Wat is contentmarketing?

Na mijn blog ‘Wat is inbound marketing?’ mag een blog ‘Wat is contentmarketing?’ niet achterblijven. Inbound- en contentmarketing zijn twee containerbegrippen die gaan over wat ik dagelijks doe: inhoud geven aan proposities van B2B-ondernemingen en deze aanbieden aan de markt. Over contentmarketing schreef ik voordat het ‘in de mode’ was. In 2007 om precies te zijn. Het vak webredacteur bestond nog niet en ik zag kansen. Terug in de tijd.
Charles Schulz04

Samen met bevriende tekstschrijver Jeroen van der Bijl stelde ik een aanbieding van goede webteksten aan MKB+ op. Na twee maanden strandden onze goede bedoelingen wegens gebrek aan interesse (“We hebben al een tekstschrijver”, “We schrijven onze teksten zelf”) en ik kreeg een werkaanbieding die ik niet kon afslaan (uitwerking en implementatie van de corporate identity van BMC Advies, Amersfoort). En kijk nu eens.

Charles Schulz03

Hoe relevant is je content?
Ruim 9 jaar later (2016) ziet de wereld er heel anders uit. Digitaal dus. Bedrijfswebsites staan bol van ronkende verhalen en spetterende plaatjes die bij voorkeur aansluiten op de behoeften van geïnteresseerde kopers, klanten en toevallige passanten. Ik kan het niet controleren maar wel hopen dat die hoeveelheid content van nut is op de kopers- en klantreizen. Feit is dat consumenten actief op zoek zijn naar relevante informatie om hen dichterbij hun einddoelen te brengen. Een aankoop bijvoorbeeld, of een informatie aanvraag.

En of het nu een damestruitje, een herenschoen of toegangskaarten voor een congres betreft: de juiste content op het juiste moment lezen, beluisteren of bekijken is waar kopers behoefte aan hebben. Ze willen immers eerst weten wat ze kopen, voordat ze kopen. Logisch dus om daar aandacht aan te besteden. Maar gaat dit altijd goed?

Charles Schulz01

Foutjes in de conversie haal je er zo uit. Zowel online als offline, in het oog branden regelmatig de missers van onzorgvuldige toepassing van content. Directe aansporing naar ‘sales’ is misschien wel de meest voorkomende ‘not done’ en daarmee een pijnlijke onzorgvuldigheid. De kopersreis stokt namelijk direct bij teveel gretigheid aan de aanbiederszijde. Wie heeft er verzonnen dat een kopersreis start bij een directe aanbieding?Veel te lange teksten en ‘multi-subjecteritus’ is een andere veel voorkomende omissie.

Verbinding maken met je kopers
Het zal wel brancheblindheid zijn – onzorgvuldigheid of slordig gebruik van content kan ik me in een professionele omgeving best voorstellen – maar maak in hemelsnaam de verbinding met je kopers en klanten. Kom tot een dialoog waarbij de aankopende partij ook nog iets te zeggen heeft. Geef de koper een kans!

Charles Schulz02

Zoals ik het zie is de contentmaker of –leverancier (uitbesteden van content kan prima) de ontwerper, redacteur, journalist en marketeer van gisteren. Ik vergeet vast een functie. En het gaat nu snel. De organisaties die niet aansluiten op hun publiek verliezen snel terrein in hun markt.

Dat is nergens voor nodig. Zelfs websites die technisch achterblijven hebben een voorsprong als ze zijn gevuld met relevante content. Google geeft voorrang aan goede content – sinds 2010 zijn ze er open en duidelijk in, volg (de artikelen van en over) Matt Cutts en bezoekers hebben gewoon behoefte aan de juiste informatie. Wees relevant.

Searchfactory

Het begint met inbound marketing
Via inbound marketing of via een referentie is een bezoeker op je bedrijfswebsite terechtgekomen. Perfect, en nu verder. De bezoeker is ongetwijfeld al goed geïnformeerd en weet wat ie wil, alleen nog niet wanneer ie het wil. Als de landingspagina niet matcht met de verwachtingen is je bezoeker zo weer weg. En dat wil je niet, sterker nog: dat kun je je niet veroorloven. Zeker niet als je bedenkt dat van de 1000 bezoekers er 3 tot 20 klant kunnen worden (B2B). Deze cijfers liggen hoger naarmate de kopersreis beter is afgestemd op een behoefte, bijvoorbeeld een webpagina met een aanmeldingsmogelijkheid voor een congres n.a.v. een geadresseerde email. Dan weet een bezoeker al wat ie wil doen: soepeltjes aanmelden. Een landingspagina moet dus helemaal aan de verwachting voldoen.

Weet wat je klant wil en biedt dat ook aan. Op het juiste moment en in een vorm die je markt aanspreekt. Wil je contentmarketing goed regelen en heb je een omzetdoelstelling die om investering vraagt, dan is marketing automation de juiste ‘next step’ in je marketingplan.

writtent.com

Verder komen met marketing automation
Met marketing automation leer je echt goed luisteren naar je klanten, je kopers en je webbezoek. Er wordt onnoemelijk veel geschreven over dit onderwerp en er is in mijn ogen niet één partij die transparant en onpartijdig uiteenzet wat marketing automation is en wat het voor je business kan betekenen. Kijk naar de vele aanbieders en bestudeer de aangeboden praktijkvoorbeelden, of vraag ernaar.

Voor je online bezoek is je website (of een landingspagina) vaak de eerste kennismaking met je bedrijf, je product of je dienst. Ben je een onderneming en wil je je klanten leren kennen? Dan is het slim om Digital Marketing in te zetten en je klanten te helpen met hun aankopen. Content is daarbij een belangrijk onderdeel: je geeft er je proposities mee weer en je laat zien wie je bent. Op basis van regels tekst en beeldmateriaal maakt je koper beslissingen! Zorg dat die in je voordeel uitvallen.

Hartelijke groet van Albert Mensinga

Afbeeldingen
© Charles Schulz
© Searchfactory.com
© writtent.com

One thought on “Wat is contentmarketing?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Captcha * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.