Blogs: online publicaties

Blogs: B2B Digital Marketing

In de B2B is online marketing niet vanzelfsprekend. Internet is vaak een onderontwikkeld, achtergebleven of juist overschat marketingkanaal. Ik werk met en voor ondernemers die mij vragen hoe zij de online kanalen (beter) in kunnen zetten om hun markt te bereiken. Ik reik de kaders aan om dit te realiseren. De basis is en blijft een relevante propositie en realistische doelstellingen.

Ik wijs hen op de Quick Wins: doe wat je kan en doe dit goed. Langetermijnstrategie en -uitvoering zijn niet voor ieder bedrijf weggelegd. Het lukt vaak niet: er moeten vaak organisatieveranderingen doorgevoerd worden, en die kosten tijd. Veel tijd. Ondernemingen zijn ongeduldig. En bovendien houden ze niet van verandering. Optimalisering van ‘wat er is’, is vaak de start voor een verbetering van de marktbenadering.

Een voorbeeld van een Quick Win:
• Relevante informatie aanbieden op landingspagina’s en deze delen via de social mediakanalen die je markt gebruikt.
Zo ben je relevant op het moment en op de plek waar je markt actief is.

De informatie die je hierbij inzet is content. Publicaties van tekst, beeld, video en geluid op internet is online content. Op deze website publiceer ik blogs die gaan over online content, digital- en contentmarketing. Veel daarvan is nu jaren na dato nog steeds relevant: doe er je voordeel mee.

Wil je je markt bereiken? Dan zul je naast offline (beurzen, folders, presentaties, RTV) ook je digitale aanwezigheid serieus moeten nemen. Met teksten die gericht zijn op de behoeften van je markt maak je de verbinding: de start van een kopersreis. Mijn specialisatie is nog steeds contentmarketing, en niet alleen voor B2B-ondernemingen. Mijn basis is corporate communicatie en PR. Haal de juiste informatie uit je bedrijf en schrijf het goed op. Producten die je hiervoor kunt inzetten zijn marktonderzoek (klantinterviews), Buyer Persona-trajecten, gastblogs, webteksten, artikelen, whitepapers, social media redactie. Kortom, alles wat nodig is om jouw markt in beweging te krijgen en hen helpt met aankopen. Ontvangergerichte en relevante boodschappen vormen hiervoor de basis.

Ondernemersvisie
Mijn mening is dat communicatieprojecten bij voorkeur worden gedreven vanuit een ondernemersvisie. Dat betekent dat (online-)marketing en innovatie voorrang hebben op ICT. Eerst kaders scheppen en dan bouwen aan een online presentatie waarbij de proposities een keuze worden in de kopersreizen van de markt. Zorg dat je markt een helder beeld van je proposities krijgt. Lees de blogs op mijn website of scroll naar beneden voor het archief.

Blogs: Fotografie

  1. Tips voor het maken van een goede foto >>
  2. Photography for Classic Car racing teams >>

Blogs: Reizen

  1. Puglia en Basilicata – Lente in Zuid-Italië (2016) >>
    Reisblogs over Zuid-Italië

Blogs: Automotive

  1. Waarom zien we de FIAT Linea (Weekend) niet in Nederland? >>
  2. Houdt Nederland niet van compacte sedans? >>
  3. Business case: Mulder-Mazda magic >>
  4. De Zaak: Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid / Kia ProCeed / Mitsubishi Outlander PHEV /
  5. Publicaties op Pistonheads >>
  6. Onsterfelijk: Ayrton Senna >>

Blogs: Muziek

  1. Buescher alto saxophones serial numbers: stem uit het verleden >>
  2. Workshops improviseren en jazz >>
  3. Premiere documentaire ‘Unknown Brood’: A rock and roll accident >>

Blogs: B2B Digital Marketing

Publicaties tot lente 2016.

Overige publicaties op deze website:

• Perfectie voor beginners
Is het goed zo? Waarom moet het dan beter? Je leest het hier >>

• Duurzaam is lang met je spullen doen
Twee blogs over duurzaamheid, bewust leven, goed eten en aan de toekomst werken: Deel 1: ‘Nieuw is niet altijd beter.’ en Deel 2: ‘Wees lief voor onze aarde.’ >>

• Tempo is belangrijker dan haast
Oktober 2016 schreef ik drie blogs over dit onderwerp: Blog 1 ‘Gaan we voor de overwinning of voor de finish?’, Blog 2 ‘Marketing is wat mij betreft een gevolg – of een resultaat – van Business Development’, en Blog 3 ‘How to keep cool’.

• Marktbenadering. Er mist iets: de rode draad.
Vertaling van marktinzicht naar marketing is wat mij betreft een nuttige bijvangst van marktonderzoek. Marketing kan een onderdeel (of een gevolg) zijn van Business Development. Die vertaling hoef je niet per se te maken. Je kunt met gevonden (en begrepen) inzichten ook je propositie(s) aanpassen. Daar heeft je markt vaak meer behoefte aan. Lees de blog op deze pagina >>

• We zoeken niet, we vinden!
MaakHetJeMarktMakkelijkHet traject vóór het eerste contact tussen prospect en B2B-bedrijf: de kopersreis. Dat stuk is voor veel B2B-ondernemers volkomen abracadabra, wordt onderbelicht of is zelfs onbekend. Een klantreis is namelijk iets totaal anders dan een kopersreis. Een klant is inmiddels een relatie geworden. Een koper is nog niet zover. En in de moderne B2B-marketing draait het om gemak. Lees hier de blog >>

• Tekst voor wie: Generation X, Millennials of Digital Natives?
Tile2Best vreemd dat bij contentmarketing de focus ligt op langere (ontvangergerichte) teksten terwijl de activerende berichten waar de markt behoefte aan heeft steeds korter worden. Het is al een tijd mijn stelling dat in de nabije toekomst social media een belangrijkere plaats in de communicatie met de markt zal gaan innemen dan websites nu doen. Lees hier de hele blog (van maart 2016) op de website van Platform Duurzaam Communiceren >>

• B2B-ondernemers vragen over contentmarketing
huh01
Uit de honderden gesprekken en interviews met B2B-ondernemers (tussen 2007 en 2016) komen telkens dezelfde vragen terug. Ik zette mijn antwoorden op 5 veelgestelde vragen onder elkaar. Plus een luistertip met nog veel meer antwoorden in een podcast van 36 minuten. Lees hier de blog (1200 woorden) >>

• B2B-ondernemers aan de slag met bloggen
Je kunt als moderne B2B-onderneming niet meer om bloggen heen. Wat heb je de markt te vertellen? Waar is het nieuws? En: wie gaat het doen?
Contentmarketing gaat over waarde toevoegen en Awareness creëren in de Buyer Journey of kopersreis. Dat kan prima met goed geschreven en informatieve teksten. 
Lees hier de blog >>

• Masterclass Buyer Persona’s voor de maakindustrie
Contentmarketing is nog geen dagelijkse kost voor Nederlandse B2B-bedrijven. Internet is oPowerPoint-presentatieok niet het kanaal waarvan marketeers verwachten dat ze er de B2B-markt mee kunnen bereiken. Daarvoor werd er door bedrijven de afgelopen 20 jaar te weinig aandacht besteed aan marktbenadering. Samen met zakelijke partner Thies Kuijlman gaf ik in 2016 tweemaal een masterclass Buyer Persona’s aan een groep van ca. 15 marketing- en salesprofessionals uit de B2B-maakindustrie.
Lees hier de blog >>

• Interviews
Ik interview en schrijf. Af en toe zijn de rollen omgedraaid en krijg ik een microfoon onder de neus. Tot 2017 lichtte ik mijn visie op marktbenadering toe aan een groep B2B-ondernemers met interesse in Marketing & Sales. Dit geeft vaak een ander beeld van de dagelijkse realiteit dan de marketing-vakmedia doen voorkomen.
#DFB2B1 – 28 juni 2016 was ik één van de 20 sprekers tijdens het jaarlijkse kennisevent Digital Future of B2B. Aan ca. 40 geïnteresseerde B2B-professionals legde ik uit waarom ‘nuchter nadenken’ belangrijker is dan een zorgvuldige marketingstrategie opstellen en deze vervolgens met moeite kunnen uitvoeren: doe niet wat je moet, maar doe wat je kan (en doe dit goed). Trouwens: ‘Culture eats strategy for breakfast’.
Lees in mijn blog verslagen van deze en 4 andere bijeenkomsten >>

• “We hebben geen online strategie, we doen maar wat.” Daar kom je als bedrijf niet ver mee als je je markt wilt bereiken. Het dagelijks afvinken van taakjes (content regelen en schrijven, reageren op social media, landingspagina’s maken, webredactie, et cetera) hebben maar al te vaak een hogere prioriteit dan het behalen van doelen zoals leads genereren, traffic analyseren en het bedrijf (en daarmee de producten of diensten) volgens de merkwaarden positioneren. Je gelooft het niet! Even een kritische noot richting Ondernemend Nederland. En een handvol verwijzingen naar professionals met goede adviezen.
Lees hier de blog >>

• De belangrijkste uitvinding ooit
LiefdeVoorTekst500
Mijn ode aan de tekst. De drager van belangrijke boodschappen en het kanonnenvlees van de communicatie. Ga er met respect mee om en geef tekst de aandacht die het verdient. 
Lees hier de blog >>

• Hoe start de kopersreis van een B2B-ondernemer: met een vraag, puur uit nieuwsgierigheid of vanwege een behoefte of een noodzaak? Welke rol speelt internet? Voor online platform Multiraedt schreef ik 2 blogs over dit onderwerp:
1. De rol van internet in de kopersreis van B2B-ondernemers (1)
2. De rol van internet in de kopersreis van B2B-ondernemers (2)
B2B-Kopers houden niet van hindernissen en valkuilen in tijdens aankoopreis. Ze zigzaggen eromheen en stappen van relevant punt naar relevant punt. Leer je markt beter kennen, interview je klant en leer van wat ze je vertellen.

Tile2Inspiratie via social media: ik kan er niet genoeg van krijgen
Twitter is voor mij een grote inspiratiebron van ‘inzicht via quote’s’. Heerlijk, die Grote Meesters die hun gedachten op mijn TL achterlaten. Uitspraken die in je hoofd blijven hangen. Bij mij zorgt een rake quote voor een aha-erlebnis: “Nu begrijp ik echt hoe het zit!” > 10 inspirerende quotes en 1 clip.
Lees hier de hele blog >>

342622-chef-gordon-ramsay-funny-memesChef Gordon Ramsay als jouw bedrijfsadviseur
Goed idee? Of kies je liever een adviseur die met zachte hand en zalvende woorden de goegemeente toespreekt om ‘de zaak’ in beweging te krijgen? In de wereld van bistro en restaurant lijkt de directe aanpak van chef Ramsay te werken. Waarom deze niet toepassen in je organisatie?
Lees hier de hele blog >>

responsive1Maak jouw website mobielvriendelijk
Een mobielvriendelijke website is gebruiksvriendelijk en beter vindbaar in Google. Websites die niet mobielvriendelijk (mobile friendly) zijn, ranken steeds slechter in Google dan websites die dat wel zijn. Dat betekent dat je website, als deze niet goed geschikt is voor mobiele apparaten, slechter gevonden wordt door je markt.
Lees de hele blog op de website van online contentspecialist Lilian Havermans >>

Klantbehoeften doorgronden: interviewen voor gevorderden
Op 14, 15 en 16 april 2015 bezocht ik een Masterclass Buyer Personas. Deze werd gegeven door de bedenker van de Buyer Persona, Tony Zambito. In een zinderend tempo doceerde hij voor 12 enthousiaste en leergierige deelnemers en nam hij zijn visie op ‘de marketing van nu’ door. Het interview met de markt (klanten, kopers, leads) staat daarbij centraal.
Lees hier verder op de website van Multiraedt >>

Marketing baseer je niet op aannames! 
In 2015 gaf de bedenker van de term Buyer Personas Tony Zambito een Masterclass. Hij kwam naar Amsterdam om zijn visie op Digital Business en klantgerichte marketing uit te leggen aan bedrijven en marketing professionals die hun vak serieus nemen.
In een vorig deel schreef ik: “Om te weten wat jouw klant denkt, ziet en voelt zul je enorm veel research moeten doen. Om een idee te geven hoe het nu gaat: meer dan 70% van de marketing-inzichten zijn gebaseerd op gokwerk.” Ik wijt dit aan gemakzucht, onwetendheid en gebrek aan inzicht van marketeers. Marketing baseer je niet op aannames!
Lees hier verder op de website van Stan & Stacy >>

Het HUM-principe voor interviewing: luisteren
Deze blog is de 3e uit een reeks over de masterclass door Tony Zambito. In tegenstelling tot de meeste toepassingen (bijvoorbeeld in Marketing Automation software) blijft hij zijn definitie toetsen aan de wensen en eisen van de markt.
Lees hier de blog op de website van Stan & Stacy >>

©www.jongustafsson.comEyjafjallajökull en de Twitterexplosie
Jochem van Drimmelen – nu reputatiemanager bij KLM – startte op 23 november 2009 met 1 collega het KLM-Twitteraccount. “We zaten op de bank te ‘webcaren’, aanbiedingen te zenden, en af en toe een tweet van een reiziger te behandelen.” Enkele maanden later, in april 2010, zorgde de uitbarsting van de IJslandse vulkaan Eyjafjallajökull voor een Twitterexplosie.
Lees hier de blog op de website van HostNet >>

Op de homepage staan in mijn ogen de meest relevante blogs.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Captcha * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.