Werkervaring

2020 – nu: beschikbaar

Tussen december 2020 en november 2021 werk ik een periode zelfstandig, voornamelijk marketingwerkzaamheden voor uitgeverijen en MKB-ondernemingen. Ik verzorg schrijfwerk, reportages, fotografie, regel korte videoclips en neem bedrijfsinterviews af. Na een kritische oriëntatie op de arbeidsmarkt werk ik van november 2021 tot juli 2022 als communicatiemanager bij de VACO (bedrijfstakorganisatie voor de banden- en wielenbranche) en zet onder andere de kennis- en informatiecampagne Duurzamebanden.nl op. Een maand na mijn (aangeboden) vertrek, verlaat ook de directeur deze organisatie.

Van november 2022 tot juni 2023 ben ik de senior content marketeer in het Leading High Performance Team van SKY10 (marketing voor IT- en tech-bedrijven). Op dit moment sluit ik mijn dienstverband af en ga graag in gesprek met organisaties die weten wat ze doen, voor wie en waarom.

Informatie en achtergrond: CVLinkedIn, Instagram en Twitter.

2017 – 2020

Tussen voorjaar 2017 en juni 2019 ben ik (hoofd)redacteur voor Onschatbare Klassieker magazine, RS Porsche Magazine en SL Mercedes Revue. Ik schrijf jaarlijks circa 200 artikelen, haal 18 deadlines van uitgaven en maak reportages in woord en beeld. Naast dit dienstverband schrijf en fotografeer ik op freelancebasis voor een handvol opdrachtgevers.

Na ruim twee jaar bij Uitgeverij Haakman verzorg ik van juni 2019 tot december 2020 de marketing en PR voor de IT-scale-up MetaFactory. Noodgedwongen (maatregelingen Covid-19) stop ik eind november 2020.

2010 – 2017

Vanaf 2010 verschuift mijn focus van projectmanagement voor communicatieprojecten naar online marketing en business development. Tussen december 2012 en voorjaar 2017 werk ik als zelfstandig professional. Ik help Nederlandse B2B-ondernemingen om in hun markt zichtbaar te worden als keuze in de aankoopreis van hun klanten.

Tussendoor werk ik mee aan drie documentaires:

Zie mijn profiel op Internet Movie Database.

1992 – 2010

Na mijn studie Grafisch Ontwerp (KABK, diploma 1992) werk ik als designer, projectmanager, teamleider en marketing professional. Zie LinkedIn.

Ik adviseer en help MKB, corporates, gemeentes en provincies via afdelingen Marketing & Sales, Communicatie en Business Development met:

Mijn visie op marketing is het serieus nemen van de online kanalen (Online First). De belangrijkste component is storytelling op de landingspagina’s van de bedrijfswebsite en social media waar een specifieke markt actief is. In feite beschrijf en presenteer ik een organisatie en geef ondernemers kaders en focus die ze nodig hebben om hun bedrijfsdoelen te realiseren. Ik help bij de opvolging van leads en geef relevante en praktische inzichten voor marktbenadering en sales. 

Ik werk voor en met B2B-ondernemers die hun Online Business (zaken doen via internet) en Digital Marketing (markten activeren via Online Business) serieus nemen. De wereld is digitaal. Iedereen, zowel de particuliere consument als de zakelijke inkoper, zoekt op het internet naar antwoorden op vragen. Google is geen zoekmachine, maar een kiesmachine. Zorg dat je bedrijf gevonden wordt door mensen die jou nodig hebben!

Maak van je propositie een keuzeoptie voor je markt

Als je bedrijf (positionering) en je product of dienst (proposities) goed vindbaar zijn, en je via de diverse kanalen relevante kennis deelt, komen de mensen die zoeken naar een oplossing bij jou terecht.

Verhoog je zakelijk rendement met een bedrijfswebsite, social media en content die aansluit op de behoeften van jouw markt.

Eerst nadenken en dan doen. Eerst een plan en dan de uitvoering. Communicatiemiddelen ontwikkelen en content publiceren doe je niet ‘zomaar’. Beiden horen onderdeel te zijn van je bedrijfsstrategie en te zorgen voor meer omzet bij bestaande klanten en aanvullend te zijn voor nieuwe klanten.

Om marketingrendement te halen gaat het om de juiste aansluiting met de juiste markt.

Ken je de antwoorden op deze vragen?

  • Wie zijn jouw klanten (doelgroep)?
  • Weten zij wie jij bent?
  • Willen ze het weten?
  • Waarom?
  • Hoe kun je ze boeien, binden en behouden?

Mijn werkwijze is eenvoudig, duidelijk en continu aan te passen:

  • Strategisch > Inspireren
    Helpt je online aanpak mee om je bedrijfsdoelen te bereiken?
    Wat zijn je plannen en wat is je visie?
    Door kritische vragen te stellen en eerlijke antwoorden te geven kom je tot jouw Business Roadmap.
  • Tactisch > Motiveren
    Een grootse visie is geweldig, maar hoe richt je de weg naar resultaat in?
    Door een pragmatische vertaling te maken naar realistische projecten worden stappen stapjes. Dit geeft je overzicht en rust. Tempo is belangrijker dan haast. Incrementele ontwikkeling. Stap voor stap op weg naar beter.
  • Operationeel > Wie gaat wat doen, en wanneer?
    Kijk eens met nieuwe ogen naar je onderneming. Bij een veranderende markt hoort een veranderende organisatie. Je organisatie kan zelf meer dan je denkt. Weet je niet hoe? Dan laat ik je dat zien.

Meteen aan de slag met een uitwerking van een analyse, een praktische vertaling van jouw strategie. Of een workshop die inzichten en inspiratie geeft om aan de slag te kunnen. De tijd van rapporten is allang voorbij. De markt kiest slagvaardige partijen die snel kunnen schakelen en wendbaar zijn. Zorg dat je daar bij hoort. Betrek je hele organisatie bij jouw doelen. Zorg dat je markt je kan vinden en je niet meer loslaat! Inbound marketing* is the way to go.

Operationeel: uitvoeren en resultaten behalen

Door te doen en te weten waarom je iets doet, maak je een zekere en betrouwbare indruk. Met name in de B2B gaat het om vertrouwen. Vertrouwen straal je uit met een duidelijke website, accurate service, heldere communicatie in iedere uiting die naar binnen en naar buiten gaat. Het moet kloppen en goed zijn. Zorg dat je je verhaal op orde hebt.

Klopt de Online Presence van je organisatie?

Is het goed genoeg of kan het beter?
Hoe is de aansluiting met je huisstijl?
Weten anderen wie jij bent?
Herkennen ze wat je te bieden hebt?
Hebben ze behoefte aan jouw aanbieding?
Geef je informatie en service waar je kopers blij van worden?
Komen ze bij je terug?

Vaak gaat het om fine-tuning en bewustwording van bestaande middelen en processen. Een vogelview helpt daarbij. Iemand van buiten ziet vaak meer.

  • Sinds 2010 geef ik B2B-ondernemers kaders om meer business te halen uit de beschikbare online kanalen, zoals bedrijfswebsite, social media en webshop. Mijn blogs geven inspiratie en helpen je met de invulling van jouw business in de digitale wereld. Het belangrijkste middel dat ik inzet is markt- en klantonderzoek. Interview je klanten periodiek: zij weten immers waarom ze je kozen. Weet jij het?
  • Tekst en beeld zijn de vitale onderdelen van alle communicatie. Bewegend beeld krijgt daarin een steeds groter aandeel. Hoe goed zijn je teksten? Worden ze begrepen en welke bijdrage leveren ze aan jouw omzet? Zijn jouw beelden een aanvulling op het beeld dat jouw klanten van je bedrijf hebben? Ik heb sinds begin jaren ’90 ervaring met beeld- en tekstredactie. Een juiste selectie en kritische blik op tekst en beeld maken het verschil en zorgt ervoor dat je boodschap aan de markt goed overkomt.
  • Ben je toe aan een nieuwe bedrijfswebsite? Weet je het zeker, of denk je het? Misschien zie je wel op tegen de investering en het hele project. Maak het jezelf, je organisatie en je markt makkelijk en ga voor een eenvoudige website. Eerst goed nadenken over je proposities en positionering, daarna relevante content maken en via de juiste techniek publiceren. Gewoon doen!

CV

Sinds 1992 werk ik als designer, projectmanager, teamleider en marketing professional.
Zie mijn CV en profiel LinkedIn.

Contact

Email, bel of app op 06 1308 0313.

Disclaimer voor AlbertMensingaCreative.nl
Privacy statement

Algemene voorwaarden van Albert Mensinga Creative

KvK Utrecht 321 25 433