Oktober 2015 – Quotes van zakelijke professionals die blijven hangen in mijn gedachten, veroorzaken soms een ‘aha’-moment voor mij. Het lezen en begrijpen van hun perspectief helpt me mijn vak beter te begrijpen.
Neem onderstaand gedachtespinsel. Pas jaren nadat ik ‘m verzon, bleek dit principe uit de koker van Stephen Covey te komen. En voordat Covey er mee kwam, had iemand anders het vast ook al eens uitgedokterd.
Seth Godin is een bekende Amerikaanse marketeer die op social media vaak wordt aangehaald. Hij schrijft in duidelijke taal boeken en blogs over sales en marketing. Godin inspireert de moderne generatie ondernemers. Check zijn blogsite en website ChangeThis en gun jezelf wat lees- en begrijptijd.
Jaren geleden kwam ik tijdens een presentatie op een marketing seminar deze ‘tegel’ van hem tegen:
En daar zijn die bijeenkomsten ook voor: je lekker onderdompelen in de inzichten van anderen. Eenmaal kennisgemaakt met Godin kom je niet snel van zijn gedachtengoed af. Veel twitteraars met een marketingachtergrond quoten hem graag.
Hij inspireert me om mijn denkbeelden te visualiseren. Mijn belangrijkste doel is om mensen blij te maken. Dit beeld is daar een voorbeeld van:
Soms is mensen blij maken niet voldoende en kun je een steuntje in de rug of een hart onder de riem gebruiken. De inspiratie daarvoor vind ik bij kunstenaars. Bloed, zweet en tranen, of zoals de geweldige beeldhouwer Brancusi het verwoord:
Om stil van te worden… Dus we gaan vandaag toch nog even een paar uur aan het werk.
Deze quote van de Britse acteur Michael Caine is fraai:
Caine geeft hiermee eigenlijk aan: nog even doorzetten en goed blijven oefenen, dan gaat je prestatie als vanzelf. Of belangrijker: steek voldoende tijd in je idee en strategie dan gaat de uitvoering beter. Verdeel je energie op een manier die bij je past. Doe wat je kan, en niet wat je moet.
Ik pas deze quote graag toe in mijn presentaties over procesmanagement en organisatieverbetering. De boodschap is dan: laat personeel niet ploeteren vanwege een rammelende strategie. Verschuil je niet achter iets dat je niet kunt of niet goed hebt uitgelegd!
Soms is ‘beginnen’ gewoon een perfect startpunt. Heb vertrouwen in jezelf. Je kan het, aldus Walt Disney:
Eindeloos doorpraten over processen kan later nog. Tip: neem gekwalificeerd personeel aan en laat hen doen waar ze goed in zijn. Echt, met vertrouwen geven, kom je een heel eind. Werk in sprints en blijf kritisch. Digitale transformatie is continue innovatie. Begin niet aan verbetering als je dat principe niet begrijpt.
Controle en streven naar perfectie zijn vaak hindernissen om doelen te bereiken zoals constante omzet, fatsoenlijk rendement, bedrijfsdoelstellingen, efficiënte productie, mensvriendelijke dienstverlening etc. Dit alles hoort uit je bedrijfsvisie en je strategie te spreken. Het is je globale idee. Geef de uitvoering tijd en ruimte. En: foutjes horen erbij. Het zijn de klinkers van jouw weg.
In dit kader haal ik graag en vaak mijn eigen ‘Perfection Is The Evil In Good’ aan (blog). De aanleiding voor dit inzicht waren deze quotes van saxofonist Wayne Shorter en trompettist Miles Davis.
Denk even goed na over deze uitspraken en probeer te begrijpen waar dit inzicht echt over gaat. Een fout is eigenlijk nooit een fout (in de zin van ‘niet nogmaals doen’) maar een onderdeel van een proces, de weg naar je doel, de stip aan de horizon. Het is vanzelfsprekend dat je doelen niet in een keer foutloos en zonder hindernissen zal bereiken. Fail forward…
Bij elk plan hoort een visie. Jack Welch – voormalig CEO van General Electric – schreef na z’n pensioen op wat hem zo ‘legendary’ maakte. Deze stevige oneliner gaat er in als koek:
Of in gewoon Nederlands: weet waar je aan begint. Als je de markt niets bijzonders te bieden hebt, begin er dan niet aan of verwacht op z’n minst dat je doelen niet zonder slag of stoot zult bereiken. Een nuchter advies voor iedere verstandige ondernemer. Start met een plan en een haalbaar doel. Of ben je liever al bij voorbaat kansloos?
The Golden Circle: Why?
Jammer dat veel pittige uitspraken uit Amerika komen. Daarmee lijken ze op slag onbruikbaar en niet toepasbaar in de Nederlandse situatie. Althans, niet op het moment van publicatie, het duurt meestal even voordat Amerikaanse muntjes hier vallen en de inzichten echt begrepen worden. De beroemde Why-clip van Simon Sinek (Golden Circle), uit 2009 alweer, is een fraai voorbeeld. Het duurde een jaar of vijf voordat vooruitstrevende Nederlandse entrepreneurs begrepen waar Sinek het in deze TED-talk over heeft. Vandaag de dag is begrip van die kennis nog lang niet overal ingedaald… Over duurzame content gesproken.
Denk eens na over Sinek’s woorden en ga aan de slag met zijn inzichtelijke uitleg die zo eenvoudig aangeeft waar het je klanten echt om te doen is: waarom ben je op deze wereld? Dit is de website die erbij hoort. En als je toch bezig bent, lees dan ook even zijn boek Start With Why: How Great Leaders Inspire Everyone to Take Action (2009).
Gary Vee!
Je bent bijna bij mijn laatste blogregels aangekomen. Om online business fenomeen @GaryVee kun je wat mij betreft moeilijk heen. Serial entrepreneur Gary Vaynerchuk is minstens zo’n held als Jack Welch. Misschien een beetje minder ongenaakbaar. Van wijnboer tot entrepreneur, investeerder, schrijver, keynote spreker en internet personality. Anno 2015 is hij druk met VaynerMedia, een bureau met de focus op social media. Check zijn #AskGaryVee Show op YouTube en Facebook.
Onderstaande quote is niet van Gary maar past wel helemaal in zijn filosofie en ‘attitude’:
Ik vind ‘m fraai en en heel goed bij de ‘klant centraal’-gedachte van nu passen. En over persoonskenmerken van je personeel gesproken:
Waarvan akte.
Succes en plezier met ondernemen, Albert Mensinga / @AlbertMensinga
Credits
© Seth Godin
© AlbertMensingaCreative.nl
© Constantin Brancusi
© Michael Caine
© Walt Disney
© AlbertMensingaCreative.nl
© Wayne Shorter / © Miles Davis
© Jack Welch
© Mo Hardy
© Gary Vaynerchuk