25 april 2015 – Chaos zie ik als een complexe vorm van orde. Grafisch ontwerp en vormgeving van communicatiemiddelen gaan voor mij over het ‘scheppen van orde in chaos’.
Deze orde breng ik aan door een afgesproken betekenis toe te kennen aan een boodschap die de ontvanger (doelgroep) waardevolle houvast kan bieden. De belangrijkste doelen hierbij zijn begrip, blijvende kennis en het stimuleren van vervolgacties.
Tussen 1992 en 2012 was ik grafisch ontwerper en koos ik bewust voor redactionele vormgeving als voornaamste manier om informatie te rubriceren. Het optimaal ordenen van begrijpelijke informatie is cruciaal voor het begrip van de aangeboden kennis. Wat daarna gebeurt, ligt in de handen van de ontvanger.
In de jaren 90 ontwerp ik aan de lopende band folders, brochures, boeken, magazines, kwartaalberichten, nieuwsbrieven, kranten, jaarverslagen en websites. De bottleneck bij ontwerp van drukwerk is vaak de organisatie van de content. Teksten en beelden op de juiste manier van de opdrachtgever krijgen was (en is nog steeds) een lastig werkje.
Het kost tijd, en daarmee geld, als dit proces niet efficiënt en soepel gaat. Projectmanagement is een belangrijke methode om communicatiemiddelen te realiseren.
Redactionele vormgeving: de plank
Op een gegeven moment vind ik dat deze projecten mij teveel tijd gingen kosten. Zo duurde het mij veel te lang om aangeleverde teksten en beelden van een opdrachtgever op waarde te schatten en een plek in een communicatiemiddel te geven. Opdrachtgevers komen namelijk graag terug op hun beslissingen omdat het ontwerpproces meestal niet stap-voor-stap werd vastgelegd maar hen wel stap-voor-stap inzichten geeft. Logisch, want hun voorstellingsvermogen is beperkt. Continue aanpassing tijdens het ontwikkelings- en productieproces is niet fijn.
Om onhandige situaties te vermijden, stelde ik een redactioneel ontwerp op waarin ik schematisch aangaf wat ik qua invulling van mijn opdrachtgever verlang: overzichtelijk pagina voor pagina en voor iedereen continu te volgen, want ik geef telkens updates. Dit heet een plank.
Bijvoorbeeld voor een brochure of website geef ik per pagina aan welke informatie (foto, tekst / hoeveelheid woorden, grafiek) op welke plek komt. De opdracht aan mijn opdrachtgever is om bij de aangegeven artikelen de bijbehorende tekst te leveren, bij voorkeur voorzien van kwalitatief en bruikbaar beeldmateriaal. Bij mijn ‘plank’ sluit ik altijd een planning en een offerte bij. Zie bovenstaande illustratie. Voor online producties werkt dit eigenlijk vergelijkbaar.
Geruststellend overzicht
De plank is een geruststellend overzicht en geeft een goed beeld van wat een klant qua tijd, kosten en vorm kan verwachten. De tijd die ik steek in deze voorbereiding vertaalt zich ruimschoots naar een betere uitwerking en kwalitatief eindresultaat. En minder kosten! Niet alleen voor mezelf en mijn opdrachtgever is dit document (plank) een hulpmiddel: ook de fotograaf, illustrator, tekstschrijver en zelfs drukker en webbouwer kunnen er prima mee uit de voeten.
De discipline is dagelijks (incrementeel) vernieuwen van de status en de deelnemers op de hoogte houden.
Ordening van informatie speelt in mijn projecten nooit een bijrol. Het is een uitgangspunt om te zorgen dat een boodschap duidelijk overkomt.
Geen drukwerk meer
Ontwerpen doe ik nu nog sporadisch. Ik leerde enorm veel van complexe projecten zoals jaarverslagen, soms wel in vijf talen, uitgebreide websites en langlopende campagnes. Door de projecten die ik mocht doen voor grote organisaties als Rodamco (nu Unibail-Rodamco), Buhrmann (nu Corporate Express) en Loyens & Loeff leerde ik uit de chaos van aangeleverde informatie ordelijke uitgaven te maken. Redactionele vormgeving helpt me daarbij. Ook nu nog.
Thanks for the great info!