Het klinkt eenvoudig: vertel het verhaal van je organisatie of bedrijf en deel het met de rest van de wereld. Storytelling als onderdeel van je content marketing strategie. Elke organisatie heeft er een eigen visie op. Het lukt lang niet iedereen om ook de daad bij het woord te voegen.
Deze effectieve vorm van marketing is een continu doorgaande campagne en bestaat uit niet meer dan een handvol ingrediënten die rechtstreeks uit het hart van je organisatie komen. Wanneer die klaar staan, druk je op de startknop en go go go!
Of toch niet?
Wat heb je nodig om met storytelling te beginnen?
Een verhaal bestaat uit een plot, hoofdrolspelers, wat beeld erbij, een pakkend onderwerp…
Het klinkt eenvoudig en het is ook eenvoudig: het is een kwestie van doen.
Het plot kan een thema zijn dat nu speelt, of een propositie die je voor het voetlicht wilt brengen. Hoofdrolspelers zijn de medewerkers van jouw organisatie. Niemand kan het verhaal aan jouw markt beter vertellen dan zij. Over beeld hoef ik toch niets te vertellen: een goeie foto zegt meer dan 1000 woorden. Regel het!
Dan de volgende stap: publicatie. Denk aan een folder, een nieuwsbrief, een landingspagina op je website of een bericht op jouw social media kanaal. Gewoon starten en beginnen met het vertellen van het verhaal van jouw bedrijf aan jouw markt.
Van uitstel komt afstel
En dan: wie gaan het lezen? Waarom en hoe? Wanneer komt het vervolg en waar?
Zoveel vragen. En zoveel redenen om niet te beginnen aan een fatsoenlijk verhaal over jouw bedrijf, met personeel, op een locatie, misschien wel meerdere. Over wat je doet en waarom, voor wie en hoe? Ik help graag een handje.
Begin eens met het beantwoorden van deze vragen:
- Wat is de positionering van je bedrijf?
- Wat zijn je proposities?
- Wat heb je je markt nog meer te bieden?
- Wie zitten er op je te wachten?
- Wat is je achtergrond, waar kom je vandaan?
- Wat heb je vandaag te vertellen, en wat morgen?
- Waar ga je naartoe?
- Wat wil jij van je markt?
- Wat wil en kan de markt met jou?
Intimiderende vragen waar je geen antwoorden op hebt? Lees dan wat voorbeelden van organisaties die moeiteloos kunnen aangeven waar ze voor staan en helder vertellen waar ze mee bezig zijn. Geen geheimen en in duidelijke taal. Kortom, het verhaal van hun bedrijf.
Waarom zou jij het niet kunnen?
Verhalen van bedrijven en organisaties gaan door. Sommige zijn boeiend voor jou. Sommige worden gelezen door anderen. De wereld bestaat uit verhalen. En als je wilt kun je ze blijven lezen. In magazines, op webpagina’s, via sociale media. Verhalen die relevant zijn, blijven plakken en smaken naar meer. Als je zin hebt, volg je die episodes. Periodieke follow-ups zijn als Netflix series: verslavend. Misschien maak je wel kennis met organisaties waar je mee verder kan en wil.
Twee voorbeelden
IT-scale-up Metafactory bestaat uit een vijftiental senior developers. Zij delen graag met de buitenwereld wat zij doen en hoe, bijvoorbeeld via blogs. Een kijkje in de keuken van high-end software development krijg je met het lezen van hun jaarlijkse Hackaton liveblogs.
Op 10 en 11 oktober 2022 werd er in vijf teams gewerkt aan projecten en de verslagen staan in blogvorm op hun website:
En het vervolg in 2023, 11 en 12 september:
Nog een voorbeeld.
Kijk Op Uitgevers geeft b2b-magazines uit. In korte artikelen komen bedrijven aan het woord die goed weten wat ze nu doen en wat ze in de nabije toekomst gaan doen. Ik schrijf sinds 2021 artikelen en hieronder vindt je een overzicht met links naar bladerpagina’s. Veel leesplezier!
B2B magazine Kijk op Groot Amsterdam:
KOGA 10 / 2021
p22-25 > Vastned Retail Amsterdam
p68-71 > Ellermeyer bedrijfswageninrichting en autoaanpassingen
KOGA 11 / 2021
p60-63 > KB Group, schroot, verhuur & handel
p76-79 > DeltaSafe Groep, beveiliging
KOGA 14 / 2022
p28-31 > SPIE
p34-35 > Feyter Forklift Services
p42-43 > Zaich Taalservice Duits
p56-57 > Jaeger Advocaten-Belastingkundigen
p58-59 > Schouten Olie
p62-65 > SGI Compliance
p68-71 > Argent Energy
p80-83 > DeltaSafe Groep, beveiliging
p84-85 > Van Mossel Peugeot
p86-89 > IJskoud klimaat & koeltechniek
KOGA 1/2023
p54-55 > Accountantskantoor Moore
B2B magazine Kijk op Noord Holland Zuid
KONHZ 3 / 2022
p34-37 > SPIE
p38-39 > Jaeger Advocaten-Belastingkundigen
p44-45 > Schouten Olie
p48-51 > SGI Compliance
Interesse in storytelling als onderdeel van content marketing?
Bel, mail of bekijk mijn contactpagina. Praten kan altijd!