Albert Mensinga Creative

Werkervaring

Freelance: Communicatie, Content, Marketing > Interim & Projecten > 06 1308 0313

Ik ben een zelfstandig werkende communicatie professional met een hands-on aanpak en doe-mentaliteit. Multidisciplinair, in-time & in-budget, altijd benaderbaar en snel.

Tussen 1991 en 2006 werkte ik als designer. Sinds 2007 verzorg ik opdrachten als zelfstandig ondernemer in de rol van communicatiespecialist, marketing- & campagnemanager, projectmanager, tekstschrijver/redacteur, webspecialist en content marketeer voor mkb, IT-, tech- en maakindustrie, non-profit en overheid.

Ik ben daadkrachtig, resultaatgericht en zelfstandig. Op verzoek teamleider. Bij voorkeur teamlid.

Bij voorkeur werk ik vanuit een operationele omgeving, waar ik methodieken verfijn en kalibreer. Daarbij zorg ik ervoor dat strategieën, gebaseerd op missie en visie, effectief worden omgezet in vruchtbare en duurzame operationele processen.

  • Ervaring met opzetten en (technisch en inhoudelijk) reviseren van websites, campagnes van concept tot uitvoering, content (programma’s) voor social media, aansturen collega’s en leveranciers, en Agile werken.
  • Zeer bedreven in samenwerking met diverse disciplines.
  • In eerste instantie respecteer ik de cultuur, visie en missie van een organisatie; in tweede instantie voer ik opdrachten uit of stel ze op; op verzoek leid ik projecten en teams of ben ik strategisch partner.

  • CV: pagina en pdf
  • LinkedIn profiel
  • Op dit moment ben ik beschikbaar voor een interim rol of nieuw project

2021 – heden

Tussen december 2020 en november 2021 werkte ik als zelfstandige voor uitgeverijen en mkb. Ik verzorgde schrijfwerk, reportages, fotografie, korte videoclips en bedrijfsinterviews. Na een kritische oriëntatie op de arbeidsmarkt was ik van 1 november 2021 tot 8 juli 2022 senior communicatiemanager en lid MT bij de VACO (bedrijfstakorganisatie voor de banden- en wielenbranche). Ik gaf leiding aan het team communicatie, bedacht de kennis- en informatiecampagne Duurzamebanden.nl en voerde deze technisch en inhoudelijk uit.

Tussen 21 november 2022 en 21 juni 2023 was ik senior content marketeer in het High Performance Leading Team bij SKY10 (marketing voor IT- en tech-bedrijven). Sinds juli 2023 ben ik fulltime beschikbaar als zelfstandig communicatieprofessional, startte in oktober 2023 een interim rol van vijf maanden als web specialist bij Tilburg University en verzorg eigen projecten voor mkb en uitgeverijen. Op dit moment ben ik beschikbaar voor een andere interim rol of een nieuw project.

Periode 1986 – 2020

Na mijn opleiding (HTS Werktuigbouwkunde, Kunstacademie Den Haag) werkte ik als grafisch ontwerper en groeide door naar project- en teammanager, met een focus op teamontwikkeling en innovatie.

In de periode 1995 tot 2003 werkte ik bij multidisciplinair communicatiebureau Schoep & Van der Toorn aan diverse communicatieprojecten voor gemeente Amsterdam en leidde vervolgens bij DG Design de afdeling corporate communicatie. Hierdoor kon de bureaudirecteur zijn focus leggen op Stageholding / Joop van den Ende musicalproducties.

Van 2003 tot 2012 werkte ik via bureaus voor klanten zoals NS, Essent, ABN AMRO en gaf leiding aan overheidsprojecten zoals de ontwikkeling en uitvoering van een nieuwe website voor provincie Utrecht en een OV-campagne ervaarhetov.nl voor Gelderland. Eind 2012 koos ik voor zelfstandig ondernemerschap, tot zomer 2017.

Van 2012 tot zomer 2017 richtte ik me op content productie en online marketing & sales voor mkb en maakindustrie. Daarna was ik ruim twee jaar hoofdredacteur bij Uitgeverij Haakman, en van juni 2019 tot december 2020 verzorgde ik marketing en PR voor IT-scale-up MetaFactory. Door Covid-19 stopte dit na 18 maanden, en vervolgens werkte ik negen maanden als zelfstandige.

De ontwikkeling van teams werd een rode draad in mijn carrière. Evenals optimalisatie en innovatie vanuit een functionele en regisserende rol.

Wat kan ik voor je doen?

Ik adviseer en help mkb, corporates, gemeentes en provincies via afdelingen Marketing & Sales, Communicatie en Business Development met:

Mijn visie op marketing start met het serieus nemen van de online kanalen (Online First) zodat de oriënterende markt op z’n minst fatsoenlijk kennis kan maken met wat je te bieden hebt.

De belangrijkste component is storytelling en Thought Leadership via landingspagina’s van de organisatiewebsite en social mediakanalen waar een specifieke markt actief is. In feite beschrijf en presenteer je op die wijze een organisatie en krijgen organisaties kaders en focus die ze nodig hebben om hun bedrijfsdoelen te realiseren.

Ik help bij de opvolging van leads (sales) en geef relevante en praktische inzichten voor alle vormen van marktbenadering: hoe zet je een product of dienst in de markt en hoe blijf je in de markt?

Ik werk voor en met B2B-ondernemers die hun Online Business (zaken doen via internet) en Digital Marketing (markten activeren via Online Business) serieus nemen. De wereld is digitaal. Iedereen, zowel de particuliere consument als de zakelijke inkoper, zoekt op het internet naar antwoorden op vragen.

Google is geen zoekmachine, maar een kiesmachine. Zorg dat je proposities gevonden worden door mensen die jou nodig hebben!

Maak van je propositie een keuzeoptie voor je markt

Als je bedrijf (imago, positionering) en je product of dienst (proposities) goed vindbaar zijn, en je via de diverse kanalen relevante kennis deelt, komen de mensen die naar een oplossing zoeken bij jou terecht.

Verhoog je zakelijk rendement met een bedrijfswebsite, social media en content die aansluit op de behoeften van jouw markt.

Eerst nadenken en dan doen. Eerst een plan (missie, visie, strategie) en dan de uitvoering. Communicatiemiddelen ontwikkelen en content publiceren doe je niet ‘zomaar even’. Beiden horen onderdeel te zijn van een doordachte en duurzame bedrijfsstrategie.

Om marketingrendement te halen gaat het om de juiste aansluiting met de juiste markt. Ik help organisaties daarmee. Een perfecte aansluiting met de eigen afdeling sales is cruciaal.

Ken je de antwoorden op de volgende 6 vragen?

  • Wie zijn jouw klanten (doelgroep)?
  • Weten zij wie jij bent?
  • Willen ze het weten?
  • Waarom?
  • Hoe kun je ze boeien, binden en behouden?

Mijn werkwijze is eenvoudig, duidelijk en continu aan te passen:

  • Strategisch > Inspireren
    Vraag je eens af hoe je online aanpak meehelpt om je bedrijfsdoelen te bereiken.
    Wat zijn je plannen en wat is je visie?
    Door kritische vragen te stellen en eerlijke antwoorden te geven kom je tot jouw Business Roadmap. Dat is geen boekwerk maar een schetsvel! Uitvoerbaar dus.
  • Tactisch > Motiveren
    Een grootse visie is geweldig, maar hoe richt je de weg naar resultaat in?
    Door een pragmatische vertaling te maken naar realistische projecten worden stappen stapjes. Dit geeft je overzicht en rust. Tempo is belangrijker dan haast. Incrementele ontwikkeling. Stap voor stap op weg naar beter.
  • Operationeel > Wie gaat wat doen, en wanneer?
    Kijk eens met nieuwe ogen naar je onderneming. Bij een veranderende markt hoort een veranderende organisatie. Je organisatie kan zelf meer dan je denkt. Weet je niet hoe? Dan laat ik je dat zien.

Meteen aan de slag met een uitwerking van een analyse, een praktische vertaling van jouw strategie. Of een workshop die inzichten en inspiratie geeft om aan de slag te kunnen. De tijd van rapporten is allang voorbij. De markt kiest slagvaardige partijen die snel kunnen schakelen en wendbaar zijn. Zorg dat je daar bij hoort. Betrek je hele organisatie bij jouw doelen. Zorg dat je markt je kan vinden en je niet meer loslaat! Inbound marketing* is the way to go.

Operationeel: uitvoeren en resultaten behalen

Door te doen en te weten waarom je iets doet, maak je een zekere en betrouwbare indruk. Met name in de B2B gaat het om vertrouwen. Vertrouwen straal je uit met een duidelijke website, accurate service, heldere communicatie in iedere uiting die naar binnen en naar buiten gaat. Het moet kloppen en goed zijn. Zorg dat je je verhaal op orde hebt. Lees hier hoe je dat doet.

Klopt de Online Presence van je organisatie?

  • Is het goed genoeg of kan het beter?
  • Hoe is de aansluiting met je huisstijl?
  • Weten anderen wie jij bent?
  • Herkennen ze wat je te bieden hebt?
  • Hebben ze behoefte aan jouw aanbieding?
  • Geef jij je kopers informatie en service waar ze blij van worden?
  • Komen ze bij je terug?

Vaak gaat het om fine-tuning en bewustwording van bestaande middelen en processen. Een vogelview helpt daarbij. Iemand van buiten ziet vaak meer en kijkt beter.

  • Sinds 2010 geef ik B2B-ondernemers kaders om meer business te halen uit de beschikbare online kanalen, zoals bedrijfswebsite, social media en webshop. Mijn blogs geven inspiratie en helpen je met de invulling van jouw business in de digitale wereld. Het belangrijkste middel dat ik inzet is markt- en klantonderzoek. Interview je klanten periodiek: zij weten immers waarom ze je kozen. Weet jij het?
  • Tekst en beeld zijn de vitale onderdelen van alle communicatie. Bewegend beeld krijgt daarin een steeds groter aandeel. Hoe goed zijn je teksten? Worden ze begrepen en welke bijdrage leveren ze aan jouw omzet? Zijn jouw beelden een aanvulling op het beeld dat jouw klanten van je bedrijf hebben? Ik heb sinds begin jaren ’90 ervaring met beeld- en tekst-redactie. Een juiste selectie en kritische blik op tekst en beeld maken het verschil en zorgt ervoor dat je boodschap aan de markt goed overkomt.
  • Ben je toe aan een nieuwe bedrijfswebsite? Weet je het zeker, of denk je het? Misschien zie je wel op tegen de investering en het hele project. Maak het jezelf, je organisatie en je markt makkelijk en ga voor een eenvoudige website. Eerst goed nadenken over je proposities en positionering, daarna relevante content maken en via de juiste techniek publiceren. Gewoon doen!

CV

Sinds 1992 werk ik als designer, projectmanager, teamleider en marketing- en communicatieprofessional. Sinds 2007 sta ik ingeschreven bij de Kvk. Zie mijn CV en profiel LinkedIn.

Contact

Email, bel of app op 06 1308 0313.

Disclaimer voor AlbertMensingaCreative.nl
Privacy statement

Algemene voorwaarden van Albert Mensinga Creative

KvK Utrecht 321 25 433