Redactionele vormgeving (1 van 3)

Ontwerp en vormgeving gaan met name over ‘orde scheppen in chaos’. In mijn ogen is chaos een complexe vorm van orde. Midden jaren 90 leek mij de stap van grafisch ontwerp naar redactionele vormgeving een vanzelfsprekende.

In de jaren 90 ontwierp ik aan de lopende band folders, brochures, boeken, magazines, kwartaalberichten, nieuwsbrieven, kranten en jaarverslagen. De bottleneck bij het ontwerp van dergelijk drukwerken was vaak de verkrijgbaarheid en de organisatie van de content. Teksten en beelden op de juiste manier van de opdrachtgever krijgen was (en is nog steeds) lastig. Al heeft de komst van internet bijgedragen aan het serieus nemen van dit probleem. Want dat is het. Het kost tijd en daarmee geld.

BhurmannRodamcoLoyensLoeff

De vorige eeuw
Het ging me teveel tijd kosten om de aangeleverde teksten en beelden op waarde te schatten en naar eigen inzicht een plek in een ontwerp te geven. Opdrachtgevers komen graag terug op hun beslissingen omdat die stappen niet vastgelegd worden. Ik wilde dit niet en dus maakte ik een redactioneel ontwerp (of plank, zie illustratie) waar ik in aangaf wat ik qua invulling van mijn opdrachtgever verlangde. Een opdracht dus.

Plank

Per pagina gaf ik aan wat er nodig was om bv. een brochure in te vullen. Ingesloten zat de opdracht aan mijn opdrachtgever om bij de aangegeven artikelen een afgepaste tekst te leveren, bij voorkeur voorzien van kwalitatief en bruikbaar beeldmateriaal. Bij mijn ‘plank’ sloot ik een planning, een offerte en een ontwerp voor een cover en een spread (dubbele pagina) bij. Zie bovenstaande illustratie.

Geruststellend overzicht
Dit gaf een goed beeld van wat mijn klant qua tijd, kosten en vorm verwachten kon. De uren die ik stak in de voorbereiding vertaalde zich ruimschoots uit naar de altijd stressvolle uitwerking naar een eindresultaat. En ook voor mezelf was dit overzicht een gerustellend document: de fotograaf, illustrator en tekstschrijver konden er prima mee uit de voeten.

Langzaam maar zeker verschoof mijn aandacht van vorm en ordening naar inhoudelijke zaken. Ik had inmiddels het overzicht en de ervaring om als een projectmanager de procesdeelnemers scherp te houden. Iets wat de kwaliteit altijd ten goede kwam. Ik raakte bedreven in beeld- en tekstredactie. Voor enkele uitgaven begon ik zelf te schrijven.

Mijn rol werd er voor zowel de opdrachtgever als de bureau’s niet duidelijker op. En hoewel de klanten met me wegliepen lukte het steeds minder goed aansluiting te houden met de dagelijkse gang van de bureauzaken. De logische stap was dat ik in 2007 mijn eigen bedrijf startte.

Geen drukwerk meer
Ontwerpen doe ik nog sporadisch en drukwerk maken, hoe jammer ook, doe ik niet meer. Ik leerde enorm veel van de complexe projecten zoals jaarverslagen, soms wel in vijf talen. Door het werk dat ik mocht maken voor grote organisaties als Rodamco (nu Unibail-Rodamco), Buhrmann (nu Corporate Express) en Loyens & Loeff leerde ik uit de chaos van aangeleverde informatie ordelijke uitgaven te maken. Redactionele vormgeving hielp me daarbij.

Behoefte aan ‘orde in chaos’?
Ik interview en schrijf artikelen en blogs voor ondernemers. Het kost me weinig moeite om inhoud te rubriceren, de hoofd- en de bijzaken te onderscheiden en richting te geven aan communicatieboodschappen van bedrijven en organisaties. Social media helpt! Het dwingt mij om kort en bondig te blijven. Met de nadruk op kort, om effectief te zijn.

Heb je interesse in mijn aanpak? Kijk dan eens wat ik voor je onderneming kan betekenen en nodig me uit voor een gesprek. Inspiratie geven doe ik graag.

Ik wens je een fijne dag, veel succes en wellicht tot snel.

One thought on “Redactionele vormgeving (1 van 3)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Captcha * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.