CV Albert Mensinga

  • Rotterdam, 25 juli 1967
  • Nederlandse nationaliteit, samenwonend, twee uitwonende dochters
  • Oudenrijnsingel 41, 3454 BJ De Meern
  • 06 1308 0313, albertmensingacreative@gmail.com
  • Rijbewijs AB

Albert (1967) is een strategische en pragmatische allround manager communicatie en freelance ‘redacteur met een camera’. Hij is daadkrachtig en ondernemend. Zijn interesse ligt bij complexe communicatietrajecten voor organisaties met projecten in de auto- en maakindustrie, publieke ruimte en IT.

In een notendop

Albert is decennialang project- en accountmanager voor grote accounts en teamleider bij middelgrote communicatiebureaus. Marketingcommunicatie, PR en social media zijn voor hem net zo vertrouwd als overheidscampagnes, nieuwe websites en omvangrijke drukwerkproducties. Vanaf eind 2007 werkt hij naast vaste dienstverbanden ook freelance voor MKB en mediahuizen.

“Innovatie is continue verandering. Bijblijven gaat niet over de status quo, maar over wat de markt wil.”

Achtergrond

Albert studeert grafisch ontwerp en ontwikkelt zich na zijn studie tot art-director, projectmanager, praktische consultant en volwaardige gesprekspartner van MT en RvB. Naast zijn werkzaamheden speelde hij dertig jaar semiprofessioneel lead altsaxofoon in big bands en orkesten, organiseert hij tourritten en bijeenkomsten voor eigenaren van klassiekers en sportauto’s, schrijft maatschappijkritische geschiedenisverhalen en fotografeert. Rode draad in zijn carrière is de verbinding tussen mensen en met name het realiseren en onderhouden van die verbinding. Denk aan sales, HR en competentieontwikkeling.

Albert over Albert

“Communicatie zou een vak op de basisschool moeten zijn. Begrijpen wat je doet en dit begrijpelijk (intern en extern) communiceren, vind ik belangrijke onderdelen van marketing. Dit is voor organisaties geen vanzelfsprekendheid.

Kennis is nog geen begrip. Investeren in begrijpelijke communicatie is de sleutel om blijvend aan te sluiten op je markt. Dit is een kostbaar en continu proces. Wie duurzaam investeert in kwalitatieve communicatie weet dat het rendement ook duurzaam is. Die wederkerigheid is een vorm van relatiemanagement waar ik warm van wordt.

Slimme organisaties maken en houden hun communicatie rendabel en laten zich niet leiden door aannames en de waan van de dag.”

Professionele rol

Project- en accountmanager
Online en offline communicatieprojecten ten behoeve van marketing. Leidinggevende capaciteiten.

Contentspecialist
Redactie, reportage, interview, fotografie, online en offline platform- en bladmanagement.

Functionele kwaliteiten

Snelle en grondige schrijver, journalist, interviewer, praktische researcher, project- en accountmanagement, online en offline marketing, traffic & productie, technisch, creatief, teamleider.

Eigenschappen

Professioneel
Betrouwbaar, zorgvuldig, daadkrachtig, realistisch, resultaatgericht, verbindend.

Persoonlijk
Direct, communicatief, menselijk, vrolijk, energiek, creatief, gedreven, eerlijk.

Carrière

Periode 2021 – heden
Na een korte periode van freelance werk en een oriëntatie op de arbeidsmarkt start Albert 1 november 2021 als communicatiemanager en staflid bij de VACO, bedrijfstakorganisatie voor de banden- en wielenbranche.

Periode 2012 – 2020
Albert concentreert zich tot zomer 2017 op contentproductie en online marketing & sales en doet dit zelfstandig en voor directies van MKB en maakindustrie. Na een dienstverband van ruim twee jaar hoofdredactie (lifestyle- en automagazines Uitgeverij Haakman) verzorgt hij van juni 2019 tot december 2020 de marketing en PR voor de IT-scale-up MetaFactory. Noodgedwongen (maatregelen Covid-19) stopt dit dienstverband. Vanaf dat moment werkt hij freelance voor en met ondernemers.

Periode 2003 – 2012
In deze periode werkt Albert voor commerciële accounts (NS, Essent, ABN AMRO, verzekeraars, BMC) en geeft hij leiding aan overheidsprojecten zoals een nieuwe website voor de provincie Utrecht en een doorlopende OV-campagne voor provincie Gelderland. Na twee korte periodes van 9 maanden zelfstandig werken, kiest hij eind 2012 voor een langere tijd zelfstandig ondernemerschap.

Periode 1995 – 2003
Vanaf zijn dienstverband bij het multidisciplinaire communicatiebureau Schoep & Van der Toorn combineert hij een mix van vaardigheden. Hij beperkt zich niet tot grafisch ontwerp en maakt de stap naar complete communicatieprojecten voor diverse opdrachtgevers in binnen- en buitenland. Bij DG Design geeft Albert leiding aan het halve bureau. Zodoende krijgt de directeur de gelegenheid om de tak Stageholding / Joop van den Ende musicalproducties vorm te geven.

Periode 1986 – 1995
Na zijn opleiding (HTS Werktuigbouwkunde, Kunstacademie) start Albert als grafisch ontwerper bij kleine bureaus. Al snel pakt hij de rol van project- en teammanager op en probeert optimaal resultaat uit zijn teams te halen door collega’s te ontlasten en hen ongestoord te laten doen waar zij goed in zijn. De ontwikkeling van teams werd een rode draad in zijn carrière: optimalisatie en innovatie vanuit een functionele en regisserende rol.

Werkervaring

2021 – heden
Communicatiemanager en staflid bij de VACO, bedrijfstakorganisatie voor de banden- en wielenbranche (dienstverband).

2007 – heden
Albert Mensinga Creative, Utrecht (zelfstandig ondernemer).
Content, marketing, sales & PR, zie website

2019 – 2020
Marketing, communicatie & PR voor MetaFactory, Amsterdam (dienstverband).

2017 – 2019
Hoofdredacteur voor Haakman Uitgeverij, Huizen (dienstverband).
Jaarlijks ± 200 artikelen voor Onschatbare Klassieker Magazine, RS Porsche Magazine, SL Mercedes Revue en publicaties voor evenementen. Reportage, fotografie, bladmanagement.

2015 – 2016
Klantinterviews, marktonderzoek en content voor Stan & Stacy, inbound marketing, (projectbasis).

2014 – 2016
Twee masterclasses voor directie maakindustrie met Thies Kuijlman, (projectbasis).
Klantinterviews, uitwerking marktonderzoeken voor buyer personas.

2014 – 2016
Online marketing met Clement Keyzer, (projectbasis).
Website optimization, content, korte videoclips, projectmanagement.

2014 – 2016
Workshops activerend schrijven voor bedrijven met Duurzaam Communiceren, (projectbasis).

2014
B2B sales, workshops, content voor Digital Masters, inbound marketing, (projectbasis).

2014
Online marketing voor Presentanza, imago & inbound marketing, (projectbasis).

2012 – 2013
Project- en productiemedewerker voor documentaires Sluizer Speaks en Unknown Brood voor Dennis Alink Films (MMR), (projectbasis).

2010 – 2012
Project-, account- en communicatiemanager voor FIZZ reclame + communicatie en Ten Brink Uitgevers, (dienstverband).

2008 – 2010
Teamleider en manager corporate identity voor Mooijekind ontwerpers, (dienstverband).

2006 – 2007
Projectmanager marketing communicatie, art director en redacteur voor DMO marketing communicatie, (dienstverband).

2003 – 2006
Senior grafisch ontwerper, redacteur en fotograaf voor Wit Creatives (dienstverband).

2003
Senior grafisch ontwerper en projectmanager voor Sinot Design Associates, (dienstverband).

1999 – 2003
Senior grafisch ontwerper, projectmanager en redacteur voor DG Design BNO, (dienstverband).

1995 – 1999
Senior grafisch ontwerper, projectmanager en redacteur voor Schoep & Van der Toorn Communicatie Consultants BNO, (dienstverband).

1994 – 1995
Grafisch ontwerp voor Prom Communications, (dienstverband).

1994
Grafisch ontwerp voor Bureau Van Eck & Verdijk BNO, (dienstverband).

1992 – 1994
Grafisch ontwerp voor Mijs + Van der Wal BNO, (dienstverband).

1992
Grafisch ontwerp voor Studio Raster BNO / Uitgeverij Elmar, (dienstverband).

Stages

1991 – 1992
Hans Verlaat BNO, Hard Werken BNO, Studio Raster BNO

Opleidingen

1986 – 1987
HTS Rijswijk, werktuigbouwkunde

1987 – 1991
Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten Den Haag, grafisch ontwerp

Aanvulling

1990 – 2013
Workshops muziek, 1e altsaxofonist big bands, docent privéles

1989 – 1992
Werkgroep Letterontwerp BNO

Cursussen en workshops

2016
Tony Zambito, masterclass marketing automation & client behaviour

2011
Robin Mohr, SEO & SEA

2011
Michiel Cobben, masterclass interviewtechnieken

2008
SRM, cursus projectmanagement

1995 – 1998
Masterclasses, o.a. effecten in reclame, projectmatig werken

1997
Van de Bunt, 50 avonden adviesvaardigheden

1996
Faktor, cursus accountmanagement

Talen

Nederlands (moedertaal) en Engels (uitstekend in woord en geschrift)

Nevenactiviteiten

2005 – 2016
Trainingen en workshops, o.a. sales, blogging, interviewen, commercieel schrijven

2010 – 2017
Presentaties en spreekbeurten op congressen en netwerkevents

2011 – 2015
Organisatie Jazz Inn Leusden: zes concerten per seizoen, vrijwilliger podium De Til

2005 – 2017
Publicaties John Galt Films, Pistonheads, British Car Magazine, Driving-Fun

2007 – heden
Organisatie Dutch Spring Run (9x) en DauwtrappeRS (10x) en Cars & Coffee

2006 – 2010
Redactie en ontwerp Schoolkrant De Holm

1998 – 2009
Publiciteit Bigband JazzMania

2001 – 2002
Ouderraad kinderdagverblijf De Blauwe Tijger

1998 – 2002
Publicaties Annie MG Schmidthuis

Hobby’s & interesses

Muziek, geschiedenis, kunst, klassieke auto’s, fotografie, stedentrips, fitness

De Meern, augustus 2021