Online publicaties

Geschiedenis en maatschappij

  1. Jesus Jeans: Thou shalt not have any other jeans but me
  2. Taal als onderdeel van identiteit: korte blog op LinkedIn / webpagina
  3. Bloemlezing: schrijvers, polemisten en markante mediafiguren
  4. Ik maak me zorgen: Hellup, het klimaat!
  5. September 2021: snelle scan van het Miljoenenkwartier, Gent
  6. Maart 2021: ochtendwandeling door Amsterdam (in delen)
  7. Pier Paolo Pasolini trilogie:
    – deel 1, levensloop,
    – deel 2, zijn laatste rede
    en
    – deel 3, Oriana Fallaci
  8. Vaderlandse geschiedenis: de grens tussen schaamte en trots
  9. Jeugdherinneringen: oud & nieuw in de jaren ’80
  10. Reizen met het OV in 37 miniatuurtjes
  11. Beter leven: weg met kantoorpijntjes
  12. Beter leven: duurzaam is lang met je spullen doen
  13. Beter leven: wees lief voor onze aarde
  14. Ontbijtrecept: bananen boekweit pannenkoek omelet

Fotografie, kunst en design

  1. Tips voor het maken van een geslaagde foto
  2. Lettertype Lexicon: originele schetsen Bram de Does
  3. Redactionele vormgeving: blog 1, blog 2 en blog 3

Reizen en belevenissen

  1. Amsterdam Light Festival 2019: verslag in woord en beeld
  2. Puglia en Basilicata 2016: lente in Zuid-Italië
  3. LinkedIn: 34 korte blogs over reizen met het OV

Auto’s en racehistorie

  1. Publications Mercedes Enthusiast
  2. Geschiedenis: Wie tekende de Lamborghini Miura?
  3. Review Alfa Romeo 147 (Autoweek)
  4. Rijden met de Alpine A110 Pure
  5. The real ‘Peaky Blinders’ gang car: 1930 Bentley 4 ½ Litre Chassis AD3652
  6. Review 1986 BMW 635 CSi Shadowline
  7. Oorsprong van de Italiaanse auto-industrie
  8. Onsterfelijk: Ayrton Senna
  9. Reportage, fotografie- en videoproductie
  10. Reviews:
    • Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid
    • Kia ProCeed
    • Mitsubishi Outlander PHEV
    • Renault Trafic
  11. Praktijk cases vernieuwde banden: duurzamebanden.nl
  12. Business case: Mulder-Mazda magic
  13. Waarom zien we de FIAT Linea (Weekend) niet in Nederland?
  14. Houdt Nederland niet van compacte sedans?
  15. Hoe duurzaam is een gebruikte auto?
  16. Mercedes-Benz prijscouranten (verkocht)
  17. Publicaties op platform Pistonheads
  18. Photography for historic racing car teams
  19. Classic cars for sale

Muziek

  1. Random Music: Youtube clips 
  2. Premiere documentaire ‘Unknown Brood’, a rock and roll accident
  3. Buescher alto saxophone serial numbers: stem uit het verleden
  4. Conn Chu Berry alto sax 1928
  5. Alto sax equipment & setup

Marktaanpak en digitale transformatie

• B2B magazine Kijk op Groot Amsterdam:
– KOGA 10 / 2021 (Vastned 22-25, Ellermeyer 68-71)
– KOGA 11 / 2021 (KB Group 60-63, DeltaSafe 76-79)
– KOGA 14 / 2022 (SPIE 28-31, Feyter 34-35, Zaich 42-43, Jaeger 56-57, Schouten 58-59, SGI 62-65, Argent 68-71, DeltaSafe 80-83, Van Mossel 84-85, IJskoud 86-89)
– KOGA 15 / 2022 (BAM Infra 26-29, MAJA Stuwadoors 34-37, Sustainable Fashion Gift Card 38-39, GBA 44-47, EBC Vastgoed 52-53)
KOGA 1 / 2023 Accountantskantoor Moore (54-55)

• B2B magazine Kijk op Noord Holland Zuid/Noord
KONH-Z 3 / 2022 (SPIE 34-37, Jaeger 38-39, Schouten 44-45, SGI 48-51)
KONH-N 3 / 2022 (EBC Beveiligingen 42-43)
KONH-Z 4 / 2022 (DeltaSafe 20-23, CBRE GWS 26-27, BAM 34-37)

• B2B magazine Kijk op Noord Holland Noord
KONH-N 426 (SLTN 62-63)

• Blog: Leiderschap in een VUCA wereld
In deze tijd zijn veel variabelen onzeker, complex, vaag en veranderen snel. Je zal dus op een andere manier moeten gaan werken dan je gewend was.

• Blog: Knowledge is not understanding
Try to understand your thinking by teaching others.

• Blog: Agile is like jazz
Ik leerde veel van muziek. Sinds 2010 begrijp ik dat mijn aanpak van projectmanagement een naam heeft.

• Blog: Digital Transformation must-reads
Continue bijgewerkte pagina van verzamelde artikelen en videoclips.

• Blog: Digitale Transformatie: voorbereiden op continue innovatie
De waarde van IT, voor welke business dan ook, heeft zich met name de laatste decennia bewezen en is inmiddels cruciaal. In nieuwe organisaties en bedrijven en überhaupt nieuwe initiatieven speelt IT een hoofdrol. Techniek zal worden ingezet om doelen te bereiken. In de basis worden bedrijven IT-bedrijven. Juist daarom is het belangrijk om de mens achter de professional aandacht te geven en serieus te nemen. Op LinkedIn is dit een van mijn thema’s.

• Blog: Perfectie voor beginners
Is het goed zo? Waarom moet het dan beter?
Ik ben zeker niet de eerste die ziet dat streven naar perfectie zelden iets oplevert waar de wereld beter van wordt, anders dan het gevoel of het ego van degene die met zijn of haar therapie of hobby bezig is. Hoe ver moet je gaan?

• Blogs: Duurzaam is lang met je spullen doen
Twee blogs over duurzaamheid, bewust leven, goed eten en werken aan de toekomst:
Nieuw is niet altijd beter en Wees lief voor onze aarde

• Blogs: Tempo is belangrijker dan haast
In oktober 2016 schreef ik er drie blogs over:
Winnen of de finish halen? en Marketing: een gevolg van Business Development en How to keep cool

• Blog: Marktbenadering. Er mist iets: de rode draad.
Vertaling van marktinzicht naar marketing is wat mij betreft een nuttige bijvangst van marktonderzoek. Marketing kan een onderdeel (of een gevolg) zijn van Business Development. Die vertaling hoef je niet per se te maken. Je kunt met gevonden (en begrepen) inzichten ook je propositie(s) aanpassen. Daar heeft je markt vaak meer behoefte aan.

• Blog: We zoeken niet, we vinden!
Het traject vóór het eerste contact tussen prospect en B2B-bedrijf is de kopersreis. Dat stuk is voor veel B2B-ondernemers volkomen abracadabra, wordt onderbelicht of is zelfs onbekend. Een klantreis is namelijk iets totaal anders dan een kopersreis. Een klant is inmiddels een relatie geworden. Een koper is nog niet zover. En in de moderne B2B-marketing draait het om gemak.

• Blog: Tekst voor wie: Generation X, Millennials of Digital Natives?
Best vreemd dat bij contentmarketing de focus ligt op langere (op de ontvanger gerichte) teksten terwijl de activerende berichten waar de markt behoefte aan heeft steeds korter worden. Het is al een tijd mijn stelling dat in de nabije toekomst social media een belangrijkere plaats in de communicatie met de markt zal gaan innemen dan websites nu doen.

• Blog: B2B-ondernemers vragen over contentmarketing
Uit de honderden gesprekken en interviews met B2B-ondernemers (tussen 2007 en 2016) komen telkens dezelfde vragen terug. Ik zette mijn antwoorden op 5 veel gestelde vragen onder elkaar. Plus een luistertip met nog veel meer antwoorden in een podcast van 36 minuten.

• Blog: Positionering en propositie van je bedrijf
Ik verbaas me over twee zaken die met positionering en propositie te maken hebben:

  1. Op bedrijfswebsites staat vaak niet of niet duidelijk omschreven waar de website over gaat, wat het doel is of wat ik er aan kan hebben.
  2. Als ik vraag naar de positionering van een bedrijf krijg ik óf ellenlange verhalen óf een ‘weet niet’. Allebei geen goede antwoorden. Ik haak af. Even to-the-point. Om de vraag ‘Wat is de positionering van jouw bedrijf?’ te beantwoorden, moet je eerst de vraag snappen.

• Blog: B2B-ondernemers aan de slag met bloggen
Je kunt als moderne B2B-onderneming niet meer om publicatie van eigen blogs heen. Wat heb je de markt te vertellen? Waar is het nieuws? En: wie gaat het doen?
Contentmarketing gaat over waarde toevoegen en Awareness creëren in de Buyer Journey of kopersreis. Dat kan prima met goed geschreven en informatieve teksten.

• Blog: Masterclass Buyer Persona’s voor de maakindustrie
Contentmarketing is nog geen dagelijkse kost voor Nederlandse B2B-bedrijven. Internet is ook niet het kanaal waarvan marketeers verwachten dat ze er de B2B-markt mee kunnen bereiken. Daarvoor werd er door bedrijven de afgelopen 20 jaar te weinig aandacht besteed aan marktbenadering.
Samen met toenmalig zakelijke partner Thies Kuijlman gaf ik in 2016 tweemaal een masterclass Buyer Persona’s aan een groep van ca. 15 marketing- en salesprofessionals uit de B2B-maakindustrie.

• Blog: Interviews met B2B-ondernemers
Ik interview en schrijf. Af en toe zijn de rollen omgedraaid en krijg ik een microfoon onder mijn neus. Regelmatig licht ik mijn visie op marktbenadering toe aan een groep B2B-ondernemers met interesse in Marketing & Sales. Dit geeft vaak een ander beeld van de dagelijkse realiteit dan de marketing-vakmedia doen voorkomen.
Op 28 juni 2016 was ik één van de 20 sprekers tijdens het jaarlijkse kennis-event Digital Future of B2B #DFB2B1.

Aan ca. 40 geïnteresseerde B2B-professionals legde ik het belang uit van ‘nuchter nadenken’. Een marketingstrategie opstellen en deze moeizaam uitvoeren is toch geen optie?
Mijn tip: doe niet wat je moet, maar doe wat je kan (en doe dit goed). Trouwens: ‘Culture eats strategy for breakfast’, dus neem alle medewerkers mee in je marketing- en salesaanpak.

• Blog: “We hebben geen online strategie, we doen maar wat.”
Daar kom je als bedrijf niet ver mee als je je markt wilt bereiken. Het dagelijks afvinken van taakjes (content regelen en schrijven, reageren op social media, landingspagina’s maken, webredactie, et cetera) hebben maar al te vaak een hogere prioriteit dan het behalen van doelen zoals leads genereren, traffic analyseren en het bedrijf (en daarmee de producten of diensten) volgens de merkwaarden positioneren.

• Blog: De belangrijkste uitvinding ooit
Mijn ode aan de tekst. De drager van belangrijke boodschappen en het kanonnenvlees van de communicatie. Ga er met respect mee om en geef tekst de aandacht die het verdient.

• Blogs: Hoe start de kopersreis van een B2B-ondernemer?
Met een vraag, puur uit nieuwsgierigheid of vanwege een behoefte of een noodzaak? Welke rol speelt internet? Voor online platform Multiraedt schreef ik 2 blogs over dit onderwerp:

  1. De rol van internet in de kopersreis van B2B-ondernemers (1)
  2. De rol van internet in de kopersreis van B2B-ondernemers (2)

B2B-Kopers houden niet van hindernissen en valkuilen tijdens hun aankoopreis. Ze zigzaggen eromheen en stappen van relevant punt naar relevant punt. Leer je markt beter kennen, interview je klant en leer van wat ze je vertellen.

• Blog: Inspiratie via social media
Twitter is voor mij een grote inspiratiebron van ‘inzicht via quote’s’. Heerlijk, die Grote Meesters die hun gedachten op mijn TL achterlaten. Uitspraken die in je hoofd blijven hangen. Bij mij zorgt een rake quote voor een aha-erlebnis: “Nu begrijp ik het echt!” > 10 inspirerende quotes en 1 clip.

• Blog: Chef Gordon Ramsay als jouw bedrijfsadviseur
Goed idee? Of kies je liever een adviseur die met zachte hand en zalvende woorden de goegemeente toespreekt om ‘de zaak’ in beweging te krijgen? In de wereld van bistro en restaurant lijkt de directe aanpak van chef Ramsay te werken. Waarom deze niet toepassen in je organisatie?

• Blog: Maak jouw website mobielvriendelijk
Een mobielvriendelijke website is gebruiksvriendelijk en beter vindbaar in Google. Websites die niet mobielvriendelijk (mobile friendly) zijn, ranken steeds slechter in Google dan websites die dat wel zijn. Dat betekent dat je website, als deze niet goed geschikt is voor mobiele apparaten, slechter gevonden wordt door je markt.

• Blog: Klantbehoeften doorgronden: interviewen voor gevorderden
Op 14, 15 en 16 april 2015 bezocht ik een Masterclass Buyer Personas. Deze werd gegeven door de bedenker van de Buyer Persona, Tony Zambito. In een zinderend tempo doceerde hij voor 12 enthousiaste en leergierige deelnemers en nam hij zijn visie op ‘de marketing van nu’ door. Het interview met de markt (klanten, kopers, leads) staat daarbij centraal.

• Blog: Marketing baseer je niet op aannames!
In 2015 gaf de bedenker van de term Buyer Personas, Tony Zambito, een Masterclass. Hij kwam naar Amsterdam om zijn visie op Digital Business en klantgerichte marketing uit te leggen aan bedrijven en marketing professionals die hun vak serieus nemen.
Tony: “Om te weten wat jouw klant denkt, ziet en voelt, zul je enorm veel research moeten doen. Om een idee te geven hoe het nu (2015) gaat: meer dan 70% van de marketing-inzichten zijn gebaseerd op gokwerk.” Marketing baseer je niet op aannames!

• Blog: Het HUM-principe voor interviewing: luisteren
Deze blog is de 3e uit een reeks over de masterclass door Tony Zambito. In tegenstelling tot de meeste toepassingen (bijvoorbeeld in Marketing Automation software) blijft hij zijn definitie toetsen aan de wensen en eisen van de markt.

• Blog: Eyjafjallajökull en de Twitterexplosie
Jochem van Drimmelen – nu reputatiemanager bij KLM – startte op 23 november 2009 met 1 collega het KLM-Twitteraccount. “We zaten op de bank te ‘webcaren’, aanbiedingen te zenden, en af en toe een tweet van een reiziger te behandelen.” Enkele maanden later, in april 2010, zorgde de uitbarsting van de IJslandse vulkaan Eyjafjallajökull voor een Twitterexplosie. The rest is history…

Publicaties op online platforms 2010 – 2016

  • MarketingMED: Over social media, online marketing, SEO en WordPress.
  • Online Bazen: Interview door Chelsea Bosters ‘boeien en binden in de B2B kopersreis’
  • Inbound Marketing Company: B2B marketing, inbound marketing, buyer persona’s, online marketing. Samen met Thies Kuijlman organiseerde ik masterclasses en inspiratiesessies voor de B2B-maakindustrie.
  • HostNet: Voor deze hostingprovider schreef ik over social media
  • Platform Duurzaam Communiceren: Collectief van ervaren zelfstandige communicatieprofessionals.
  • Multiraedt (tot lente 2016): Multidisciplinaire adviesgroep, biedt advies aan bedrijf en overheid.
  • Stan & Stacy (tot najaar 2015): Inbound Marketing Automation en Leadgeneratie specialist.
  • Website Marketing (tot najaar 2015): Samenwerkingsverband van experts op het gebied van online marketing.
  • LinkedIn, diverse publicaties en verwijzingen naar artikelpagina’s.

B2B Digital Marketing

Maart 2015 – In de B2B is contentmarketing niet vanzelfsprekend. Internet blijft een onderontwikkeld, achtergebleven of juist overschat marketingkanaal. Is een onderneming in woord en beeld beschrijven nu echt zo’n lastige opgave? Is het beter of lijkt het beter? Wat een organisatie opschrijft en roept, is vaak iets anders dan wat er echt kan en mag… Ik schrik wekelijks.

Ik doe mijn best voor B2B opdrachtgevers om online kanalen (beter) in te zetten en om er de markten mee te bereiken die ondernemers voor ogen hebben. Ik reik hen de kaders aan om dit te realiseren. De basis is en blijft een relevante propositie, realistische doelstellingen en de wil om je doel te bereiken terwijl je echt naar de markt luistert. Dit is ook gelijk het meest lastige onderdeel van marketing. Een lange adem is een voorwaarde. Het helpt als je tegen kritiek kunt.

Ik wijs ondernemers op de Quick Wins: doe wat je kan en doe dit goed. De uitvoering van een langetermijnstrategie is niet voor ieder bedrijf weggelegd. Het lukt ook niet altijd: er moeten vaak organisatieveranderingen doorgevoerd worden, en die kosten tijd. Veel tijd.

Ondernemingen zijn vaak ongeduldig. En bovendien houden ze niet van verandering. Optimalisering van ‘wat er is’, is vaak de start voor een verbetering van de marktbenadering. Optimalisatie en verbetering is prima, maar dan wel voor de fase daarna. Eerst de dingen die moeten en dan de dingen die kunnen.

Deze Quick Win bijvoorbeeld:

• Relevante informatie voor de markt aanbieden op landingspagina’s en deze delen via de social mediakanalen die je markt gebruikt.

Zo ben je relevant op het moment en op de plek waar je markt ook actief is.

De informatie die je hierbij inzet heet content. Publicaties op internet van tekst, beeld, video en geluid noem je online content. Op deze website publiceer ik blogs die gaan over online content, digital- en contentmarketing. Mijn boodschap uit 2010 is nog steeds relevant voor iedereen die internet inzet voor zijn of haar proposities: doe er je voordeel mee.

Bereik je markt

Wil je je markt goed bereiken? Dan zul je naast offline (beurzen, folders, presentaties, RTV) ook je digitale aanwezigheid serieus moeten nemen. Doe dit met publicaties die gericht zijn op de behoeften van je markt en maak verbinding: dit is de start van een kopersreis. Mijn specialisatie is contentmarketing en relevante marketing voor ondernemingen.

Mijn basis is corporate communicatie en PR. Haal de juiste informatie uit je bedrijf en schrijf het goed op en beeld ze goed uit. Middelen die je hiervoor kunt inzetten zijn marktonderzoek (klantinterviews), webteksten voor artikelen en blogs, PR, whitepapers en downloads, social media, e.d.. Pas relevante content toe die je markt in beweging krijgt help hen met aankopen. Ontvangersgerichte en relevante boodschappen vormen hiervoor de basis. Verkopen is relatiemanagement.

Ondernemersvisie

Mijn mening is dat communicatieprojecten bij voorkeur worden gedreven vanuit een ondernemersvisie. Dat betekent dat (online-)marketing en innovatie voorrang hebben op ICT-projecten. Dus: eerst kaders scheppen en dan bouwen aan een online presentatie waarbij de proposities een keuze worden in de kopersreizen van de markt. Zorg dat je markt een helder beeld krijgt van je proposities.