Rolls Royce Silver Shadow 1967 6.3 V8 te koop

Te koop – Rolls Royce Silver Shadow 1967 6.3 V8

Schitterende en tot perfectie gerestaureerde en unieke rechtsgestuurde 6.3 liter 1967 Rolls Royce Silver Shadow (SRH 2958): een ijkpunt qua uitvoering en uitstraling.

HansRR

Deze compleet aangepakte 1967 Silver Shadow (61.000 mijl / 98.000 km) is de top wat betreft restauratie en conservering en op vele punten uniek. Hierdoor bevindt SRH 2958 zich ‘in a league of its own’ en is ‘beyond category’. De vraagprijs is er ook naar. Heeft u interesse in deze auto? Lees dan onderstaande informatie door en neem contact met mij op.
Alleen serieuze bieders gaan door naar de volgende ronde: kennismaking met de huidige eigenaar en de auto. Op dit moment is deze Silver Shadow gestald in een climate ‘controlled omgeving’ en na enige voorbereiding rijklaar voor een proefrit.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Klik voor een vergroting op de afbeeldingen.

Bij introductie in 1965 was de Silver Shadow volgens ‘de pers van toen’ een breekpunt met de klassieke traditie. Dit kan voor de conservatieve Rolls Royce liefhebber een reden zijn om dit model links te laten liggen. In de huidige verkoop ziet je dit terug: een Silver Shadow is een entry level-Rolls Royce geworden. Voor 20.000 – 30.000 euro koop je een redelijk exemplaar. De Silver Shadows die voor minder worden aangeboden vertegenwoordigen de bodem van de markt en zijn niet te vergelijken met serieus onderhouden auto’s. Net als iedere luxe auto – en een Rolls Royce / Bentley bevindt zich in het hoogste segment – is een relevante onderhoudshistorie en een goede staat een noodzaak om verdere (onverwachte) investeringen te voorkomen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Geschiedenis
In vergelijking met de Rolls Royce Silver Cloud III (1962-1966) is de in 1965 geïntroduceerde Silver Shadow een revolutie. En dat merk je in het comfort en het rijgedrag. Het eerste wat opvalt is de vormgeving van de carroserie, die is veel moderner dan de zwaar aangezette en statige Silver Cloud koets. Beide kwamen van de hand van John Polwhele Blatchley, tot 1969 chief design bij Rolls Royce. Een belangrijke reden voor deze designkeuze is de toegankelijkheid naar een internationaal publiek, en met name de Verenigde Staten. Blatchley zei er zelf over:

> “Ten years later, the Silver Shadow – Rolls-Royce’s biggest selling model ever – came along. With the rapid decline of the chauffeur, it was aimed at a new type of buyer: the owner-driver. Styling this car was very much an architectural exercise. The specification demanded it be lower, narrower and shorter, with better visibility and luggage space, and a bigger petrol tank. My biggest challenge was getting all this paraphernalia, plus passengers, into a car that still looked all right.”
That he did this is borne out by the Shadow’s Peter Pan looks – clean and elegant even now. <

Quote from the article ‘John Blatchley: Shaper of the modern Rolls-Royce’
©  independent.co.uk / Giles Chapman

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Over uiterlijke smaak mag je twisten, over veiligheid en weggedrag liever niet. Met de Silver Shadow maakte Rolls Royce een flinke slag. De invoering van schijfremmen, zelfdragende carrosserie en onafhankelijke achterwielophanging zijn daarvan de in het oog springende features.

MagnoliaP001Voor SRH 2958 is de hydropneumatische (Citroën-)ophanging verwijderd. De liefhebbers van de Citroën DS en CX kennen de voordelen van het comfort en de constante rijhoogte, maar voor de Silver Shadow bleek dit systeem uiteindelijk geen pré. Rolls Royce erkende dit ook en sinds 1969 werd het alleen nog op de achteras toegepast. Het systeem is inmiddels door Leo Stoffels verwijderd en teruggebracht naar conventionele techniek van Bilstein. Rolls Royce & Bentley specialist Stoffels Classic Cars is verantwoordelijk voor het merendeel van de aangebrachte modificaties, restauratie en het onderhoud.

MagnoliaP007De eerste subserie Silver Shadow liep van 1965 tot 1967. Deze puurste vorm wordt door de liefhebbers beschouwd als de begeerlijkste variant. De onderstaande beschrijving van specificaties geeft de conversie naar deze vroege variant aan, alsmede tal van (met respect en in stijl uitgevoerde) modificaties die de auto ‘near perfect’ maken.

MagnoliaP004Met ruim 38.000 geproduceerde modellen (inclusief de vergelijkbare Bentley’s, die alleen in badge en naamgeving verschilde) is de Silver Shadow de meest succesvolle Rolls Royce. Tot 1969 werd een 6.3 liter versie van de V8 toegepast. De latere 6.7 liter wordt door liefhebbers beschouwd als minder prettig. In 1980 werd de Silver Shadow opgevolgt door de Silver Spirit.

Beleving – Een ochtend uit rijden met deze auto

In juli 2013 beleefde ik een ochtend met de eigenaar van SRH 2958. Tijdens de tweede editie van mijn jaarlijkse toertocht koos ik om voor enkele deelnemers de navigator te zijn. De Silver Shadow beet het spits af.

MagnoliaP009Uiterlijk valt er werkelijk niets af te dingen aan de auto. De strakke two tone geeft de Rolls zowel een stoere als een chique uitstraling. Eenmaal binnenin waande ik me in een herenclub: ruim en extreem comfortabel, smetteloos zonder klinisch te zijn, smaakvol op een manier die producenten van luxe auto’s vandaag de dag niet meer kunnen evenaren.

Perfecte ontstresser
MagnoliaK006Enig patina ontbreekt. Ik had ook niet het gevoel in een auto uit mijn geboortejaar 1967 te zitten. Al is ‘zitten’ niet het juiste woord. ‘Moeiteloos verblijven’ klinkt netter. Het volume voelt fors en is indrukwekkend maar niet zo intimiderend als bij sommige jaren 50 / 60 Amerikanen. Je zit in een huiskamer op wielen en al rijdend trekt het landschap aan je voorbij.

De stilte is wonderlijk
Ik schrok bijna van het fluiten van de vogels in het bos, toen we halverwege even een sanitaire stop inlaste. Ik vroeg de eigenaar me even voorbij te rijden en inderdaad: meer dan het geknars van de banden op het zandpad en het lichte tikken van de 16 kleppen kwam er niet boven het bladergeristel uit.

MagnoliaP006De perfectie waarmee de restauratie (eigenlijk modificatie) is uitgevoerd is liefdevol en intrigerend. Alle updates zijn volledig geïntegreerd in de klassieke jaren 60-stijl en ademen ‘British Class’ uit. Meer klasse dan een Jaguar uit die tijd? You bet. Ik kan me niet voorstellen dat een restauratie nog beter kan, zonder ‘over the top’ over te komen.

Rijden in en met deze 1967 Silver Shadow is een belevenis die het niet moet hebben van heftig bochtenwerk of rap sprintwerk. Daar is geen enkele Rolls Royce voor ontworpen, al hebben de modellen na de overname door Volkswagen / BMW (1998) naast luxe en comfort een performance-boost gekregen die de puristen vaak minder aanspreekt.

Conclusie
MagnoliaP008Deze aangeboden Rolls Royce Silver Shadow verkeert in een perfecte conditie en is niet te vergelijken met enige klassieke Rolls Royce / Bentley uit de jaren 60 / 70 / 80 / 90 die ik ooit zag. De nieuwe eigenaar kan uitzien naar een werkelijk perfecte rijmachine waar niets aan ontbreekt. Benzine, lucht en goed onderhoud zullen zijn of haar enige zorg zijn.

Specificaties
Exterieur en techniek (electrisch en hydraulisch)

  • Full bare metal respray in two tone: Diamond Black en Tudor Grey (originele Rolls Royce kleurencombinatie).
  • Volledige antiroest behandeling RX5 en RX10.
  • Chroomwerk is opnieuw verchroomd. Binnenzijde is behandeld met zinkoxide primer. Demontage en montage materiaal.
  • Achterklep met Rolls Royce elektrisch slot in combinatie met de centrale deurvergrendeling, op afstandsbediening.
  • 22-karaats vergulde Flying Lady / Spirit of Ecstasy.
  • Badge bar op voorbumper.
  • Unieke verchroomde brandstofdop.
  • 4 nieuwe koplampen voorzien van Xenon verlichting met onzichtbaar geplaatste ballasten. Geplaatst door Leo Stoffels.
  • Wit gekleurde sidemarkers i.p.v. origineel oranje (worden bijgeleverd).
  • Lamplenzen zijn vernieuwd.
  • 2 originele 1966 Lucas LR 8 verstralers, met originele schakelaar en met ingebouwde verlichting.
  • Nieuwe extra zware Bosch accu.
  • Conversie van 12V gelijkstroom naar 12V wisselstroom, nieuwe dynamo in bestaande behuizing. Uitvoering door Leo Stoffels.
  • Conversie naar elektronische ontsteking met nieuwe bekabeling, nieuwe bougies, nieuwe bobine. Uitvoering door Leo Stoffels.
  • Vrijwel alle lampen vervangen door LED lampen.
    Originele Lucas Electric Screenjet glazen reservoir voor ruitenwisser vloeistof met nieuwe (originele) bracket, nieuwe sticker.
  • Stalen velgen nieuw zwart gepoedercoat en voorzien van nieuwe ventielen.
  • Set (5) originele en niet meer verkrijgbare Rolls Royce lichtmetalen velgen, gepoedercoat (zie foto’s) en voorzien van de beroemde stilstaande Phantom VII logo’s/center caps. Dit item is een extra en niet in de vraagprijs inbegrepen. Vaste prijs 4.000,- euro.
  • Gepolijste wieldoppen, met kleurringen in Diamond Black. Deze (4) uiterst zeldzame ongeventileerde sierdoppen zijn als reserve aanwezig en niet in de prijs inbegrepen. Vaste prijs 350 euro, per stuk.
  • Nieuwe Bilstein schokbrekers en veren, geplaatst door Leo Stoffels.
  • Compleet nieuwe uitlaat en -ophanging.
  • Vernieuwde motorkap-isolatie.
  • Volledige revisie hydraulisch systeem: flexibele leidingen zijn vervangen door originele Rolls Royce exemplaren. Door Leo Stoffels  zijn 2 nieuwe originele Rolls Royce actuators geplaatst.
  • Zwitserse uitvoering verchroomd reservoir hydraulische olie. Uitvoering door Leo Stoffels.
  • Niveauregeling vooras (Citroen) is door Leo Stoffels verwijderd.
  • Nieuwe rubbers ophanging voor- en achterzijde. Uitvoering door Leo Stoffels.
  • 2 van binnenuit handbediende verchroomde buitenspiegels geplaatst. Deze zijn origineel voor de latere Shadow-modellen.
  • Deur- en raamrubbers en afdichtingen zijn vervangen. Ten tijde van de respray is een compleet pakket bestaande uit zo’n 100 items geplaatst.
  • Nieuwe moderne binnenspiegel en weggewerkte montage oude spiegel.
  • Volledig gereviseerde stuurkolom, voorzien van zeldzame “houten” stuurkolom afdekschalen. Hiervan zijn slechts 3 exemplaren (sets) door Rolls Royce vervaardigd.
  • Gereviseerde elektrische ramen met gereviseerde Rolls Royce motoren. Uitvoering door Leo Stoffels.
  • Complete professioneel aangebrachte geluidsisolatie op bodemplaat en in binnenruimte.

Interieur

  • Compleet nieuw Connolly lederen interieur in de officiële Rolls Royce kleur Magnolia, met in totaal 466 hand-vervaardigde panelen (extra chroom accenten).
  • Nieuwe deurkaarten van 8 mm kunststof, voorzien van Mulliner Park Ward houten inserts/panelen. Uniek voor een Silver Shadow en waarschijnlijk de enige Shadow ter wereld met deze bijzondere panelen.
  • Originele Rolls Royce hoofdsteunen (4), geplaatst met geborduurde Rolls Royce logo’s. Dit was destijds bij aflevering een zeer prijzige optie.
  • Nieuwe hoedenplank bekleed met zwart Connolly leer, zonder speaker openingen.
  • Nieuwe bekleding hemel in de kleur Magnolia.
  • Nieuwe vloerbedekking en binnenbekleding in de kleur Magnolia.
  • Bijgeleverd: 2 matching mattensets in de kleuren Magnolia en Zwart.
  • Verlengde middenconsole, custom made naar het voorbeeld van een Shadow II.
  • Moderne stereo/DVD installatie, voorzien van 4 speakers en 2 kleuren beeldschermen met afstandsbediening.
  • Opnieuw geplaatste bediening voor de elektrische stoelen en elektrische antenne.
  • Origineel Rolls Royce middenconsole accessoire bakje.
  • Hooper volledig met hout bekleed stuurwiel en claxon, in 1966 vervaardigd en een unieke feature. Standaard Nardi stuurwiel bestaat uit 2 helften.
  • Phantom VII aanstekers rondom.
  • Verchroomd luchtrooster onder voorruit i.p.v. Diamond Black (wordt bijgeleverd).
  • Breedbeeld navigatie-systeem met weggewerkte aansluiting. Uitvoering door Leo Stoffels.
  • Compleet opnieuw beklede kofferbak met vloerbedekking in de kleur Magnolia, alle panelen zijn opnieuw vervaardigd.
  • Bekleding kofferklep scharnier.
  • Custom made replica autokrikhoes in Connolly leer, kleur Magnolia. Krik en bijbehorend gereedschap zijn nieuwstaat.
  • Gereedschap set, compleet en in nieuwstaat.
  • Centraal geplaatste kill-switch.
  • Veiligheidsgordels (4) op kleur.
  • LED interieurverlichting.
  • Nieuwe uitstaphandvaten.
  • Nieuwe en beklede voetsteunen, in Magnolia.
  • Originele Rolls Royce kaartleeslampjes geplaatst als extra verlichting in achterbak.
  • Professionele blank metalen (i.p.v. rode) brandblusser geplaatst (evt. als optie, vaste prijs 250,- euro).
  • Originele extra Rolls Royce-logo’s op de picknick tafels en middenconsole.
  • 7 extra reservesleutels.

MagnoliaP010De auto is rechtsgestuurd en voorzien van Nederlandse kentekenplaten. De originele Engelse kentekenmaterialen zijn aanwezig en de auto is gereed voor een engelse registratie.

Vraagprijs op aanvraag
Serieuze bieders sturen mij een mail met daarin naam, contactgegevens voorzien van telefoonnummer. De verkoop en overdracht zal plaatsvinden in de regio Rotterdam.

Notabene
Voor en tijdens de intensieve restauratie en opbouw van de auto ontstond een verzameling van originele, zeldzame en vrijwel niet meer te verkrijgen belangrijke reserve onderdelen zoals verlichting, chroomwerk, grill, wieldoppen, interieur, techniek etc. Deze vertegenwoordigen een waarde van 6.500 euro en zijn door koper of een geïnteresseerde partij naar wens over te nemen.

MagnoliaP011Aan de nieuwe eigenaar wordt een intensieve (fotografische) documentatie overhandigt, zowel in boekvorm als op DVD, die de complete restauratie omvat.

Op deze pagina rust het copyright van de eigenaar. Ik vraag u uit fatsoen en respect met de aangeboden informatie om te gaan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Captcha * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.