Waar het hart vol van is, loopt de mond van over. Practice What You Preach, vind ik. Laat maar eens wat zien, denk ik vaak. Ik ben trots op wat ik bereikt heb en deel graag vijf voorbeelden uit de praktijk. Geen loze beloften, maar projecten die van het prille begin (idee, beleid, strategie, voornemen) naar een duurzaam eind (oplevering, onderhoudbaar resultaat) gebracht zijn en succesvol doorlopen.
Vijf praktijkcases uitgelicht:
- Kennis- en informatieplatform duurzamebanden.nl (2022)
> Concept en uitwerking naar een functionerende campagne - Ontwikkeling en uitvoering website provincie Utrecht (2009)
> Concept, ontwerp, projectmanagement van een compleet nieuwe website in cms Drupal - Ontwikkeling, projectmanagement en uitvoering ervaarhetov.nl (2006)
> Projectmanagement, campagneleiding en verzorging van alle marketingmiddelen - Ontwikkeling en bladmanagement WIJZ Magazine (2010)
> Opzet van een bladformule, invulling en projectmanagement van de eerste vijf uitgaven - Hoofdredactie en producties RS Porsche Magazine (2018)
> Vernieuwde bladformule, invulling en eindredactie, fotografie en community management
Sinds het najaar van 2007 (KvK-nummer) voer ik opdrachten uit voor magazines, online platforms, mkb (focus op IT en techniek), non-profitorganisaties, overheid, uitgeverijen en marketing- en communicatiebureaus.
Een overzicht van de grote en kleine opdrachtgevers waarvoor ik heb gewerkt vind je op deze pagina.
1. Kennis- en informatieplatform duurzamebanden.nl (2022)
Wat?
In de herfst van 2021 bedacht ik voor VACO een campagne gericht op de sectoren transport en logistiek om de toepassing van vernieuwde banden te stimuleren. De basis is een online kennis- en informatieplatform.
Hoe?
VACO liep al jaren rond met het idee om de boodschap over deze energie- en grondstof besparende techniek effectief onder haar leden en de branches te verspreiden. Ik bracht de verschillende partijen samen (producenten, leveranciers, verwerking, dealers), bedacht een concept en realiseerde met diverse toeleveranciers een platform.
Resultaat?
Binnen zes maanden was de website klaar en gevuld met praktijkcases (tekst en beeld), explainer videos en FAQs. Bedrijven in de branche doen hun voordeel met deze nog steeds doorlopende campagne, bijvoorbeeld door in aanmerking te komen voor aanbestedingen, en kosten- en energiebesparing.
2. Ontwikkeling en uitvoering website provincie Utrecht (2009)
Wat?
Het re-design van de website van de Provincie Utrecht was een omvangrijk project uit 2009-2010. Ik was toen projectmanager en designer bij Bureau Mooijekind en leidde een team van negen medewerkers.
Hoe?
Ons bureau won de pitch en versloeg daarmee bureaus Eden en Mirabeau. Het cms van provincie Utrecht voldeed in vele opzichten niet meer en moest vervangen worden. De vraag: ontwerp een nieuwe website in Drupal. Ik legde de focus niet op design maar op de rubricering van de informatie, ontwierp overzichtelijke pagina’s, benadrukte usability (ten behoeve van een optimale UX) en realiseerde een eenvoudige webstructuur.
Deze aanpak was destijds ongebruikelijk. Ik loste de vragen op:
- Hoe kan informatie voor de doelgroepen zo helder mogelijk ontsloten worden?
- Hoe kunnen projectgroepen (medewerkers provincie Utrecht) hun berichten uploaden, vinden en plaatsen?
Resultaat?
De pragmatische aanpak van mijn team leidde tot een heldere verdeling van de informatie en korte kruimelpaden. Hiermee werd informatie beter bereikbaar voor burgers, ondernemers en andere belanghebbenden. De component ‘design’ achtte ik ondergeschikt aan de component rubricering. In 2016 onderging de website een aanpassing. De basis die toen werd gelegd, staat nog steeds.
3. Ontwikkeling, projectmanagement en uitvoering ervaarhetov.nl (2006)
Wat?
Provincie Gelderland kreeg in 2007 drie nieuwe treinstations. Bewoners waren voorheen met name gewend aan OV per bus en regiotaxi en werden vanaf zomer 2006 geïnformeerd middels een provinciebrede campagne, die nog steeds doorloopt. In 2006 legde ik hiervoor de basis in de rol van campagnemanager, art-director en projectmanager en voerde de werkzaamheden uit volgens een maandkalender.
Hoe?
Een duidelijke informatieve website gaf destijds de veranderingen en de voortgang van de werkzaamheden aan: de locaties van de nieuwe stations in Apeldoorn en Twello, de veranderingen in dienstregeling en acties, etc.
Resultaat?
De campagne fungeert nog steeds als een baken voor reizigers.
4. Ontwikkeling en bladmanagement WIJZ Magazine (2010)
Wat?
WijZ in Zwolle biedt diensten en activiteiten aan voor senioren. Om de doelgroep te informeren, ontwikkelde ik een bladformule met gerichte informatie voor de doelgroep en met advertentiemogelijkheden voor regionale ondernemers.
Hoe?
Elk seizoen kwam een magazine uit. Verspreiding verliep via winkels, cafés, openbare gelegenheden, zorginstellingen e.a.
Resultaat?
Het magazine werd goed gelezen door de doelgroep en na vijf edities verliet ik het bureau en nam een collega de bladformule over. Inmiddels is de informatievoorziening digitaal.
5. Hoofdredactie en producties RS Porsche Magazine (2018)
Wat?
Het enige echte liefhebbersblad voor de Porsche community van de Benelux raakte in het slop met slappe verhalen, middelmatige foto’s en een nalatige redactie. Ik nam de hoofdredactie over en wijzigde on-the-job de bladformule.
Hoe?
Ik gaf de community een stem door verhalen op te halen. Ik voegde geschiedenis toe, introduceerde verslagen van races, benaderde internationale namen en gaf het blad weer een kop en staart.
Resultaat?
De reactie van de achterban, adverteerders en Porsche Nederland was zeer positief. De groei van het aantal abonnees nam toe. In november 2018 werd een tourkalender toegevoegd, genaamd #DauwtrappeRS die via Instagram nog steeds actief is.
Beschikbaar
Zoek je een ervaren content marketeer, tekstschrijver of business developer?
Dan ben je bij mij aan het juiste adres. Ik ben een onafhankelijke communicatie allrounder met een scherp oog voor detail en een bewezen trackrecord. Mijn vaardigheden reiken verder: ik ben een resultaatgerichte scrummaster, technisch onderlegde webspecialist en zelfstandig opererende projectmanager.
Beschikbaar voor interim-rollen en freelance opdrachten, breng ik veelzijdige expertise op het gebied van communicatie, content en marketing. Bel of mail mij gerust om te bespreken hoe ik een project naar een hoger niveau kan tillen.
06 1308 0313
albertmensingacreative@gmail.com
Sinds 2007 staat Albert Mensinga Creative ingeschreven bij de KvK Utrecht. Ik help organisaties bij het ontwikkelen, produceren, publiceren en verspreiden van hun identiteit, informatie en marketing- en communicatie-inspanningen, met als doel een sterke verbinding te maken met de gewenste markt.
Recente ervaring
- (Hoofd)redacteur, bladmanager, content manager, ook Engelstalige reportages
- Communicatiemanager
- Content creatie voor interviews, reviews, whitepapers, visiedocumenten, websites, social media en reportages
- Campagnemanager of projectleider
- Op verzoek fotografie- en videoproducties
Dear Albert
I would like to ask permission to use a picture you posted on Pistonheads some years ago of TVR 2.
Please would you be so kind as to contact me.