Wat is inbound marketing?

Iedereen heeft een mening. Dat geldt zeker voor marketeers. Nu ben ik eigenlijk geen echte marketeer maar een Business Developer. Ik kijk kritisch naar de business processen van ondernemingen en ondersteun hen met mijn inzichten om de markt zo goed mogelijk te bereiken.

Onderstaande 3 omschrijvingen zijn dan ook geen vastomlijnde definities maar mijn omschrijvingen van termen die door marketeers gebruikt worden. Mijn mening dus.

Business = innovatie en marketing.

Innovatie = menselijke handelingen gericht op vernieuwing van producten, diensten, productieprocessen en de organisatie daarvan.

Marketing = inspanningen om de verkoop van producten of diensten te bevorderen.

En nu inbound marketing.

Zenden werkt niet meer. Mensen willen niet meer lastig gevallen worden met ongewenste boodschappen. Ze weten zelf het beste wat ze willen en waar ze behoefte aan hebben. Iedereen doet het: als je iets wilt weten zoek en vindt je het antwoord zelf, via internet op je smartphone of op je laptop.

Met inbound marketing trek je bezoekers die zoeken naar je product, dienst en verhaal naar je website. Als het goed is treffen ze op de gevonden landingspagina de ingrediënten aan die van waarde kunnen zijn voor hun kopersreis.

Een reis ja, want aankopen doen mensen zelden direct. Ze willen eerst relevante informatie lezen. Daarna gaan ze vergelijken en goed beslissen of ze wel willen kopen, en wanneer. Hoe beter je het gedrag van je aanstaande kopers kent, hoe beter je ze kan helpen met hun aankoop.

Zeker voor B2B-bedrijven is de website het belangrijkste marketingkanaal aan het worden. De wereld is digitaal. Je kopers zoeken digitaal. Laat je website voor je werken en zet inbound marketing in. Zorg dat je gevonden wordt door je Ideale Klanten.

Een voorbeeld
Ik loop door een winkelstraat en zie een poster met reclame voor een inlegkruisje. Duidelijk geen bericht voor een man van 49. Misschien een boodschap voor enkele mensen om mij heen. Ik heb geen idee. En misschien zien ze de reclame niet eens want in de winkelstraat is genoeg te zien wat wel de interesse wekt. Ik ben op die plek en op die tijd met een doel. Zo wil ik bijvoorbeeld een ijsje eten of een bril kopen. Ik noem maar wat. Ondertussen hangt dat inlegkruisje daar maar.

Stel dat ik een poster zie met reclame van iets dat mij wel interesseert. Laten we zeggen een fraaie malt whisky. Grote kans dat ik me tien minuten later niet meer herinner wat ik zag. Maar misschien ook wel… maar wat was die ingewikkelde Schotse naam ook weer? Je voelt ‘m: zenden werkt niet meer.

Nog een voorbeeld: B2C
Mijn moeder is jarig en ik wil haar verrassen met een bloemetje. Ik woon in Lombok, Utrecht, en ik heb geen idee waar in mijn buurt een bloemstal zit dus ik tik in Google: bloemen, Lombok:

En wat zie ik: www.jopiesbloemenhuis.nl Jopie’s Bloemenhuis / Kanaalstraat 105 / 3531 CC Utrecht (Lombok) / Tel 030-2935453 … De winkel is gelegen in de Kanaalstraat van de populaire wijk Lombok.

Da’s bij mij om de hoek. Goed gedaan Jopie, ik kom er zo aan.

Mijn laatste voorbeeld: B2B
Voor B2B werkt het ook. Stel, ik heb een broodfabriek en ik wil innoveren (zie boven) en een nieuw type brood op de markt brengen. Ik zoek daarvoor naar uitbreidingsmogelijkheden van mijn productiecapaciteit. Ik pak mijn smartphone en start Google op: bakkerij, machine, productielijn. Google geeft deze SERP (Search Engine Results Page), klik om te vergroten:

Grote kans dat ik hier webpagina’s aantref die mij leiden naar relevante informatie. De eerste stap in mijn kopersreis.

Inbound marketing is ‘the way to go’ als je je doelgroep wilt bereiken. Als je eenmaal die mindset hebt begrijp je dat je als bedrijf je Digital Presence serieus moet nemen. Doe je dit niet dan loop je omzet mis en gaan je concurrenten er met je marktdeel vandoor.

Ik help bedrijven hiermee. Een goed begin is het halve werk. En nu verder met content maken, landingspagina’s inrichten, de klantreis optimaliseren, social media inzetten en nog veel meer.

Business = innovatie en marketing.

Innovatie = menselijke handelingen gericht op vernieuwing van producten, diensten, productieprocessen en de organisatie daarvan.

De wereld is digitaal. Je website is je belangrijkste marketinginstrument. Voor je bezoekers is je website (of je landingspagina) vaak de eerste kenismaking met je bedrijf, je product of je dienst. Ben je een onderneming en wil je je klanten leren kennen? Dan is het slim om Digital Marketing in te zetten en je klanten te helpen met hun aankopen.

Hartelijke groet van Albert Mensinga

Afbeeldingen
© http://www.theandroidsoul.com

One thought on “Wat is inbound marketing?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Captcha * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.