving van communicatiemiddelen gaan voor mij over ‘orde scheppen in chaos’. Die orde breng ik aan door een afgesproken betekenis te geven aan een boodschap en de ontvanger (doelgroep) waardevol houvast te geven. De belangrijkste doelen zijn begrip, blijvende kennis en vervolgactie.

Vanaf 1992 omarm ik grafisch ontwerp en kies bewust voor redactionele vormgeving. Ordening van begrijpelijke informatie is cruciaal voor begrip van aangeboden kennis. Wat daarna gebeurt, is aan de ontvanger.

BhurmannRodamcoLoyensLoeff

In de jaren 90 ontwerp ik aan de lopende band folders, brochures, boeken, magazines, kwartaalberichten, nieuwsbrieven, kranten en jaarverslagen. De bottleneck bij ontwerp van drukwerk is vaak de verkrijgbaarheid en de organisatie van de content. Teksten en beelden op de juiste manier van de opdrachtgever krijgen was (en is nog steeds) lastig werkje. Het kost tijd, en daarmee geld, als dit proces niet efficiënt en soepel gaat. Projectmanagement is belangrijk.

De plank

Op een gegeven moment vind ik het teveel tijd kosten om aangeleverde teksten en beelden van een opdrachtgever naar eigen inzicht op waarde te schatten en een plek in een communicatiemiddel te geven. Opdrachtgevers komen namelijk graag terug op hun beslissingen omdat het ontwerpproces meestal niet stap-voor-stap is vastgelegd maar hen wel stap-voor-stap inzichten geeft.

Ik hield daar toen niet van. Om onhandige situaties te vermijden stel ik een redactioneel ontwerp op waarin ik schematisch aangeef wat ik qua invulling van mijn opdrachtgever verlang: overzichtelijk pagina voor pagina en voor iedereen continu te volgen, want ik verstuur updates. Dit heet een plank.

Plank

Bijvoorbeeld voor een brochure geef ik per pagina aan welke informatie (foto, tekst / hoeveelheid woorden, grafiek) op welke plek komt. Ingesloten zit de opdracht aan mijn opdrachtgever om bij de aangegeven artikelen een op maat geschreven tekst te leveren, bij voorkeur voorzien van kwalitatief en bruikbaar beeldmateriaal. Bij mijn ‘plank’ sluit ik een planning en een offerte bij. Zie bovenstaande illustratie. Voor online publicaties werkt dit eigenlijk vergelijkbaar.

Geruststellend overzicht

De plank is een geruststellend overzicht en geeft een goed beeld van wat een klant qua tijd, kosten en vorm verwachten kan. De tijd die ik steek in deze voorbereiding vertalen zich ruimschoots naar uitwerking en eindresultaat. Niet alleen voor mezelf is dit document (plank) een hulpmiddel: ook de fotograaf, illustrator, tekstschrijver en zelfs drukker en webbouwer kunnen er prima mee uit de voeten. De discipline is dagelijks (incrementeel) vernieuwen van de status en de deelnemers op de hoogte houden.

Ordening van informatie speelt in mijn projecten nooit een bijrol. Het is een uitgangspunt om te zorgen dat een boodschap duidelijk overkomt.

Geen drukwerk meer

Ontwerpen doe ik nu sporadisch. Ik leerde enorm veel van de complexe projecten zoals jaarverslagen, soms wel in vijf talen, uitgebreide websites en campagnes. Door de projecten die ik mocht doen voor grote organisaties als Rodamco (nu Unibail-Rodamco), Buhrmann (nu Corporate Express) en Loyens & Loeff leerde ik uit de chaos van aangeleverde informatie ordelijke uitgaven te maken. Redactionele vormgeving helpt me daarbij. Ook nu nog.

Deel 1 / Deel 2 / Deel  3

1 thought on “Redactionele vormgeving (1/3)

Comments are closed.