Albert Mensinga aan het woord

Ik schrijf en interview me een slag in de rondte. Dat hoort zo bij het vak van contentmarketeer. Af en toe zijn de rollen omgedraaid en krijg ik een microfoon onder de neus. En een paar keer per jaar mag ik aan een groep B2B-ondernemers met interesse in Marketing & Sales mijn visie op marktbenadering toelichten. Dit geeft hen vaak een ander beeld van de dagelijkse realiteit dan de marketing-vakmedia doet voorkomen.

1. Zoals onlangs op dinsdag 28 juni (in Eindhoven) waar ik één van de 20 sprekers was tijdens het jaarlijkse kennisevent Digital Future of B2B (#DFB2B). Onder de titel ‘Open Deuren’ zette ik 5 basisprincipes voor marktbenadering via inbound- en contentmarketing onder elkaar en legde ik uit waarom ik ‘nuchter nadenken’ belangrijk vind. Een zorgvuldige strategie opstellen en deze vervolgens met moeite kunnen uitvoeren, ik kom het te vaak tegen. Mijn tip: doe niet wat je moet, maar doe wat je kan (en doe dit goed). 

 

Voorbeschouwing #DFB2B op online platform Marketingmed;
Mijn profiel op de website van DFB2B-medeorganisator Webs;
• Caroline de Vente publiceerde voor One4Marketing een artikel over dit onderwerp:
“Nog steeds denken B2B-bedrijven dat ze met ‘veel’ de markt goed bereiken. Onzin, natuurlijk: zonder focus lacht de markt je uit. Is het echt de manier om sales gekwalificeerde leads (SQLs) aan te leveren? Nee, toch… In B2B gaat het om vertrouwen, het imago (merk) moet goed zijn, de tone of voice moet kloppen en aanspreken. Boodschappen die lukraak weggeschoten worden treffen geen doel. Bedrijven die de verbinding zoeken en zich open opstellen bereiken meer.”
ruus Koppelaar (ex-AFAS) herkent zich hier wel in: “Voor sommige bedrijven is contentmarketing een doel op zich. Maar contentmarketing is een middel, geen doel. Je doel is leadgeneratie. Contentmarketing draagt daaraan bij. Dat is een wezenlijk verschil.”
• De presentaties van alle sprekers staan op deze WEBSpagina.
• Fotografieverslag van het event op Flickr.

Masterclass01

2. Met collega-marketeer Thies Kuijlman geef ik jaarlijks een handvol in-company masterclasses aan B2B-ondernemers in de maakindustrie. Donderdagmiddag 17 maart was de eerste editie met 11 deelnemende bedrijven. Op 9 juni gaven we de 2e masterclass aan 15 B2B-marketing & sales-professionals. Na de zomer nodigen we de B2B-maakindustrie weer uit om deel te nemen aan nog 2 masterclasses over inzet van buyer persona’s voor hun marketing. Heb je interesse in deelname? Stuur me een email en ik geef je meer informatie. Meer achtergrond lees je in deze blog.

3. December 2015 interviewde Marc de Groot me voor zijn 47e podcast. Het resultaat is te beluisteren in deze 37 minuten durende opname. Het onderwerp is voorspelbaar: inbound- en contentmarketing voor B2B-ondernemingen.

4. Begin januari 2016 bevroeg Sietse van Echtelt (Senior Marketeer bij CRM-aanbieder Efficy) me over mijn visie op inbound- en contentmarketing voor B2B. Hij schreef er op de Efficy-bedrijfswebsite een verhaal over: Opeens… sta je op een bergtop en zie je een groen veld waar nog geen koe heeft gegraasd.
Een maand later interviewde ik Sietse voor de serie Kritische Pen voor Marketingmed over de marketingaanpak van Efficy: “Hoe goed ken jij je klant?”. Lees hier de blog op Marketingmed >>

MMedLive7005. Op donderdagavond 25 februari spraken Niels Aarts en ik voor een enthousiast publiek tijdens de 3e MarketingMedLive. Mijn verhaal ging over de kopersreis voor B2B-ondernemersJeroen Kuunders schreef er een leuk en duidelijk verslag over: “Leer je markt echt kennen en ga met hen in gesprek. Creëer Buyer Persona’s die verder reiken dan oppervlakkige marktbehoeften.”