B2B-ondernemers aan de slag met bloggen

Juni 2015 – Bloggen. Je kunt als B2B-onderneming niet meer om verhalende beschrijvingen van je business heen. Doe je dit nog niet? Dan wordt het tijd dat je je verdiept in dit fenomeen, want het is de meest eenvoudige manier om voor je markt zichtbaar te worden. Wat gaat je onderneming vertellen en hoe? Zit je markt er op te wachten? Waar is ons nieuws? Moet dit nu echt! Wie gaat het doen? Lees mijn blog uit 2015 en probeer het eens.

Contentmarketing gaat over waarde toevoegen en Awareness creëren in the Buyer Journey. Dat kan prima met goed geschreven en informatieve teksten. Ik help je op weg. Het is niet moeilijk. En een beetje geduld is fijn.

Of je contentmarketing wel marketing kan en mag noemen is voor mij wel een puntje. Ik ben er nog niet uit. Het is eigenlijk ‘relevante informatie aan je markt geven’, maar voorlopig noem ik het contentmarketing.

Het MT geeft het goede voorbeeld

Tenminste, het zou fijn zijn als MT dat doet. Directie vindt het vaak eng om in het openbaar over de eigen organisatie te schrijven. Goed voorbeeld doet goed volgen. Stel je eens voor dat iedere werknemer (die dit wil, kan en enigszins communicatievaardig is) zou schrijven voor ‘de company’. Onmogelijk zeg je?

Kan niet bestaat niet

Kijk eens naar DirkZwager. Het Arnhemse advocatenkantoor maakt decennia geleden een radicale ommezwaai: van traditioneel (zoals iedereen het doet) naar modern en innovatief. Met de nadruk op Online. 

De tip van ex-DirkZwager advocaat Jeroen Zweers aan ondernemers: “Ga het gewoon doen, heb lef en begin er mee.” Met het bedoelt hij: beginnen met kennisdelen. En bloggen is een perfecte manier.

Maak een blog post aan op LinkedIn

Mijn gouden tip is een beetje locatie, locatie, locatie. Maak bijvoorbeeld een blog (post) aan op LinkedIn. Hou het kort, publiceer de eerste alinea en verwijs door naar de gehele blog die bijvoorbeeld op je bedrijfswebsite staat. Met een duidelijk plaatje bij je aankondiging trek je aandacht.

Dit is een voorbeeld op mijn LinkedIn. Tip: kom snel to-the-point (schrijf oprolbaar: begin met het onderwerp) en deel na plaatsing frequent via de social mediabuttons (niet vergeten in je CMS te plaatsen!).

Een groot voordeel van plaatsing op LinkedIn is dat je er je zakelijke en professionele contacten mee kunt bereiken. LinkedIn is voor B2B het aangewezen kanaal om te netwerken. Je kunt er op een laagdrempelige manier zakendoen en kennismaken met de markten die je wilt bereiken.

Overload

Zorgt mijn verhaal bij jou voor een system-overload en zie je door de bomen het bos niet meer? Dan kun je je serieus afvragen of je niet beter eerst wat hulp in kunt schakelen. Wees er niet bang voor en vraag, vraag en vraag. Iedereen is bij nul begonnen. Laat je blog vóór publicatie lezen aan collega’s die je vertrouwt. Herschrijf net zolang tot je tevreden bent.

NB. Ik herschrijf gepubliceerde blogs op mijn domein constant.

Wat heeft je onderneming te vertellen?

Meer dan je denkt! De nieuwswaarde zie je vaak zelf niet omdat je er met je neus bovenop zit of omdat je er blind voor bent geworden. Je ziet niet meer wat voor jouw markt van waarde kan zijn om hen te helpen met hun aankopen. Dat geeft niet want anderen zien het vaak wel. Interview elkaar of laat je interviewen door een professional. Soms is een vraag stellen aan een deskundige derde al voldoende om je te inspireren.

Waar is ons nieuws?

Nieuws zit vaak niet in het product of de dienst die je in de aanbieding hebt. Met de beste aandrijfketting, de snelste servomotor of de gevoeligste sensor breng je de markt niet in beweging. Kijk eens naar wat je markt wel in beweging brengt. Waar lopen ze warm voor? Misschien is een klantcase of een anekdote over een installatie wel meer nieuws dan je denkt. Draai het perspectief eens om en bekijk je bedrijf eens door de ogen van je markt.

Moet dit nu echt!

Ik ben bang van wel. Sinds 2013 beginnen steeds meer B2B-ondernemers – vaak directeurs met gevoel voor marketing – met het schrijven van webpagina’s. Ze voelen de onbedwingbare behoefte om te delen waar ze zelf zo vol van zijn: hun eigen bedrijf. De energie is goed maar de draai die er vaak nog even aan gegeven mag worden is ‘kijk eens vanuit het perspectief van de klant’. Pas dan voeg je waarde toe en zal de online lezer jouw verhalen als niet opgedrongen ervaren.

Wie gaat het doen?

Iedereen die iets te vertellen heeft over product of dienst, klant en markt, bedrijf en cultuur, geschiedenis en toekomst, ambitie en de werknemers zelf. Of ze nu zelf schrijven of zich laten interviewen of redigeren: de pen van je bedrijf werkt het best.

Ik geef ondernemers graag een zetje in de goede richting. Met een beetje kader en inspiratie worden vaak de eerste hindernissen genomen. En na een blog of vijf begint er zelfs vertrouwen in eigen kunnen te ontstaan. Wedden?

Geen tijd? Dan vraag je een collega of een schrijver/interviewer om een blog voor je te schrijven. 

Credits: @ Gordon Ramsay

2 thoughts on “B2B-ondernemers aan de slag met bloggen

  1. Bedankt voor dit artikel Hier heb ik zeker iets aan. Het is weer even een reminder dat ook ik het blogger weer moet gaan oppakken. Meestel begin je eraan en dan verslapt het vervolgens weer.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Captcha * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.