April 2015 – Zou jij chef Gordon Ramsay inhuren? Of kies je liever iemand die met zachte hand en zalvende woorden aan de slag gaat om ‘je zaak’ in beweging te krijgen? Een bistro en restaurant kan er weer even tegenaan na een bezoekje van Ramsay. Waarom zou zijn methode niet in jouw organisatie werken?
Denk je dat de inzet van Gordon voor jou een Business Nightmare zal worden? Of zie je op tegen de confrontatie? Een ding is zeker: Ramsay neemt geen blad voor de mond. Ik kijk regelmatig een aflevering uit zijn Kitchen Nightmares-serie en ben fan van de grofgebekte maar uiterst integere chef.
Hoe knap en confronterend eerlijk zijn methode is, begrijp je pas goed als je de laatste scene van een aflevering ziet. Het kan handig edit- of omkoopwerk zijn om de eigenaar van een dramatisch slecht lopend restaurant van ‘geen naam’ naar ‘faam’ te brengen, maar dat geloof ik niet. Daarvoor heeft topchef Ramsay teveel te verliezen. We zien in mijn ogen een oprechte business entrepreneur aan het werk die weet wat hij doet en gaat voor het best haalbare resultaat: hoe krijgen we de zaak weer in beweging?
Zijn werkwijze in het kort
Om een slecht lopend restaurant weer op de rit te krijgen, beoordeelt Gordon het interieur, het personeel inclusief leiding, de kaart en de keuken. Toppunt is vaak het uitstapje naar de koeling. Wacht dan even met het verder oppeuzelen van je wokkel of blokje 48+. Ook niet onbelangrijk: hoe ziet de concurrentie er uit en wat wil de markt?
> Uitgelicht: Youtube kanaal Gordon Ramsay Kitchen Nightmares
Ik leg Gordons confronterende werkwijze direct over een (in mijn ogen) ‘niet optimaal’ gerunde onderneming. En laten we eerlijk zijn: het kan altijd beter. En dan niet beter door de duimschroeven aan te draaien, personeel te koeioneren en net te doen alsof de markt op jouw product of dienst zit te wachten. Die tijden liggen ver achter ons. Al lijken de meeste organisaties geen flauw benul te hebben van wat een markt van hen eist. In plaats van andersom…
Luisteren!
‘Gebruik je zintuigen’, was een belangrijk motto van de in 2014 overleden regisseur George Sluizer (o.a. speelfilm Spoorloos). En dat is precies wat je moet doen om je bedrijfsvoering scherp en bij de les te houden. Goed werkgeverschap begint met luisteren, luisteren en nog eens luisteren. Gordon kan dat als geen ander.
Maar hij gebruikt ook zijn mond. Als je je even niet laat afleiden door zijn enthousiast gebezigde ‘four letter’-vocabulary zul je toch echt moeten concluderen dat hij een messcherpe analyticus is die gevoeligheden zonder enige weerstand of excuus open-en-bloot legt, door de directie te zeggen wat het personeel vaak niet durft. En ‘door te pakken’ en te vragen wat hij (de eigenaar is meestal een stronteigenwijze ‘hij’) hieraan gaat doen.
Zijn aanpak start met interviews neemt hij afneemt tijdens het serveren van zijn lunch. Hiermee legt hij de basis voor terugkoppeling naar de chef ten overstaande van het gehele personeel. Dat dit tot een reeks van pijnlijke situaties leidt, zal je niet verbazen. Vertaald naar een zakelijke omgeving – denk even aan je eigen situatie – weten directies en leidinggevenden dergelijke confrontaties bij voorkeur te vermijden.
Uitstel van executie
Je kunt theorieën implementeren tot je een ons weegt, uiteindelijk blijft ook jouw business mensenwerk. Vertaal een analyse van gedrag en een eerlijke interpretatie van feedback eens naar een werkbare terugkoppeling naar je bedrijf. Een strategie is een goed begin, maar werk deze eens uit naar tactiek en uitvoering. Peter Drucker: ‘Culture eats strategy for breakfast.’
Gordon Ramsay laat zien hoe snel verbetering werkt. En als hij het kan – met totale inzet en overgave van het voltallig personeel, inclusief de van fors ego voorziene baas (m/v/x) – waarom zou het jouw organisatie dan niet lukken?
The heart of the matter
Probeer het zelf eens. Vraag personeel naar hun wensen en behoeften. Doe dit door te zorgen voor een soepele interne communicatie, bijvoorbeeld via HRM. Dit is wat je wilt: ‘Tevreden werknemers: de perfecte ambassadeurs van je bedrijf! – lees deze blog van contentspecialist Lilian Havermans eens.
De kern van jouw zaak zijn de werknemers die je hebt aangenomen om voor jou te werken. Zij vormen het kloppend hart van je organisatie. Wees zuinig op je werknemers! Zij geven je terug wat je nodig hebt om je organisatie topfit te maken en te houden. Daarvoor heb je echt niet altijd externe adviseurs nodig.
Inspiratie
Op 19 maart 2015 bezocht ik de Beter Ondernemen Show (2017 staat wel online, red.) van AFAS en daar kwam de bovenstaande wijsheid al binnen vijf minuten naar boven drijven. In een zaal met ruim 300 onrustige HR-medewerkers kwam de onvrede over de starre top-down situaties bij veel bedrijven direct aan de orde. We weten het allemaal wel. Maar we doen er zo weinig mee. Zonde.
Interviews
In de praktijk kom ik tegen dat mijn vragen te kritisch zijn voor de directie of MT die ik interview of spreek. Veel leidinggevenden vinden het dood- en doodeng: teveel confrontatie, vragen stellen waar nog geen antwoorden op zijn, of aangesproken worden op een visie die ontbreekt. Het kader dat ik geef gaat altijd over verandering. Van de ene situatie naar de volgende, groeien met babystapjes, aansluiten op de behoefte(n) van hun markt en personeel. Denk ook hier: scrum.
Om ‘next level’ te komen, is eerlijk zijn over je organisatie onontbeerlijk. Dat geldt voor directie en voor werknemers. Transparantie en openheid geeft duidelijkheid over de bedrijfswaarden. En veiligheid. Iedere aflevering van Kitchen Nightmares eindigt er mee: we zijn weer samen, we weten van elkaar wat er moet gebeuren, we weten wie welke verantwoordelijkheden op zich neemt. Als we het samen doen, komen we verder.
En ja, soms moet je dan door de zure appel heen bijten. Zonder wrijving geen glans. Ik ben niet bang om de confrontatie aan te gaan. Jij?
Credit images: © AlbertMensingaCreative.nl
Ik hou het dichtbij huis en kies voor Sergio Herman van voormalig “Oud Sluis” en nu “The Jane”. Zijn bevlogenheid is fascinerend. Check de docu “Fucking Perfect” maar!
Hallo Albert, leuk stuk en iets wat in bepaalde situaties ook wel degelijk hout snijdt. Zijn verhaal om plannen ook daadwerkelijk naar acties om te zetten is vaak confronterend, maar wel datgene waar het aan ontbreekt.
Dank voor jullie reacties! Ik kreeg met name offline reacties op deze blog. Ramsay is blijkbaar een figuur die nogal wat losmaakt. Mijn punt: kijk even over zijn ‘schreeuwen’ heen en leer van zijn aanpak en structuur. In Amerika zijn er consultancies die van zijn diensten gebruik maken. Misschien net iets te direct voor Nederland?