Mulder-Mazda magic

Gisteren, 12 juni 2019, bezocht ik Mulder-Mazda Rotterdam in Ommoord. Niet zo maar een autodealer. Jeroen Dols, 31 jaar is ie, leidt het familiebedrijf sinds zijn vader in 2017 met pensioen ging. En voortvarend, want Jeroen is niet bang om flinke stappen te maken.

Op mijn vraag hoe goed het met Mulder-Mazda gaat, is Jeroen duidelijk: “Mazda zit al een tijdje in de lift en scoort goed in ons land. De meeste Mazda-dealers zagen hun verkoop verdubbelen. Wij doen er nog een schepje bovenop en verkochten in de afgelopen 3, 4 jaar zevenmaal meer Mazda’s. Dat ligt niet alleen aan de verfrissende design-filosofie en aparte aanpak van het Japanse automerk. Zo weigert Mazda mee te doen met de hype van kleine turbomotortjes en kiest eigenwijs sinds 2011 voor grote SkyActiv-motoren.”

Klantrelatie centraal

“Dat bevalt de markt blijkbaar. Die meewind speelt zeker een rol als je kijkt naar onze bedrijfsresultaten van de laatste jaren. Wat echt het grote verschil maakt, is de toepassing van AM-i businesssoftware die we samen met twee partnerbedrijven ontwikkelen. Hoe het precies werkt leg ik nog wel eens uit maar waar het op neer komt is dat de medewerkers van Mulder-Mazda veel meer tijd kunnen besteden aan de relatie met onze klanten en niet een soort van veredelde administratieve krachten zijn. Die tool is echt van belang in de oriëntatie- en aankoopreis van de klant.”

Erfgoed

Ik hou van dergelijke ondernemers. Jong, met pit en visie, daadkrachtig, nuchter en slim. De showroom in de Rotterdamse wijk Ommoord staat bomvol glimmende Mazda’s. Stuk voor stuk fonkelnieuw. Jeroen: “We verkopen ook gebruikte Mazda’s en we vergeten de historie niet. Achterin staat een van de eerste Mazda’s die we in 1973 verkochten, een rode Deluxe met zwart viny dak. We kochten deze auto terug van de eigenaar.” Ik smul. Aan de extra luchtinlaten in de motorkap is te zien dat in dit ontwerp van Giorgetto Giugiaro een 1,8 liter viercilinder huist, een grotere versie van de standaard 1500. Zeldzaam en voor mij een reden om eens heel goed te kijken.”

Eye-catcher

“Voorin de zaak staat de huidige range van Mazda’, van de compacte Mazda 2 tot de forse en toch elegante Mazda CX-5. Ik val voor de scherpe en bijzonder cleane Mazda 3, de ranke en ruime 6 en natuurlijk de sinds introductie (1990) legendarische MX-5. “We zetten als eye-catcher voor in de zaak de gehele Mazdalijn voor het raam. Allemaal in dezelfde kleur.” Mulder koos voor diep grijs. Ik wijs op het beperkte kleurengamma van zijn Japanse merk. Volgens mijn een van de redenen dat je veel schitterend dieprode Mazda’s ziet. Ik mis felle kleuren zoals felgeel en groen. Die passen volgens mij prima op de fraai gevormde lijven. “Loop maar even met me mee naar de werkplaats, dan zal ik je iets laten zien,” glundert Jeroen. En ja hoor, daar staat toch echt een groene Mazda. “Op de wielen na is deze CX-5 demo klaar. Helemaal groen gewrapt en zonder belettering.” Super! Dat gaat wel goed daar in Rotjeknor.

Aanvulling: persbericht / publicatie

30 maart 2020, Automotive-Online: Mazda Nederland implementeert online showroomtool voor dealers

22 november 2019, Automotive-Online: Verkoop een nieuwe auto zoals een occasion

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Captcha * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.