- Albert Mensinga (Rotterdam, 25 juli 1967)
- Nederlandse nationaliteit, samenwonend, twee uitwonende dochters
- De Meern
- 06 1308 0313, albertmensingacreative@gmail.com
- Rijbewijs AB
Cv in pdf (update mei 2023)
Albert (1967) is een allround communicatiespecialist met een pragmatische aanpak. Hij heeft een daadkrachtige en ondernemende persoonlijkheid, en kan goed samenwerken in een team. Indien nodig toont hij ook leiderschap.
Zijn interesse gaat uit naar organisaties die weten wat ze hun doelgroep willen vertellen en hulp nodig hebben bij hun communicatie- en marketinguitdagingen. Albert heeft een voorkeur voor een hands-on aanpak en richt zich voornamelijk op de operationele uitvoering. Zelfstandig of in teamverband.
“Innovatie is continue verandering. Bijblijven gaat niet over de status quo, maar over wat een markt of een organisatie wil. Ik vind het slim om een keuze te maken die past bij de innovatie die je aankan.”
Bij voorkeur werkt Albert in dienstverband. ‘In between jobs’ verzorgt hij opdrachten voor MKB, uitgeverijen en techbedrijven als tekstschrijver/redacteur, interviewer, marketing- & communicatiemanager, projectmanager of fotograaf.
In een notendop
In de afgelopen 30 jaar werkt Albert als project- en accountmanager voor grote accounts en is hij teamleider bij middelgrote communicatiebureaus. Marketingcommunicatie, PR en social media zijn voor hem net zo vertrouwd als overheidscampagnes, websites en drukwerkproducties. Vanaf eind 2007 werkt hij afwisselend in vast dienstverband en zelfstandig.
“Organisaties die weten wat ze willen, maken dit duidelijk met sprekende content die aangeeft wie ze zijn, wat ze doen, voor wie, waarom en hoe.
Ik zorg dat teksten en communicatiemiddelen er fatsoenlijk uitzien en aansluiten op het marktsegment van keuze.”
Achtergrond
Albert studeert grafisch ontwerp en ontwikkelt zich na zijn studie tot art-director, projectmanager, praktische consultant en volwaardige gesprekspartner van ondernemers, MT en RvB. Naast zijn werkzaamheden speelt hij (semiprofessioneel) altsaxofoon. Sinds 2007 organiseert hij tourritten en bijeenkomsten voor eigenaren van klassiekers en sportauto’s. Hij schrijft maatschappijkritische geschiedenisverhalen en fotografeert. Kantoorpijntjes blijven weg dankzij fietsen, wandelen, sauna en sportschool.
Albert over Albert
“Communicatie zou een vak op de basisschool moeten zijn. Begrijpen wat je doet en dit begrijpelijk (intern en extern) en eerlijk communiceren, vind ik belangrijke onderdelen van marketing. Dit is voor organisaties geen vanzelfsprekendheid.
Kennis is nog geen begrip. Investeren in communicatie is een sleutel om duurzaam aan te sluiten op je markt. Dit is een kostbaar en continu proces. Wie strategisch investeert in kwalitatieve communicatie weet dat het rendement duurzaam is. Die wederkerigheid is een vorm van relatiemanagement waar ik warm van word.
Slimme organisaties maken en houden hun communicatie rendabel en laten zich niet leiden door aannames en de waan van de dag.”
Professionele rol
Strategisch: MT
Op verzoek leidinggevende capaciteiten en sparringpartner voor directie, leidinggevenden en collega’s.
Tactisch: project- en accountmanager
Online en offline communicatieprojecten.
Operationeel: contentspecialist
Redactie, interview, fotografie, online en offline platform- en bladmanagement. Fan van campagnes en duurzaam gebruik van content.
Functionele kwaliteiten
Snelle en grondige schrijver, journalist, interviewer, praktische researcher, project- en accountmanagement, online en offline marketing, traffic & productie, technisch, creatief en op verzoek teamleider of kwartiermaker. Van niets naar iets terwijl je met je ogen knippert.
Eigenschappen
Professioneel
Betrouwbaar, zorgvuldig, daadkrachtig, realistisch, resultaatgericht, verbindend.
Persoonlijk
Direct, communicatief, menselijk, vrolijk, energiek, creatief, gedreven, eerlijk.
Carrière
Periode 2021 – heden
Vanaf december 2020 werkt Albert een periode zelfstandig voor uitgeverijen en MKB-ondernemingen. Hij verzorgt schrijfwerk, reportages, fotografie, regelt korte videoclips en neemt bedrijfsinterviews af. Na een kritische oriëntatie op de arbeidsmarkt werkt hij van 1 november 2021 tot 8 juli 2022 als communicatiemanager bij de VACO, bedrijfstakorganisatie voor de banden- en wielenbranche, onder andere aan de kennis- en informatiecampagne Duurzamebanden.nl. Een maand na zijn vertrek, verlaat ook de directeur deze organisatie.
Sinds 21 november 2022 werkt Albert bij SKY10 (marketing voor IT- en tech-bedrijven), als senior content marketeer in het leading team. Vanaf mei 2023 sluit hij zijn dienstverband af.
Periode 2012 – 2020
Albert concentreert zich van herfst 2012 tot zomer 2017 op content productie en online marketing & sales en doet dit in opdracht van directies van MKB en maak- en tech-industrie. Na een dienstverband van ruim twee jaar hoofdredactie (magazines voor Uitgeverij Haakman) verzorgt hij van juni 2019 tot december 2020 de marketing en PR voor de IT-scale-up MetaFactory. Noodgedwongen (maatregelen Covid-19) stopt dit dienstverband na 18 maanden. Vanaf dat moment werkt hij freelance voor en met ondernemers.
Periode 2003 – 2012
In deze periode werkt Albert voor bureaus op commerciële accounts (NS, Essent, ABN AMRO, verzekeraars, BMC) en geeft hij leiding aan overheidsprojecten zoals een nieuwe website voor de provincie Utrecht en een doorlopende OV-campagne voor provincie Gelderland. Na twee korte periodes van 9 maanden zelfstandig werken, kiest hij eind 2012 voor een langere tijd zelfstandig ondernemerschap.
Periode 1995 – 2003
Vanaf zijn dienstverband bij het multidisciplinaire communicatiebureau Schoep & Van der Toorn combineert hij een mix van vaardigheden. Hij beperkt zich niet tot grafisch ontwerp en verzorgt complete communicatieprojecten voor diverse opdrachtgevers in binnen- en buitenland. Bij DG Design geeft Albert leiding aan de afdeling corporate communicatie. Zodoende krijgt de directeur de gelegenheid om met de andere helft van het bureau de tak Stageholding / Joop van den Ende musicalproducties vorm te geven.
Periode 1986 – 1995
Na zijn opleiding (HTS Werktuigbouwkunde, Kunstacademie Den Haag) start Albert als grafisch ontwerper bij ontwerpbureaus. Al snel pakt hij de rol van project- en teammanager. Hij haalt optimaal resultaat uit zijn teams door collega’s te ontlasten en hen ongestoord te laten doen waar zij goed in zijn: creatie. De ontwikkeling van teams werd een rode draad in zijn carrière: optimalisatie en innovatie vanuit een functionele en regisserende rol.
Werkervaring
2007 – heden
Albert Mensinga Creative, Utrecht (zelfstandig ondernemer).
Content, marketing, PR, zie website
2022 – 2023
Senior content marketeer voor IT- en tech-bedrijven bij Sky10, Capelle ad IJssel (dienstverband)
2021 – 2022
Communicatiemanager en staflid bij de VACO, bedrijfstakorganisatie voor de banden- en wielenbranche (dienstverband).
2019 – 2020
Marketing, communicatie & PR voor MetaFactory, Amsterdam (dienstverband).
2017 – 2019
Hoofdredacteur voor Haakman Uitgeverij, Huizen (dienstverband).
Jaarlijks ± 200 artikelen voor Onschatbare Klassieker Magazine, RS Porsche Magazine, SL Mercedes Revue en publicaties voor evenementen. Reportage, fotografie, bladmanagement.
2015 – 2016
Klantinterviews, marktonderzoek en content voor Stan & Stacy, inbound marketing (projectbasis).
2014 – 2016
Twee masterclasses voor directie maakindustrie met Thies Kuijlman (projectbasis).
Klantinterviews, uitwerking marktonderzoeken voor buyer personas.
2014 – 2016
Online marketing met Clement Keyzer (projectbasis).
Website optimization, content, korte videoclips, projectmanagement.
2014 – 2016
Workshops activerend schrijven voor bedrijven met Duurzaam Communiceren (projectbasis).
2014
B2B sales, workshops, content voor Digital Masters (projectbasis).
2014
Online marketing voor Presentanza, imago & inbound marketing (projectbasis).
2012 – 2013
Project- en productiemedewerker voor documentaires Sluizer Speaks en Unknown Brood voor Dennis Alink Films MMR (projectbasis).
2010 – 2012
Project-, account- en communicatiemanager voor FIZZ reclame + communicatie en Ten Brink Uitgevers (dienstverband).
2008 – 2010
Teamleider en manager corporate identity voor Mooijekind ontwerpers (dienstverband).
2006 – 2007
Projectmanager marketing communicatie, art director en redacteur voor DMO marketing communicatie (dienstverband).
2003 – 2006
Senior grafisch ontwerper, redacteur en fotograaf voor Wit Creatives (dienstverband).
2003
Senior grafisch ontwerper en projectmanager voor Sinot Design Associates (dienstverband).
1999 – 2003
Senior grafisch ontwerper, projectmanager en redacteur voor DG Design BNO (dienstverband).
1995 – 1999
Senior grafisch ontwerper, projectmanager en redacteur voor Schoep & Van der Toorn Communicatie Consultants BNO (dienstverband).
1994 – 1995
Grafisch ontwerp voor Prom Communications (dienstverband).
1994
Grafisch ontwerp voor Bureau Van Eck & Verdijk BNO (dienstverband).
1992 – 1994
Grafisch ontwerp voor Mijs + Van der Wal BNO (dienstverband).
1992
Grafisch ontwerp voor Studio Raster BNO / Uitgeverij Elmar (dienstverband).
Stages
1991 – 1992
Hans Verlaat BNO, Hard Werken BNO, Studio Raster BNO
Opleidingen
1987 – 1991
Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten Den Haag, grafisch ontwerp
1986 – 1987
HTS Rijswijk, werktuigbouwkunde
Aanvulling
1990 – 2013
Workshops muziek, 1e altsaxofonist big bands, muziekdocent privéles
1989 – 1992
Werkgroep Letterontwerp BNO
Cursussen en workshops
2016
Tony Zambito, masterclass ‘marketing automation & client behaviour’
2011
Robin Mohr, SEO & SEA
2011
Michiel Cobben, masterclass interviewtechnieken
2008
SRM, cursus projectmanagement
1995 – 1998
Masterclasses, o.a. effecten in reclame, projectmatig werken
1997
Van de Bunt Adviseurs, 50 avonden adviesvaardigheden
1996
Faktor, cursus accountmanagement
Talen
Nederlands (moedertaal) en Engels (uitstekend in woord en geschrift)
Nevenactiviteiten
2011 – 2015
Organisatie Jazz Inn Leusden: zes concerten per seizoen, vrijwilliger podium De Til
2010 – 2017
Presentaties en spreekbeurten op congressen en netwerkevents
2007 – heden
Organisatie Dutch Spring Run (9x) en DauwtrappeRS (11x) en Cars & Coffee
2006 – 2010
Redactie en ontwerp Schoolkrant De Holm
2005 – 2017
Publicaties John Galt Films, Pistonheads, British Car Magazine, Driving-Fun
2005 – 2016
Trainingen en workshops, o.a. sales, blogging, interviewen, commercieel schrijven
2001 – 2002
Ouderraad kinderdagverblijf De Blauwe Tijger
1998 – 2009
Publiciteit Bigband JazzMania
1998 – 2002
Publicaties Annie MG Schmidthuis
Hobby’s & interesses
Muziek, geschiedenis, kunst, klassieke auto’s, fotografie, stedentrips, fitness
De Meern, april 2023