Online publicaties

Blogarchief

Fotografie, kunst en design
  1. Tips voor het maken van een goede foto
  2. Lettertype Lexicon: originele schetsen Bram de Does
  3. Redactionele vormgeving: blog 1, blog 2 en blog 3
  4. In bewerking – Pier Paolo Pasolini: achtergrond en jeugd
  5. In bewerking – Pier Paolo Pasolini: zijn laatste rede
Reizen, steden
  1. Puglia en Basilicata, lente in Zuid-Italië (2016): reisblogs Salento
  2. Korte blogs: 34 x reizen met het OV, via LinkedIn
  3. Amsterdam Light Festival 2019: verslag in woord en beeld
Automotive
  1. Waarom zien we de FIAT Linea (Weekend) niet in Nederland?
  2. Rijden met de Alpine A110 Pure
  3. Classic cars for sale
  4. Houdt Nederland niet van compacte sedans?
  5. Hoe duurzaam is een gebruikte auto?
  6. Business case: Mulder-Mazda magic
  7. Mercedes-Benz prijscouranten
  8. De Zaak:
    Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid
    Kia ProCeed
    Mitsubishi Outlander PHEV
    Renault Trafic
  9. Publicaties op Pistonheads
  10. Photography for historic racing car teams
  11. Onsterfelijk: Ayrton Senna
  12. Stefan Beloff: waarom daar?
  13. De oorsprong van de Italiaanse auto-industrie
  14. Automotive Photography & Reportage
Muziek
  1. Maandelijks wisselende muziek top-3
  2. Buescher alto saxophone serial numbers: stem uit het verleden
  3. Conn Chu Berry alto sax 1928
  4. Personal equipment and setup
  5. Workshops: improviseren en jazz
  6. Premiere documentaire ‘Unknown Brood’: A rock and roll accident van Dennis Alink
Divers
  1. Duurzaam is lang met je spullen doen
  2. Wees lief voor onze aarde
  3. Ontbijtrecept: boekweitpannenkoek
  4. Oud & Nieuw in de jaren ’80
  5. De grens tussen schaamte en trots
B2B Digital Marketing
  • Digitale Transformatie: voorbereiden op continue innovatie
    De waarde van IT, voor welke business dan ook, heeft zich met name de laatste decennia bewezen en  is cruciaal. In nieuwe organisaties en bedrijven en überhaupt nieuwe initiatieven speelt IT inmiddels een hoofdrol. Techniek zal worden ingezet om doelen te bereiken. In de basis worden bedrijven IT-bedrijven. Juist daarom is het belangrijk om de mens achter de professional aandacht te geven en serieus te nemen. Lees verder op LinkedIn >>
  • Perfectie voor beginners
    Is het goed zo? Waarom moet het dan beter?
    Ik ben zeker niet de eerste die ziet dat streven naar perfectie zelden iets oplevert waar de wereld beter van wordt, anders dan het gevoel of het ego van degene die met zijn of haar therapie of hobby bezig is. Lees verder >>
  • Marktbenadering. Er mist iets: de rode draad.
    Vertaling van marktinzicht naar marketing is wat mij betreft een nuttige bijvangst van marktonderzoek. Marketing kan een onderdeel (of een gevolg) zijn van Business Development. Die vertaling hoef je niet per se te maken. Je kunt met gevonden (en begrepen) inzichten ook je propositie(s) aanpassen. Daar heeft je markt vaak meer behoefte aan. Lees verder >>
  • We zoeken niet, we vinden!
    MaakHetJeMarktMakkelijkHet traject vóór het eerste contact tussen prospect en B2B-bedrijf is de kopersreis. Dat stuk is voor veel B2B-ondernemers volkomen abracadabra, wordt onderbelicht of is zelfs onbekend. Een klantreis is namelijk iets totaal anders dan een kopersreis. Een klant is inmiddels een relatie geworden. Een koper is nog niet zover. En in de moderne B2B-marketing draait het om gemak. Lees verder >>
  • Tekst voor wie: Generation X, Millennials of Digital Natives?
    Tile2Best vreemd dat bij contentmarketing de focus ligt op langere (op de ontvanger gerichte) teksten terwijl de activerende berichten waar de markt behoefte aan heeft steeds korter worden. Het is al een tijd mijn stelling dat in de nabije toekomst social media een belangrijkere plaats in de communicatie met de markt zal gaan innemen dan websites nu doen. Lees verder op de website van Duurzaam Communiceren >>
  • B2B-ondernemers vragen over contentmarketing
    huh01Uit de honderden gesprekken en interviews met B2B-ondernemers (tussen 2007 en 2016) komen telkens dezelfde vragen terug. Ik zette mijn antwoorden op 5 veelgestelde vragen onder elkaar. Plus een luistertip met nog veel meer antwoorden in een podcast van 36 minuten. Lees verder >>
  • Positionering en propositie van je bedrijf
    Ik verbaas me over twee zaken die met positionering en propositie te maken hebben:
    1. Op bedrijfswebsites staat vaak niet of niet duidelijk omschreven waar de website over gaat, wat het doel is of wat ik er aan kan hebben.
    2. Als ik vraag naar de positionering van een bedrijf krijg ik óf ellenlange verhalen óf een ‘weet niet’. Allebei geen goede antwoorden. Ik haak af. Even to-the-point. Om de vraag ‘Wat is de positionering van jouw bedrijf?’ te beantwoorden, moet je eerst de vraag snappen. Lees verder >>
  • B2B-ondernemers aan de slag met bloggen
    Je kunt als moderne B2B-onderneming niet meer om publicatie van eigen blogs heen. Wat heb je de markt te vertellen? Waar is het nieuws? En: wie gaat het doen?
    Contentmarketing gaat over waarde toevoegen en Awareness creëren in de Buyer Journey of kopersreis. Dat kan prima met goed geschreven en informatieve teksten. Lees verder >>
  • Masterclass Buyer Persona’s voor de maakindustrie
    Contentmarketing is nog geen dagelijkse kost voor Nederlandse B2B-bedrijven. Internet is oPowerPoint-presentatieok niet het kanaal waarvan marketeers verwachten dat ze er de B2B-markt mee kunnen bereiken. Daarvoor werd er door bedrijven de afgelopen 20 jaar te weinig aandacht besteed aan marktbenadering. Samen met zakelijke partner Thies Kuijlman gaf ik in 2016 tweemaal een masterclass Buyer Persona’s aan een groep van ca. 15 marketing- en salesprofessionals uit de B2B-maakindustrie. Lees verder >>
  • Interviews met B2B-ondernemers
    Ik interview en schrijf. Af en toe zijn de rollen omgedraaid en krijg ik een microfoon onder mijn neus. Regelmatig licht ik mijn visie op marktbenadering toe aan een groep B2B-ondernemers met interesse in Marketing & Sales. Dit geeft vaak een ander beeld van de dagelijkse realiteit dan de marketing-vakmedia doen voorkomen.
    Op 28 juni 2016 was ik één van de 20 sprekers tijdens het jaarlijkse kennis-event Digital Future of B2B #DFB2B1. Aan ca. 40 geïnteresseerde B2B-professionals legde ik het belang van ‘nuchter nadenken’ uit. Een zorgvuldige marketingstrategie opstellen en deze vervolgens met moeite kunnen uitvoeren is toch geen optie? Mijn tip: doe niet wat je moet, maar doe wat je kan (en doe dit goed). Trouwens: ‘Culture eats strategy for breakfast’. Lees verder >>
  • “We hebben geen online strategie, we doen maar wat.”
    Daar kom je als bedrijf niet ver mee als je je markt wilt bereiken. Het dagelijks afvinken van taakjes (content regelen en schrijven, reageren op social media, landingspagina’s maken, webredactie, et cetera) hebben maar al te vaak een hogere prioriteit dan het behalen van doelen zoals leads genereren, traffic analyseren en het bedrijf (en daarmee de producten of diensten) volgens de merkwaarden positioneren. Je gelooft het niet! Even een kritische noot richting Ondernemend Nederland. En een handvol verwijzingen naar professionals met goede adviezen. Lees verder >>
  • De belangrijkste uitvinding ooit
    LiefdeVoorTekst500Mijn ode aan de tekst. De drager van belangrijke boodschappen en het kanonnenvlees van de communicatie. Ga er met respect mee om en geef tekst de aandacht die het verdient. Lees verder >>
  • Hoe start de kopersreis van een B2B-ondernemer?
    Met een vraag, puur uit nieuwsgierigheid of vanwege een behoefte of een noodzaak? Welke rol speelt internet? Voor online platform Multiraedt schreef ik 2 blogs over dit onderwerp:
  1. De rol van internet in de kopersreis van B2B-ondernemers (1)
  2. De rol van internet in de kopersreis van B2B-ondernemers (2)

B2B-Kopers houden niet van hindernissen en valkuilen tijdens hun aankoopreis. Ze zigzaggen eromheen en stappen van relevant punt naar relevant punt. Leer je markt beter kennen, interview je klant en leer van wat ze je vertellen.

  • Tile2 Inspiratie via social media
    Twitter is voor mij een grote inspiratiebron van ‘inzicht via quote’s’. Heerlijk, die Grote Meesters die hun gedachten op mijn TL achterlaten. Uitspraken die in je hoofd blijven hangen. Bij mij zorgt een rake quote voor een aha-erlebnis: “Nu begrijp ik echt hoe het zit!” > 10 inspirerende quotes en 1 clip. Lees verder >>
  • 342622-chef-gordon-ramsay-funny-memesChef Gordon Ramsay als jouw bedrijfsadviseur
    Goed idee? Of kies je liever een adviseur die met zachte hand en zalvende woorden de goegemeente toespreekt om ‘de zaak’ in beweging te krijgen? In de wereld van bistro en restaurant lijkt de directe aanpak van chef Ramsay te werken. Waarom deze niet toepassen in je organisatie? Lees verder >>
  • responsive1Maak jouw website mobielvriendelijk
    Een mobielvriendelijke website is gebruiksvriendelijk en beter vindbaar in Google. Websites die niet mobielvriendelijk (mobile friendly) zijn, ranken steeds slechter in Google dan websites die dat wel zijn. Dat betekent dat je website, als deze niet goed geschikt is voor mobiele apparaten, slechter gevonden wordt door je markt. Lees verder op de website van Lilian >>
  • Klantbehoeften doorgronden: interviewen voor gevorderden
    Op 14, 15 en 16 april 2015 bezocht ik een Masterclass Buyer Personas. Deze werd gegeven door de bedenker van de Buyer Persona, Tony Zambito. In een zinderend tempo doceerde hij voor 12 enthousiaste en leergierige deelnemers en nam hij zijn visie op ‘de marketing van nu’ door. Het interview met de markt (klanten, kopers, leads) staat daarbij centraal. Lees verder op de website van Multiraedt >>
  • Marketing baseer je niet op aannames!
    In 2015 gaf de bedenker van de term Buyer Personas, Tony Zambito, een Masterclass. Hij kwam naar Amsterdam om zijn visie op Digital Business en klantgerichte marketing uit te leggen aan bedrijven en marketing professionals die hun vak serieus nemen.
    “Om te weten wat jouw klant denkt, ziet en voelt, zul je enorm veel research moeten doen. Om een idee te geven hoe het nu (2015) gaat: meer dan 70% van de marketing-inzichten zijn gebaseerd op gokwerk.” Ik wijt dit aan gemakzucht, onwetendheid en gebrek aan inzicht van marketeers. Marketing baseer je niet op aannames! Lees verder op de website van Stan & Stacy >>
  • Het HUM-principe voor interviewing: luisteren
    Deze blog is de 3e uit een reeks over de masterclass door Tony Zambito. In tegenstelling tot de meeste toepassingen (bijvoorbeeld in Marketing Automation software) blijft hij zijn definitie toetsen aan de wensen en eisen van de markt. Lees verder op de website van Stan & Stacy >>
  • ©www.jongustafsson.comEyjafjallajökull en de Twitterexplosie
    Jochem van Drimmelen – nu reputatiemanager bij KLM – startte op 23 november 2009 met 1 collega het KLM-Twitteraccount. “We zaten op de bank te ‘webcaren’, aanbiedingen te zenden, en af en toe een tweet van een reiziger te behandelen.” Enkele maanden later, in april 2010, zorgde de uitbarsting van de IJslandse vulkaan Eyjafjallajökull voor een Twitterexplosie. The rest is history… Lees verder op de website van HostNet >>
Publicaties op online platforms, gepubliceerd tot lente 2016:
  • MarketingMED: Over social media, online marketing, SEO en WordPress. Lees verder >>
  • Online Bazen: Interview boeien en binden in de B2B kopersreis! Lees verder >>
  • Inbound Marketing Company: B2B marketing, inbound marketing, buyer persona’s, online marketing. Samen met Thies Kuijlman organiseerde ik masterclasses en inspiratiesessies voor de B2B-maakindustrie.
  • HostNet: Voor deze hostingprovider schreef ik over social media
  • Platform Duurzaam Communiceren: Collectief van ervaren zelfstandige communicatieprofessionals. Lees verder >>
  • Multiraedt (tot lente 2016): Multidisciplinaire adviesgroep, biedt advies aan bedrijf en overheid. Lees verder >>
  • Stan & Stacy (tot eind 2015): Inbound Marketing Automation en Leadgeneratie specialist. Lees verder >>
  • Website Marketing (tot eind 2015): Samenwerkingsverband van experts op het gebied van online marketing. Lees verder >>
  • LinkedIn, diverse publicaties en verwijzingen naar artikelpagina’s.

Blogs: B2B Digital Marketing

Maart 2015 – In de B2B is contentmarketing niet vanzelfsprekend. Internet blijft een onderontwikkeld, achtergebleven of juist overschat marketingkanaal. Is je bedrijf in woord en beeld beschrijven nu echt zo’n lastige opgave?

Ik doe mijn best om online kanalen (beter) in te zetten en om er de markten mee te bereiken die ondernemers voor ogen hebben. Ik reik hen de kaders aan om dit te realiseren. De basis is en blijft een relevante propositie en realistische doelstellingen. Dit is ook gelijk het meest lastige onderdeel van de exercitie. Een lange adem is een voorwaarde.

Ik wijs ondernemers op de Quick Wins: doe wat je kan en doe dit goed. De uitvoering van een langetermijnstrategie is niet voor ieder bedrijf weggelegd. Het lukt ook niet altijd: er moeten vaak organisatieveranderingen doorgevoerd worden, en die kosten tijd. Veel tijd.

Ondernemingen zijn ongeduldig. En bovendien houden ze niet van verandering. Optimalisering van ‘wat er is’, is vaak de start voor een verbetering van de marktbenadering. Optimalisatie en verbetering is prima, maar dan wel voor de fase daarna. Eerst de dingen die moeten en dan de dingen die kunnen.

Deze Quick Win bijvoorbeeld:

• Relevante informatie voor de markt aanbieden op landingspagina’s en deze delen via de social mediakanalen die je markt gebruikt.

Zo ben je relevant op het moment en op de plek waar je markt ook actief is.

De informatie die je hierbij inzet heet content. Publicaties op internet van tekst, beeld, video en geluid noem je online content. Op deze website publiceer ik blogs die gaan over online content, digital- en contentmarketing. Mijn boodschap is sinds mijn eerste artikelen hierover (circa 2010) nog steeds relevant voor iedereen die internet inzet voor zijn of haar boodschap: doe er je voordeel mee.

Bereik je markt

Wil je je markt goed bereiken? Dan zul je naast offline (beurzen, folders, presentaties, RTV) ook je digitale aanwezigheid serieus moeten nemen. Doe dit met publicaties die gericht zijn op de behoeften van je markt en maak verbinding: dit is de start van een kopersreis. Mijn specialisatie is contentmarketing en relevante marketing voor ondernemingen.

Mijn basis is corporate communicatie en PR. Haal de juiste informatie uit je bedrijf en schrijf het goed op en beeld ze goed uit. Middelen die je hiervoor kunt inzetten zijn marktonderzoek (klantinterviews), webteksten voor artikelen en blogs, PR, whitepapers en downloads, social media, e.d.. Pas relevante content toe die je markt in beweging krijgt help hen met aankopen. Ontvangersgerichte en relevante boodschappen vormen hiervoor de basis. Verkopen is relatiemanagement.

Ondernemersvisie

Mijn mening is dat communicatieprojecten bij voorkeur worden gedreven vanuit een ondernemersvisie. Dat betekent dat (online-)marketing en innovatie voorrang hebben op ICT-projecten. Dus: eerst kaders scheppen en dan bouwen aan een online presentatie waarbij de proposities een keuze worden in de kopersreizen van de markt. Zorg dat je markt een helder beeld krijgt van je proposities.

Verder lezen? Duik in het blogarchief.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Captcha * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.