Albert Mensinga Creative

B2B-ondernemers aan de slag met bloggen

Juni 2015 – Ik geloof dat bloggen de meest eenvoudige methode is om je bedrijf aan je doelmarkt te presenteren. Professionele organisaties moeten hun verhalen delen die hun zakelijke activiteiten beschrijven: de markt verwacht die vorm van marketing.

Blog je nog niet? Dan is het nooit te laat om er mee te starten. Wat gaat je onderneming vertellen en hoe? Waar zit je markt op te wachten? Wat is je nieuws? Wie gaat het doen? Moet dit nu echt?

Lees mijn blog uit 2015 en probeer een beginnetje te maken.

Content marketing gaat over waarde toevoegen en Awareness creëren in de Buyer Journey of aankoopreis. Dat lukt prima met goed geschreven, informatieve teksten die duidelijk uitleggen hoe je bedrijf werkt, wat je doet en wil, voor wie en hoe. Ik help je op weg om een begin te maken. Bloggen is niet moeilijk. En een beetje geduld is fijn.

Heb je een website? Dan is dat je publicatieplatform.

Heb je geen website? Overweeg dan een eenvoudig cms waar je zelf mee uit de voeten kan en maak die website.

Hou je het liever bij social media? Helemaal prima; schrijf korte verhalen met een kop en een staart.

Als je het goed doet, geef je met bloggen ‘relevante informatie aan je markt’. Ik vind het de meest basale manier van content marketing.

Directie geeft het goede voorbeeld

Tenminste, het zou fijn zijn als directie dat doet. Een MT vindt het vaak eng om in het openbaar over de eigen organisatie te schrijven. Maar goed voorbeeld doet goed volgen. En dat begrijpen slimme en commercieel ingestelde leidinggevenden meestal heel goed. Stel je eens voor dat iedere werknemer (die dit wil en kan) voor de organisatie zou schrijven. Onmogelijk zeg je?

Kan niet, bestaat niet

Kijk eens naar DirkZwager. Het Arnhemse advocatenkantoor maakt na de eeuwwisseling een radicale ommezwaai: van traditionele naar moderne en innovatieve communicatie. Met de nadruk op Online First. 

De tip van ex-DirkZwager advocaat Jeroen Zweers over bloggen aan ondernemers:

“Ga het gewoon doen, heb lef en begin er mee.”

Met het bedoelt hij: beginnen met kennisdelen.

Blog posts op LinkedIn

Mijn tip: start met een blog (post) en post via LinkedIn. Knip en plak de eerste alinea, voeg een Call To Action toe, publiceer via social media en verwijs naar je publicatie op LinkedIn. Met een duidelijk plaatje bij je aankondiging trek je aandacht.

Zo kan het ook: zie mijn voorbeeld op LinkedIn. Tip: kom to-the-point (schrijf oprolbaar: begin met het onderwerp) en deel je blog na plaatsing frequent via de social mediabuttons. Hoe vaak? Begin gewoon.

Een groot voordeel van plaatsing op LinkedIn is dat je er je zakelijke en professionele contacten mee kunt bereiken. LinkedIn is voor B2B het aangewezen kanaal om te netwerken. Je kunt er op een laagdrempelige manier zakendoen en kennismaken met de markten die jij wilt bereiken. Via professionals!

Overload

Zorgt mijn verhaal bij jou voor een system-overload en zie je door de bomen het bos niet meer? Dan kun je je serieus afvragen of je niet beter eerst wat hulp kunt inschakelen. Wees er niet bang voor en vraag, vraag en vraag. Iedereen is bij nul begonnen. Fail forward! Laat je blog vóór publicatie lezen aan collega’s en/of relaties die je vertrouwt. Herschrijf tot je tevreden bent. Maar: perfection is the evil in good, dus doe het niet te goed.

NB. Ik herschrijf gepubliceerde blogs op mijn domein continu.

Wat heeft je onderneming te vertellen?

Meer dan je denkt! Nieuwswaarde zie je vaak zelf minder goed omdat je er met je neus bovenop zit. Je ziet dan niet meer wat voor jouw markt van waarde kan zijn om hen te helpen. Dat geeft niet want anderen zien vaak wel wat je meerwaarde in de markt is. Interview elkaar (collega’s onderling) of laat je interviewen door een professional. Soms is een vraag stellen aan een deskundige derde al voldoende om je te inspireren en een te blog schrijven.

Wat is ons nieuws?

Nieuwswaarde zit vaak niet in je product of dienst. Met de beste aandrijfketting, de snelste servomotor of de gevoeligste sensor breng je de markt niet in beweging. Kijk eens naar wat je markt wel in beweging brengt. Waar lopen ze warm voor? Misschien is een anekdote over een installatie of een pratijkcase wel meer nieuws dan je denkt. Draai het perspectief eens om en bekijk je bedrijf eens door de ogen van je markt. Ga eens zitten op de stoel van je afnemers.

Moet dit nu echt?

Sinds een jaar of tien starten steeds meer B2B-ondernemers – vaak directeurs met gevoel voor marketing – met het schrijven van webpagina’s. Ze voelen de onbedwingbare behoefte om te delen waar ze zelf zo vol van zijn: hun eigen bedrijf. De energie is goed maar de draai die er vaak nog aan gegeven mag worden is ‘kijk eens vanuit het perspectief van de klant’. Pas dan voeg je waarde toe en zal de online lezer jouw verhalen als niet opgedrongen ervaren.

Wie gaat het doen?

Iedereen die iets te vertellen heeft over product of dienst, klant en markt, bedrijf en cultuur, geschiedenis en toekomst, ambitie en de werknemers zelf. Of je collega’s nu zelf schrijven of zich laten interviewen of redigeren: de pen van je eigen bedrijf werkt het best.

Ik geef ondernemers graag een zetje in de goede richting. Met een beetje kader en inspiratie worden vaak de eerste hindernissen genomen. En na een blog of vijf begint er zelfs vertrouwen in eigen kunnen te ontstaan. Wedden?

Geen tijd?

Dan vraag je of een collega of een schrijver/interviewer een blog voor je wil schrijven. Kom je er niet uit? Bel of app mij dan even.

Credits: @ Gordon Ramsay

2 thoughts on “B2B-ondernemers aan de slag met bloggen

  1. Bedankt voor dit artikel Hier heb ik zeker iets aan. Het is weer even een reminder dat ook ik het blogger weer moet gaan oppakken. Meestel begin je eraan en dan verslapt het vervolgens weer.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Captcha * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.