CV

  • Albert Mensinga (Rotterdam, 25 juli 1967)
  • Nederlandse nationaliteit, samenwonend, twee uitwonende dochters
  • Oudenrijnsingel 41, 3454 BJ De Meern
  • 06 1308 0313, albertmensingacreative@gmail.com
  • Rijbewijs AB

Albert (1967) is een pragmatische allround communicatiespecialist. Hij is daadkrachtig en ondernemend. Zijn interesse ligt bij organisaties die begrijpen wat ze hun markt willen vertellen.

“Innovatie is continue verandering. Bijblijven gaat niet over de status quo, maar over wat de markt of de organisatie wil.”

Op dit moment is Albert beschikbaar voor een interessant dienstverband bij een professionele organisatie en verzorgt opdrachten, bij voorkeur als tekstschrijver/redacteur, interviewer, marketing- & communicatiemanager of projectmanager.

In een notendop

Albert werkt als project- en accountmanager voor grote accounts en teamleider bij middelgrote communicatiebureaus. Marketingcommunicatie, PR en social media zijn voor hem net zo vertrouwd als overheidscampagnes, websites en drukwerkproducties. Vanaf eind 2007 werkt hij afwisselend in vast dienstverband en freelance.

“Maak sprekende content die duidelijk aangeeft wie je bent, wat je doet en wat je wil. Zorg dat communicatiemiddelen er fatsoenlijk uitzien.”

Achtergrond

Albert studeert grafisch ontwerp en ontwikkelt zich na zijn studie tot art-director, projectmanager, praktische consultant en volwaardige gesprekspartner van ondernemers, MT en RvB. Naast zijn werkzaamheden speelt hij (semiprofessioneel) altsaxofoon in big bands, orkesten en ensembles. Sinds 2007 organiseert hij tourritten en bijeenkomsten voor eigenaren van klassiekers en sportauto’s. Hij schrijft maatschappijkritische geschiedenisverhalen en fotografeert. Kantoorpijntjes blijven weg dankzij fietsen, wandelen, sauna en sportschool.

Albert over Albert

“Communicatie zou een vak op de basisschool moeten zijn. Begrijpen wat je doet en dit begrijpelijk (intern en extern) en eerlijk communiceren, vind ik belangrijke onderdelen van marketing. Dit is voor organisaties geen vanzelfsprekendheid.

Kennis is nog geen begrip. Investeren in begrijpelijke communicatie is de sleutel om blijvend aan te sluiten op je markt. Dit is een kostbaar en continu proces. Wie duurzaam investeert in kwalitatieve communicatie weet dat het rendement duurzaam is. Die wederkerigheid is een vorm van relatiemanagement waar ik warm van word.

Slimme organisaties maken en houden hun communicatie rendabel en laten zich niet leiden door aannames en de waan van de dag.”

Professionele rol

Project- en accountmanager
Online en offline communicatieprojecten. Op verzoek leidinggevende capaciteiten en sparringpartner voor directie, leidinggevenden en collega’s.

Contentspecialist
Redactie, interview, fotografie, online en offline platform- en bladmanagement. Fan van campagnes.

Functionele kwaliteiten

Snelle en grondige schrijver, journalist, interviewer, praktische researcher, project- en accountmanagement, online en offline marketing, traffic & productie, technisch, creatief en op verzoek teamleider of kwartiermaker. Van niets naar iets terwijl je met je ogen knippert.

Eigenschappen

Professioneel
Betrouwbaar, zorgvuldig, daadkrachtig, realistisch, resultaatgericht, verbindend.

Persoonlijk
Direct, communicatief, menselijk, vrolijk, energiek, creatief, gedreven, eerlijk.

Carrière

Periode 2021 – heden
Vanaf december 2020 werkt hij een periode zelfstandig voor uitgeverijen en MKB-ondernemingen. Hij verzorgt schrijfwerk, reportages, fotografie, korte videoclips en bedrijfsinterviews. Na een kritische oriëntatie op de arbeidsmarkt werkt hij van 1 november 2021 tot 8 juli 2022 als communicatiemanager bij de VACO, bedrijfstakorganisatie voor de banden- en wielenbranche, onder andere aan de kennis- en informatiecampagne Duurzamebanden.nl.

Vanaf juli 2022 is Albert beschikbaar voor opdrachten of een interessant dienstverband bij een professionele organisatie. Focus: marketing & communicatie, contentcreatie, klankbord MT, (web)redactie, project- en campagnemanagement. 

Periode 2012 – 2020
Albert concentreert zich tot zomer 2017 op contentproductie en online marketing & sales en doet dit voor directies van MKB en maakindustrie. Na een dienstverband van ruim twee jaar hoofdredactie (lifestyle- en automagazines voor Uitgeverij Haakman) verzorgt hij van juni 2019 tot december 2020 de marketing en PR voor de IT-scale-up MetaFactory. Noodgedwongen (maatregelen Covid-19) stopt dit dienstverband na 18 maanden. Vanaf dat moment werkt hij freelance voor en met ondernemers.

Periode 2003 – 2012
In deze periode werkt Albert voor commerciële accounts (NS, Essent, ABN AMRO, verzekeraars, BMC) en geeft hij leiding aan overheidsprojecten zoals een nieuwe website voor de provincie Utrecht en een doorlopende OV-campagne voor provincie Gelderland. Na twee korte periodes van 9 maanden zelfstandig werken, kiest hij eind 2012 voor een langere tijd zelfstandig ondernemerschap.

Periode 1995 – 2003
Vanaf zijn dienstverband bij het multidisciplinaire communicatiebureau Schoep & Van der Toorn combineert hij een mix van vaardigheden. Hij beperkt zich niet tot grafisch ontwerp en verzorgt complete communicatieprojecten voor diverse opdrachtgevers in binnen- en buitenland. Bij DG Design geeft Albert leiding aan de afdeling corporate communicatie. Zodoende krijgt de directeur de gelegenheid om met de andere helft van het bureau de tak Stageholding / Joop van den Ende musicalproducties vorm te geven.

Periode 1986 – 1995
Na zijn opleiding (HTS Werktuigbouwkunde, Kunstacademie Den Haag) start Albert als grafisch ontwerper bij ontwerpbureaus. Al snel pakt hij de rol van project- en teammanager. Hij haalt optimaal resultaat uit zijn teams door collega’s te ontlasten en hen ongestoord te laten doen waar zij goed in zijn. De ontwikkeling van teams werd een rode draad in zijn carrière: optimalisatie en innovatie vanuit een functionele en regisserende rol.

Werkervaring

2007 – heden
Albert Mensinga Creative, Utrecht (zelfstandig ondernemer).
Content, marketing, PR, zie website

2021 – 2022
Communicatiemanager en staflid bij de VACO, bedrijfstakorganisatie voor de banden- en wielenbranche (dienstverband).

2019 – 2020
Marketing, communicatie & PR voor MetaFactory, Amsterdam (dienstverband).

2017 – 2019
Hoofdredacteur voor Haakman Uitgeverij, Huizen (dienstverband).
Jaarlijks ± 200 artikelen voor Onschatbare Klassieker Magazine, RS Porsche Magazine, SL Mercedes Revue en publicaties voor evenementen. Reportage, fotografie, bladmanagement.

2015 – 2016
Klantinterviews, marktonderzoek en content voor Stan & Stacy, inbound marketing, (projectbasis).

2014 – 2016
Twee masterclasses voor directie maakindustrie met Thies Kuijlman, (projectbasis).
Klantinterviews, uitwerking marktonderzoeken voor buyer personas.

2014 – 2016
Online marketing met Clement Keyzer, (projectbasis).
Website optimization, content, korte videoclips, projectmanagement.

2014 – 2016
Workshops activerend schrijven voor bedrijven met Duurzaam Communiceren, (projectbasis).

2014
B2B sales, workshops, content voor Digital Masters, inbound marketing, (projectbasis).

2014
Online marketing voor Presentanza, imago & inbound marketing, (projectbasis).

2012 – 2013
Project- en productiemedewerker voor documentaires Sluizer Speaks en Unknown Brood voor Dennis Alink Films (MMR), (projectbasis).

2010 – 2012
Project-, account- en communicatiemanager voor FIZZ reclame + communicatie en Ten Brink Uitgevers, (dienstverband).

2008 – 2010
Teamleider en manager corporate identity voor Mooijekind ontwerpers, (dienstverband).

2006 – 2007
Projectmanager marketing communicatie, art director en redacteur voor DMO marketing communicatie, (dienstverband).

2003 – 2006
Senior grafisch ontwerper, redacteur en fotograaf voor Wit Creatives (dienstverband).

2003
Senior grafisch ontwerper en projectmanager voor Sinot Design Associates, (dienstverband).

1999 – 2003
Senior grafisch ontwerper, projectmanager en redacteur voor DG Design BNO, (dienstverband).

1995 – 1999
Senior grafisch ontwerper, projectmanager en redacteur voor Schoep & Van der Toorn Communicatie Consultants BNO, (dienstverband).

1994 – 1995
Grafisch ontwerp voor Prom Communications, (dienstverband).

1994
Grafisch ontwerp voor Bureau Van Eck & Verdijk BNO, (dienstverband).

1992 – 1994
Grafisch ontwerp voor Mijs + Van der Wal BNO, (dienstverband).

1992
Grafisch ontwerp voor Studio Raster BNO / Uitgeverij Elmar, (dienstverband).

Stages

1991 – 1992
Hans Verlaat BNO, Hard Werken BNO, Studio Raster BNO

Opleidingen

1987 – 1991
Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten Den Haag, grafisch ontwerp

1986 – 1987
HTS Rijswijk, werktuigbouwkunde

Aanvulling

1990 – 2013
Workshops muziek, 1e altsaxofonist big bands, muziekdocent privéles

1989 – 1992
Werkgroep Letterontwerp BNO

Cursussen en workshops

2016
Tony Zambito, masterclass marketing automation & client behaviour

2011
Robin Mohr, SEO & SEA

2011
Michiel Cobben, masterclass interviewtechnieken

2008
SRM, cursus projectmanagement

1995 – 1998
Masterclasses, o.a. effecten in reclame, projectmatig werken

1997
Van de Bunt, 50 avonden adviesvaardigheden

1996
Faktor, cursus accountmanagement

Talen

Nederlands (moedertaal) en Engels (uitstekend in woord en geschrift)

Nevenactiviteiten

2010 – 2017
Presentaties en spreekbeurten op congressen en netwerkevents

2005 – 2016
Trainingen en workshops, o.a. sales, blogging, interviewen, commercieel schrijven

2011 – 2015
Organisatie Jazz Inn Leusden: zes concerten per seizoen, vrijwilliger podium De Til

2005 – 2017
Publicaties John Galt Films, Pistonheads, British Car Magazine, Driving-Fun

2007 – heden
Organisatie Dutch Spring Run (9x) en DauwtrappeRS (11x) en Cars & Coffee

2006 – 2010
Redactie en ontwerp Schoolkrant De Holm

1998 – 2009
Publiciteit Bigband JazzMania

2001 – 2002
Ouderraad kinderdagverblijf De Blauwe Tijger

1998 – 2002
Publicaties Annie MG Schmidthuis

Hobby’s & interesses

Muziek, geschiedenis, kunst, klassieke auto’s, fotografie, stedentrips, fitness

De Meern, juli 2022