Inspiratie via social media

Oktober 2015 – Business professionals schrijven op wat er nu speelt en doen dit soms zo puntig dat hun quotes in je hoofd blijven hangen. Bij mij zorgt het vaak voor een aha-erlebnis: “Nu begrijp ik echt hoe het zit!”

Zoals onderstaand gedachtespinsel. Pas jaren nadat ik ‘m verzon, bleek dit principe uit de koker van Stephen Covey te komen. En voor hem had iemand het vast ook al uitgedokterd.

Tile2

Seth Godin is een bekende Amerikaanse marketeer die op social media vaak wordt aangehaald. Hij schrijft in duidelijke taal boeken en blogs over sales en marketing. Godin inspireert onze generatie van moderne ondernemers. Check zijn blogsite en website ChangeThis en geef jezelf een speelkwartiertje.

Enkele jaren geleden kwam ik tijdens een presentatie op een marketing seminar deze ‘tegel’ van hem tegen:

SethGodin01

En daar is zo’n seminar ook voor: je lekker laten onderdompelen in de inzichten van anderen, gevonden door de mensen die er in het marketingvak toe doen. Eenmaal kennisgemaakt met Godin kom je niet snel van zijn gedachtengoed af. Veel twitteraars met een marketingachtergrond quoten hem graag.

Hij inspireert me om mijn denkbeelden te visualiseren. Mijn belangrijkste doel is om mensen blij te maken. Dit beeld is daar een voorbeeld van:

1948225_10204872606867490_5209325597343735831_n

Soms is blij maken niet voldoende en heb je een steuntje in de rug of een hart onder de riem nodig. De inspiratie daarvoor vind ik bij kunstenaars. Bloed, zweet en tranen, of zoals de geweldige beeldhouwer Brancusi het verwoord:

Brancusi 500

Om stil van te worden… Dus we gaan vandaag nog even een paar uur aan het werk.

Deze quote van de Britse acteur Michael Caine is fraai:

Caine geeft hiermee eigenlijk aan: nog even doorzetten en goed blijven oefenen, dan gaat je prestatie vanzelf. Of belangrijker: steek voldoende tijd in je idee en strategie zodat de uitvoering zo goed mogelijk gaat. Verdeel je energie op een goede manier.

Ik pas deze quote graag toe in mijn strategieën over procesmanagement en organisatieverbetering. De boodschap is dan: laat personeel niet ploeteren vanwege een rammelende strategie. Verschuil je niet!

Soms is ‘beginnen’ gewoon een perfect startpunt. Heb vertrouwen in jezelf. Je kan het, aldus Walt Disney:

StartDoing

Eindeloos doorpraten over processen kan later nog. Tip: neem gekwalificeerd personeel aan en laat hen doen waar ze goed in zijn. Echt, met dat vertrouwen kom je een heel eind. Werk in sprints en blijf kritisch. Digitale transformatie is continue innovatie. Begin er niet aan als je dat niet begrijpt.

Controle en streven naar perfectie zijn vaak hindernissen om doelen te bereiken zoals constante omzet, fatsoenlijk rendement, bedrijfsdoelstellingen, efficiënte productie, mensvriendelijke dienstverlening etc. Dit alles hoort uit je bedrijfsvisie en je strategie te spreken. Het is je globale idee. Geef de uitvoering tijd en ruimte. En: foutjes horen erbij.

In dit kader haal ik graag en vaak mijn eigen ‘Perfection Is The Evil In Good’ aan (blog). De aanleiding voor dit inzicht waren deze quotes van saxofonist Wayne Shorter en trompettist en ‘King Of Cool’ Miles Davis.

1450324_10201542315612290_1235714606_n

Denk er maar even goed over na en probeer te begrijpen waar dit inzicht echt over gaat. Een fout is eigenlijk nooit een fout (in de zin van ‘niet nogmaals doen’) maar een onderdeel van een proces, de weg naar je doel. Dat je doelen niet in een keer foutloos en zonder hindernissen zal bereiken, is eigenlijk een vanzelfsprekendheid. Fail forward…

Bij elk plan hoort een visie. Jack Welch – voormalig CEO van General Electric – schreef na z’n pensioen op wat hem zo ‘legendary’ maakte. Deze stevige oneliner gaat er in als koek:

JackWelch

Of in gewoon Nederlands: weet waar je aan begint. Als je de markt niets bijzonders te bieden hebt, begin er dan niet aan. Een nuchter advies voor iedere verstandige ondernemer. Start met een plan en een haalbaar doel. Of ben je liever kansloos?

Golden Circle: Why?

Jammer dat veel pittige uitspraken uit Amerika komen. Daarmee lijken ze op slag onbruikbaar en niet toepasbaar in de Nederlandse situatie. Althans, niet op het moment van publicatie, het duurt meestal even voordat de muntjes vallen en de inzichten begrepen worden. Denk aan de beroemde Why-clip van Simon Sinek (Golden Circle), uit 2009 alweer. Het duurde een jaar of vijf voordat vooruitstrevende Nederlandse entrepreneurs begrepen waar de beste man het in deze TED-talk over heeft. Vandaag de dag is begrip van die kennis nog lang niet overal ingedaald…

Denk eens na over Sinek’s woorden en ga aan de slag met zijn inzichtelijke uitleg die zo eenvoudig aangeeft waar het je klanten echt om te doen is: waarom ben je op deze wereld? Dit is de website die erbij hoort. En als je toch bezig bent, lees dan ook even zijn boek Start With Why: How Great Leaders Inspire Everyone to Take Action (2009).

Gary Vee!

Je bent bijna bij mijn laatste blogregels aangekomen. Om Business fenomeen @GaryVee kun je moeilijk heen. Serial entrepreneur Gary Vaynerchuk is minstens zo’n held als Jack Welch. Misschien een beetje minder ongenaakbaar. Van wijnboer (zijn clips op YouTube zijn geweldig: eenvoudig, een beetje knullig en vooral ontwapenend, boordevol passie en liefde) tot entrepreneur, investeerder, schrijver, keynote spreker en internet personality. Anno 2015 is hij druk met VaynerMedia, een bureau met de focus op social media, en met de #AskGaryVee Show op YouTube en Facebook.

Onderstaande quote is niet van Gary maar past wel helemaal in zijn filosofie en ‘attitude’:

Customer service

Ik vind ‘m fraai en en heel goed bij de ‘klant centraal’-gedachte van nu passen. En over persoonskenmerken van je personeel gesproken:

PassionPriceless

Waarvan akte.

Succes en plezier met ondernemen, Albert Mensinga / @AlbertMensinga

Credits
© Seth Godin
© AlbertMensingaCreative.nl
© Constantin Brancusi
© Michael Caine
© Walt Disney
© AlbertMensingaCreative.nl
© Wayne Shorter / © Miles Davis
© Jack Welch
© Mo Hardy
© Gary Vaynerchuk