Werkervaring

2019
Sinds juni 2019 verzorg ik de PR & Marketing voor de softwareontwikkelaars van MetaFactory en consultants van Mission Matters. Metafactory pitcht op projecten die hoge eisen stellen aan business-software. Denk aan bedrijven die actief digitaal transformeren. Mission Matters is de consultancy die de startup 5 jaar geleden faciliteerde. Kijk hier voor voorbeeldprojecten van MetaFactory. Bel of app voor informatie op 06 1308 0313 of stuur me een email via albert@metafactory.nl

Een dag in de week werk ik freelance voor opdrachtgevers in de automotive. Denk aan reportages en consultancy, bijvoorbeeld voor aan- en verkoop.

2017 – 2019
Tot juni 2019 was ik (hoofd)redacteur voor de 3 magazines Onschatbare Klassieker magazine, RS Porsche Magazine en SL Mercedes Revue van Haakman Uitgeverij (Huizen). Jaarlijks schreef ik circa 200 artikelen voor 18 deadlines, maakte wekelijks reportages en fotografeerde veel producties. Vanaf juni 2019 schrijf ik op freelance-basis 1 dag in de week voor diverse opdrachtgevers.

Kijk op Onschatbare Klassieker website en Onschatbare Klassieker magazine op Facebook, en volg me op Twitter. Check mijn profile op Pistonheads voor fotoblogs.

2010 – 2017
Tussen december 2012 en april 2017 werkte ik als zelfstandige en hielp ik Nederlandse B2B-ondernemingen om zichtbaar te worden als keuze in de aankoopreizen in hun markt. Voor en met opdrachtgevers in de B2B verzorgde ik:

• contentcreatie: tekst en beeld (fotografie, video, reportages);
• marktonderzoek, klant-interviews, (CRM) data-analyse;
• ontwikkeling Buyer Persona (Ideale Klant);
• conversie-optimalisatie koopreizen (landingspagina’s, formulieren);
• vertaling van bedrijfsvisie en aansluiting op marktbehoefte, omschrijving en aanbieding van proposities;
in-company masterclasses en presentaties.

Ik adviseerde en hielp afdelingen Marketing & Sales, Communicatie en Business Development met:
propositie (wat heeft je bedrijf de markt te bieden?);
positionering (welke plek in de markt heeft je bedrijf?);

inzet van inbound marketing (Wat inbound marketing is, lees je hier*);
de inzet van contentmarketing (Wat contentmarketing is, lees je hier**);

orde aanbrengen in de chaos: marketingaanpak van strategie tot operationele uitvoering.

Mijn visie op marketing is al decennia min of meer dezelfde: ik benadruk de online kanalen (Online First) met als belangrijkste component storytelling op de landingspagina’s van de bedrijfswebsite en social media waar de specifieke markt actief is. In feite beschrijf ik een organisatie.

Daarnaast geef ik B2B-ondernemers de kaders en focus die ze nodig hebben om hun bedrijfsdoelen te realiseren. Ik help bij de opvolging van leads en geef relevante en praktische inzichten voor marktbenadering. Dit doe ik in de vorm van bijvoorbeeld een workshop, een masterclass of een inspiratie/brainstormsessie.

Aanpak
Ik werk voor en met B2B-ondernemers die hun Online Business (zaken doen via internet) en Digital Marketing (markten activeren via Online Business) serieus nemen. De wereld is digitaal. Iedereen, zowel de particuliere consument als de zakelijke inkoper, zoekt op het internet naar antwoorden op vragen. Google is geen zoekmachine, maar een kiesmachine. Zorg dat je bedrijf gevonden wordt door mensen die jou nodig hebben!

En zorg dat je gekozen wordt!
Want als je bedrijf en je product of dienst goed vindbaar zijn, en je via de diverse kanalen relevante kennis deelt, komen de mensen die zoeken naar een oplossing bij jou terecht. Verhoog je zakelijk rendement met een bedrijfswebsite, social media en content die aansluit op de behoeften van jouw markt.

Samenwerkingsverbanden:

Eerst nadenken en dan doen. Eerst een plan en dan de uitvoering. Communicatiemiddelen ontwikkelen en content publiceren doe je niet ‘zomaar’. Beiden horen onderdeel te zijn van je bedrijfsstrategie en te zorgen voor meer omzet bij bestaande klanten en aanvullend te zijn voor nieuwe klanten. Om marketingrendement te halen gaat het om de juiste aansluiting met je markt. Weet je wie jouw klanten zijn? Weten zij wie jij bent? Willen ze het weten? Waarom?

Werkwijze:

  • Strategisch > Inspireren
    Helpt je bedrijfswebsite mee om je bedrijfsdoelen te bereiken? Schrijf eens op wat je plannen zijn en wat je visie is. Dat is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Door kritische vragen te stellen kom je tot jouw Business Roadmap.
  • Tactisch > Motiveren
    Een grootse visie is geweldig, maar hoe richt je de weg naar resultaat in? Door een pragmatische vertaling naar realistische projecten te maken worden de stappen stapjes. Dit geeft je overzicht en rust. Tempo is belangrijker dan haast.
  • Operationeel > Wie gaat wat doen, en wanneer?
    Misschien moet je opnieuw naar je onderneming kijken. Bij een veranderende markt hoort een veranderende organisatie. Je kunt zelf meer dan je denkt. Weet je niet hoe? Dan laat ik je zien wat je kan. Dat is vaak meer dan je denkt.

Meteen aan de slag met een uitwerking van een analyse, een praktische vertaling van jouw strategie. Of een workshop die inzichten en inspiratie geeft om aan de slag te kunnen. De tijd van rapporten is allang voorbij. De markt van nu kiest slagvaardige partijen die snel kunnen schakelen. Zorg dat je daar bijhoort. Betrek je hele organisatie bij jouw doelen. Maak van je website een magneet. Zorg dat je markt je kan vinden en je niet meer loslaat! Inbound marketing* is the way to go.

Operationeel > Uitvoeren en resultaten behalen
Door te doen en te weten waarom je iets doet, maak je een zekere en betrouwbare indruk. Wat jouw markt wil is samenwerken, erbij horen en van een merk kopen waar zij zich goed bij voelt. Met name in de B2B gaat het om vertrouwen. Vertrouwen straal je uit met je website, je service, je communicatie en iedere uiting die naar binnen en naar buiten gaat. Het moet kloppen en goed zijn. Zorg dat je je verhaal op orde hebt.

Klopt de Online Presence van je organisatie?
Is het goed genoeg of kan het beter? Hoe is de aansluiting met je huisstijl? Geef je informatie en service waar je kopers blij van worden? Komen ze bij je terug?

Vaak gaat het om fine-tuning en bewustwording van bestaande processen. Een vogelview helpt daarbij. Iemand van buiten ziet vaak meer.

  • Sinds 2010 geef ik B2B-ondernemers kaders om meer business te halen uit de beschikbare online kanalen, zoals bedrijfswebsite, social media en webshop. Mijn blogs geven je inspiratie en helpen je met de invulling van jouw business in de digitale wereld. Het belangrijkste middel dat ik inzet is markt- en klantonderzoek. Interview je klanten: zij weten waarom ze voor je gekozen hebben. Weet jij het?
  • Tekst en beeld zijn de vitale onderdelen van alle communicatie. Bewegend beeld krijgt daarin een steeds groter aandeel. Hoe goed zijn je teksten? Worden ze begrepen en welke bijdrage leveren ze aan jouw omzet? Zijn jouw beelden een aanvulling op het beeld dat jouw klanten van je bedrijf hebben? Ik heb sinds begin jaren ’90 ervaring met beeld- en tekstredactie. Een juiste selectie en kritische blik op tekst en beeld maken het verschil en zorgt ervoor dat je boodschap aan de markt goed overkomt.
  • Ben je toe aan een nieuwe bedrijfswebsite? Weet je het zeker, of denk je het? Misschien zie je wel op tegen de investering en het hele project. Maak het jezelf, je organisatie en je markt makkelijk en ga voor een eenvoudige website. Eerst goed nadenken over je proposities en positionering, daarna relevante content maken en via de juiste techniek publiceren. Gewoon doen!

CV 1992-2019
Tussen 1992 en 2010 werkte ik als designer, projectmanager, teamleider en marketeer voor diverse bureau’s. Mijn profiel op LinkedIn en CV vind je hier.

Heb je een vraag of wil je meer weten?
Stuur mij een email en geef me aan waarmee ik je kan helpen.

Links
Disclaimer voor AlbertMensingaCreative.nl
Privacy statement
Algemene voorwaarden van Albert Mensinga Creative

KvK Utrecht 321 25 433

Voor deze pagina uitgelichte blogs
Wat is inbound marketing?
** Wat is contentmarketing?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Captcha * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.