Houdt Nederland niet van compacte sedans?

Zomer 2016 – ‘Houdt Nederland niet van compacte sedans?’ – vraag ik me af. En met mij de Nederlandse autojournalist en -liefhebber, hobbyrijder en sedan-nerd, zo lees ik op internet. Verkoopcijfers tonen al decennia een voorkeur voor de hatchback. Een auto zonder kontje dus.

Bij een hatchback is het bagageruim vanuit de (achter)zitplaatsen bereikbaar. Sinds de introductie van de Renault 4 (1961) en Renault 16 (1965) en later de FIAT 127 (1971), Simca 1100 (1967), Alfasud (1971) en natuurlijk de nu nog steeds populaire VW Golf (1974) won deze praktische carrosserievorm terrein bij het grote publiek, en dus ook in ons land. De autoverkoop top-10 van juli 2016 toont, op 2 SUV-achtigen na, louter hatchbacks. Je zou bijna vergeten dat Babyboomers en Generatie X-ers (zoals ik) opgroeiden tussen sedans

Top-10

Sedans (in het Italiaans ‘Berlina’, in het Engels ‘Saloon’) doen het in ons land zeker niet slecht: mits er een premium badge op geplakt is. Dikke D-segmenters zoals de Mercedes C-klasse, BMW 3-serie en de Audi A4 zijn populair. Maar hoe zit het met de compacte B- en C-sedans?

Blokkendoos

Strikt genomen heeft een sedan 4 deuren en een kofferbak. De 2-deurs variant noem je eigenlijk coupé. Maar die term vind ik meer bij een chique en/of snelle fastback-versie passen. Kleintjes met een kontje kom ik vandaag de dag niet veel tegen. In mijn jongensjaren ’70 en ’80 waren de Opel Kadett en Ford Escort vertrouwde sedan-verschijningen. Mijn vader reed een donkerblauwe Escort 1.3C. De buurman had een Simca 1000, met de motor achterin. Tussen de ronde vormen van 2CV Eendjes en Kevertjes pruttelden gezellige blokkendoosjes. De wereld was overzichtelijk en symmetrisch.

Zo tekende je een auto. Zo bouwde je een wagentje van LEGO. Bijna iedereen reed in een sedan. Japanse auto’s hielden in mijn herinnering het langst vast aan de compacte sedanvorm. Herinner je de Nissan Sunny (1966-1991) nog, of die fijne 5e generatie Toyota Corolla (1983–1987)? Honda verkocht twintig jaar geleden in ons land aardig wat Civic sedans. En ken je de Concerto nog? Zeker niet moeders mooiste, maar je ziet deze onverwoestbare jaren ’90 auto’s af en toe nog rijden. Duurzaam is lang met je spullen doen.

En nu dan? Heel af en toe roffelt er een jaren ’90 C-sedannetje voorbij. Een VW Jetta of een Bora. Peugeot scoorde goed met de nog regelmatig te bewonderen 306 sedan, Renault deed het best aardig met de Megane en als je gelukt hebt kom je een SEAT Toledo tegen. In het kleinere B-segment zie je heel af en toe een ruim 20 jaar oude VW Polo, een Suzuki Swift met koffertje en inmiddels een liefhebbersauto, de praktische Dacia Logan. En verder? Mazda schoot niet echt in de roos met de 121 Bubble, Bolleke of welke koosnaam je het koddige ding wilt geven. Nee, medio jaren negentig leken de dagen van de compacte sedan geteld.

De generieke 4-deurs sedan (B/C)

Om het overzichtelijk te maken tekende ik (puur voor de lol) een generieke 4-deurs sedan en vijf afgeleide varianten zoals een stationwagen en hatchback. Zie de illustratie hieronder. Naar mijn mening lopen in de praktijk van nu (2016) B- en C-segmentauto’s een beetje door elkaar qua grootte. Zo was mijn FIAT Grande Punto officieel een B-tje. Maar wat is het verschil in ruimte met een iets oudere C-segment Peugeot 307? Ik ga in mijn sedan-overzicht uit van een kop-staart lengte van circa 450 cm. 

MeganeSedanL450A

Ik geef direct toe, erg fraai zijn mijn karretjes niet geworden. Het gaat om het idee. Fabrikanten geven dergelijke (van een basis afgeleide) modellen tegenwoordig een eigen naam. BMW heeft een systeem met nummers. Ik groepeer voor het gemak de BMW-1 en -2 tot één serie. De 1-serie is van oorsprong een 3- of 5-deurs hatchback. De 2-serie omvat een 4-deurs sedan, een cabriolet (sedan), geen stationwagen en een 2-deurs coupé. 

Onderzoekje

Binnen de kop-staart lengte van 425-450 cm vallen een reeks sedans die ik vergelijk met het silhouet van mijn getekende Generic B/C-sedan hierboven. Zo te zien passen er zowel B als C auto’s in. Een Mazda 2 is een B en een 2-deurs BMW coupé is een C maar eigenlijk net als neefje MINI een prijscategorie hoger en dus… ik weet het even niet. Detail: je ziet hoe sommige fabrikanten fabrikanten (BMW, Audi) een loopje nemen met de verhoudingen. Snapshots vergelijken met Marketing shots… er klopt niet veel van. Boefjes.

MeganeSedanL450C

Bovenstaande arbitrair gekozen compacte kofferbak-auto’s zien er eigenlijk helemaal niet verkeerd uit en ik kan me goed voorstellen waarom bijvoorbeeld een (jong of ouder) stelletje voor een dergelijke elegante sedan zou kiezen. De bijzonder fraaie sedans Mazda 2 (427 cm), het oude model Peugeot 207 (424 cm), de Toyota Yaris (430 cm), de VW Polo (438 cm) en de best kekke Ford Fiesta (440 cm) mogen er zijn, toch? Maar niet in ons land…

De Renault Megane, BMW 2 en Audi A3 zijn met hun prijskaartjes (ruim) boven de 20K net even buiten het bereik van veel modale starters. Ik vind de Hyundai i110 sedan qua looks gevaarlijk richting Mazda Bubble (121) gaan. Dat gaat ‘m dus niet worden hier… De Opel Corsa is ook net iets te hoog. Misschien valt ie ‘in het echt’ best mee (NB. Ik zag tijdens de zomervakantie in Noord Portugal regelmatig een Chevrolet Aveo Sedan, vergelijkbaar en eigenlijk helemaal niet onaardig).

De grote vraag is: welke importeurs durven het aan om een compacte sedan van hun merk op de Nederlandse markt te brengen? Let’s wait and see. Het is niet zo dat deze modellen er niet zijn.

De compacte stationwagen (B/C)

Nu we toch aan het tekenen en aan het filosoferen zijn, gaan we gelijk maar even door met de compacte station. Typisch zo’n model die de oversteek naar de nieuwe eeuw niet gehaald heeft. Ik plakte ‘m achter mijn getekende modellen-range.

MeganeSedanL450B

Welke Automotive Designer gaat me om de oren slaan? Ietsjes langer dan een tweede generatie Ford Focus Estate. In mijn ogen de perfecte B/C-segment gebruikte-verhuis-‘we gaan met z’n allen naar Zuid-Frankrijk’-auto. Let op: goeie exemplaren zijn inmiddels 20 jaar oud en worden zeldzaam.

Verwarrend

Voor wie de clou mist of tussen de B- en C-sedans het bos niet meer ziet, hier deze twee factsheets, geleend van © fiatgroupworld.com:

    

De lengtematen van de twee categorieën verschillen niet echt veel van elkaar: B-sedan 434 tot 456 cm en C-sedan 439 tot 465 cm. Waar hebben we het over? Lever het publiek een fraaie eenvoudige auto die naast compacte buitenmaten lekker veel binnenruimte heeft en zowel in hatch-, sedan- en station-uitvoering onder de Eu 20K verkrijgbaar is. Ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen.

Lees ook mijn blog ‘Waarom zien we de FIAT Linea (Weekend) niet in Nederland?’.