Wat is inbound marketing?

Augustus 2015 – Commerciële boodschappen zenden, werkt allang niet meer. Mensen willen niet lastig gevallen worden met ongewenste berichten. Ze weten zelf het beste wat ze willen en waar ze behoefte aan hebben, of denken dat te weten.  

  • Business = continue innovatie plus marketing
  • Innovatie = creatieve handelingen gericht op verbetering en vernieuwing van producten, diensten, productieprocessen, en de organisatie daarvan
  • Marketing = activiteiten die een markt verbindt met leveranciers, producenten en dienstverlening

Deze omschrijvingen zijn geen vastomlijnde definities maar mijn visie op termen die door marketeers gebruikt worden.

En nu over inbound marketing

Het is een norm geworden: als je iets wilt weten, zoek en vindt je het antwoord zelf, via internet op je smartphone, tablet of laptop.

Met inbound marketing zorg je dat zoekers je product, dienst en verhaal vinden. Bijvoorbeeld op een landingspagina van je website of in een bericht op je social media kanaal. Als het goed is, treffen ze op die plek ingrediënten aan die van waarde kunnen zijn voor hun Customer Journey.

Een reis ja, want aankopen doen mensen zelden direct. Ze willen eerst relevante informatie lezen en begrijpen en zich goed voelen voordat ze geld uitgeven. Daarna gaan ze vergelijken en beslissen of ze wel willen kopen, en wanneer. Hoe beter je het gedrag van je aanstaande kopers kent, hoe beter je ze kan helpen met hun aankoop.

Zeker voor B2B-bedrijven zijn landingspagina’s de belangrijkste touching points aan het worden. De wereld is digitaal. Je kopers zoeken digitaal. Laat je website voor je werken en zet inbound marketing in. Zorg dat je gevonden wordt door je ‘Ideale Klanten’. Dat zijn de klanten zoals jij ze wilt hebben. 

Een voorbeeld

Ik loop door een winkelstraat en zie een poster met reclame voor een inlegkruisje. Duidelijk geen bericht voor een man uit 1967. Misschien is het een boodschap voor enkele mensen om mij heen. Ik heb geen idee. En misschien zien ze de reclame niet eens want in de winkelstraat is genoeg te zien dat om aandacht vraagt. Ik zie aansprekendere zaken dan inlegkruisjes.

Ik ben op die plek en op die tijd met een doel. Zo wil ik bijvoorbeeld een ijsje eten of een zonnebril kopen. Ik noem maar wat. Ondertussen hangt dat inlegkruisje daar maar. Maar niet voor mij en ook niet voor een heel groot deel van mijn omgeving.

Stel dat ik een poster zie met reclame van iets dat mij wel interesseert. Laten we zeggen een fraaie malt whisky. Grote kans dat ik me tien minuten later niet meer herinner wat ik zag. Maar misschien ook wel… maar, wat was die ingewikkelde Schotse naam ook weer? 

Nog een voorbeeld: B2C

Mijn moeder is jarig en ik wil haar verrassen met een bloemetje. Ik woon (woonde, tot 2020 – red.) in Lombok, Utrecht, en ik heb geen idee waar in mijn buurt een bloemenkraam is, dus ik tik in Google: bloemen, Lombok.

En wat zie ik: www.jopiesbloemenhuis.nl Jopie’s Bloemenhuis / Kanaalstraat 105 / 3531 CC Utrecht (Lombok) / Tel 030 293 54 53 / De winkel is gelegen in de Kanaalstraat van de populaire wijk Lombok.

Da’s bij mij om de hoek. Goed gedaan Jopie, ik kom er zo aan.

Mijn laatste voorbeeld: B2B

Voor B2B werkt het ook. Stel, ik heb een broodfabriek en ik wil innoveren en een nieuw type brood op de markt brengen. Ik zoek daarvoor naar uitbreidingsmogelijkheden van mijn productiecapaciteit. Ik pak mijn smartphone en kijk op Google: bakkerij, machine, productielijn. Google geeft – gaf – me deze SERP (Search Engine Results Page), klik om te vergroten:

Grote kans dat ik hier webpagina’s aantref die mij leiden naar relevante informatie. De eerste stap in mijn kopersreis.

Inbound marketing is ‘the way to go’ als je je publiek wilt bereiken. Als je eenmaal die mindset hebt, begrijp je dat je als bedrijf je Digital Presence serieus moet nemen als je wilt aansluiten op je markt. Doe je dit niet dan loop je omzet mis en gaan je concurrenten er met je marktaandeel vandoor.

  • Business = continue innovatie plus marketing
  • Innovatie = creatieve handelingen gericht op verbetering en vernieuwing van producten, diensten, productieprocessen, en de organisatie daarvan
  • Marketing = activiteiten die een markt verbindt met leveranciers, producenten en dienstverlening

De wereld van nu is digitaal. Je website en/of social media zijn marketinginstrumenten. Voor je bezoekers is je website (of landingspagina) vaak de eerste kennismaking met je bedrijf, je product of je dienst. Ben je een onderneming en wil je je klanten leren kennen? Dan is het slim om Digital Marketing in te zetten en je klanten te helpen met hun aankopen.

One thought on “Wat is inbound marketing?

Comments are closed.