Wat is inbound marketing?

Augustus 2015 – Ik kijk nauwkeurig naar de markt, de klant- en aankoopreis en neem businessprocessen kritisch onder de loep. Ik ondersteun marketing en sales met mijn inzichten om organisaties zo goed mogelijk aan te sluiten op markten. Bijvoorbeeld met kwalitatieve analyse en marktonderzoek.

  • Business = innovatie plus marketing.
  • Innovatie = creatieve handelingen gericht op verbetering en vernieuwing van producten, diensten, productieprocessen, en de organisatie daarvan.
  • Marketing = activiteiten die consumenten verbindt met leveranciers en producenten.

Deze omschrijvingen zijn geen vastomlijnde definities maar mijn visie op termen die door marketeers gebruikt worden.

En nu over inbound marketing

Zenden werkt allang niet meer. Mensen willen niet meer lastig gevallen worden met ongewenste boodschappen. Ze weten zelf het beste wat ze willen en waar ze behoefte aan hebben, of denken dat te weten. Het is een norm geworden: als je iets wilt weten, zoek en vindt je het antwoord zelf, via internet op je smartphone, tablet of laptop.

Met inbound marketing zorg je dat zoekers je product, dienst en verhaal vinden. Bijvoorbeeld op een landingspagina van je website. Als het goed is, treffen ze op die plek ingrediënten aan die van waarde kunnen zijn voor hun kopersreis.

Een reis ja, want aankopen doen mensen zelden direct. Ze willen eerst relevante informatie lezen en begrijpen voordat ze geld uitgeven. Daarna gaan ze vergelijken en goed beslissen of ze wel willen kopen, en wanneer. Hoe beter je het gedrag van je aanstaande kopers kent, hoe beter je ze kan helpen met hun aankoop.

Zeker voor B2B-bedrijven zijn landingspagina’s de belangrijkste touching points aan het worden. De wereld is digitaal. Je kopers zoeken digitaal. Laat je website voor je werken en zet inbound marketing in. Zorg dat je gevonden wordt door je ‘Ideale Klanten’.

Een voorbeeld

Ik loop door een winkelstraat en zie een poster met reclame voor een inlegkruisje. Duidelijk geen bericht voor een man van 50. Misschien is het een boodschap voor enkele mensen om mij heen. Ik heb geen idee. En misschien zien ze de reclame niet eens want in de winkelstraat is genoeg te zien dat om aandacht vraagt.

Ik ben op die plek en op die tijd met een doel. Zo wil ik bijvoorbeeld een ijsje eten of een zonnebril kopen. Ik noem maar wat. Ondertussen hangt dat inlegkruisje daar maar. Maar niet voor mij en ook niet voor een heel groot deel van mijn omgeving.

Stel dat ik een poster zie met reclame van iets dat mij wel interesseert. Laten we zeggen een fraaie malt whisky. Grote kans dat ik me tien minuten later niet meer herinner wat ik zag. Maar misschien ook wel… maar, wat was die ingewikkelde Schotse naam ook weer? 

Nog een voorbeeld: B2C

Mijn moeder is jarig en ik wil haar verrassen met een bloemetje. Ik woon in Lombok, Utrecht, en ik heb geen idee waar in mijn buurt een bloemenkraam is, dus ik tik in Google: bloemen, Lombok. (NB. inmiddels woon ik ergens anders)

En wat zie ik: www.jopiesbloemenhuis.nl Jopie’s Bloemenhuis / Kanaalstraat 105 / 3531 CC Utrecht (Lombok) / Tel 030 293 54 53 / De winkel is gelegen in de Kanaalstraat van de populaire wijk Lombok.

Da’s bij mij om de hoek. Goed gedaan Jopie, ik kom er zo aan.

Mijn laatste voorbeeld: B2B

Voor B2B werkt het ook. Stel, ik heb een broodfabriek en ik wil innoveren (zie boven) en een nieuw type brood op de markt brengen. Ik zoek daarvoor naar uitbreidingsmogelijkheden van mijn productiecapaciteit. Ik pak mijn smartphone en kijk op Google: bakkerij, machine, productielijn. Google geeft – gaf – me deze SERP (Search Engine Results Page), klik om te vergroten:

Grote kans dat ik hier webpagina’s aantref die mij leiden naar relevante informatie. De eerste stap in mijn kopersreis.

Inbound marketing is ‘the way to go’ als je je publiek wilt bereiken. Als je eenmaal die mindset hebt, begrijp je dat je als bedrijf je Digital Presence serieus moet nemen. Doe je dit niet dan loop je omzet mis en gaan je concurrenten er met je marktaandeel vandoor.

Ik help bedrijven met hun Digital Presence. Een goed begin is het halve werk. En nu verder met content maken, landingspagina’s inrichten, de klantreis optimaliseren, social media inzetten en nog veel meer.

  • Business = innovatie plus marketing.
  • Innovatie = creatieve handelingen gericht op verbetering en vernieuwing van producten, diensten, productieprocessen, en de organisatie daarvan.
  • Marketing = activiteiten die consumenten verbindt met leveranciers en producenten.

De wereld van nu is digitaal. Je website en/of social media zijn je marketinginstrumenten. Voor je bezoekers is je website (of landingspagina) vaak de eerste kennismaking met je bedrijf, je product of je dienst. Ben je een onderneming en wil je je klanten leren kennen? Dan is het slim om Digital Marketing in te zetten en je klanten te helpen met hun aankopen.

Afbeeldingen
© http://www.theandroidsoul.com

1 thought on “Wat is inbound marketing?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Captcha * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.