Redactionele vormgeving (3 van 3)

Ontwerp en vormgeving gaan met name over ‘orde scheppen in chaos’. In mijn ogen is chaos een complexe vorm van orde. Midden jaren 90 leek mij de stap van grafisch ontwerp naar redactionele vormgeving een vanzelfsprekende.

Dit artikel is een vervolg op ‘Redactionele vormgeving’ deel 1 en deel 2 en gaat dieper in op de relatie tussen vormgeving en tekst. Dit deel 3 gaat over een groot project uit 2009-2010: de website van de Provincie Utrecht.

Ik werkte van 2008 t/m 2010 als projectmanager / designer bij Bureau Mooijekind. Blij verrast met de uitnodiging om mee te doen met de pitch voor het design van de website gingen we aan de slag. Maar niet met design.

Voordat je verder leest vermeld ik dat de website van de Provincie Utrecht begin 2015 is aangepast naar gebruik op mobiele telefoons. Het oude CMS voldeed niet meer aan de wensen van deze tijd en werd vervangen. Ons ontwerp en daarmee de indeling zoals die van 2010 tot 2015 gold is online niet meer te bekijken. Ik vond dit plaatje:

Rubricering
We wonnen de pitch ten koste van multidisciplinair bureau Eden en een groot internetbureau waarvan me de naam ontschoten is. Misschien was het Mirabeau of Evident. Tijdens de presentatie bleek al snel dat ‘wij’ als kleine speler een grote kans hadden om deze flinke opdracht binnen te halen. Onze focus lag niet op design maar op rubricering, overzichtelijkheid, usability en eenvoud van informatie. Onze concurrentie had het vooral over techniek en een onderscheidend ontwerp. Wij dachten anders: wat heb je aan design als je content bestaat uit berichten die bestemd zijn voor burgers en ondernemers? De focus zou dus moeten liggen op vindbaarheid van de informatie. Dat vond de Provincie Utrecht eigenlijk ook.

Zoekplaatje
Een kort onderzoekje langs de stand van zaken bracht de dramatische complexiteit van de 11 Nederlandse Provinciewebsites aan het licht. Een belangrijke reden om een provinciewebsite te bezoeken is het vinden van relevante informatie, zoals bijvoorbeeld een regeling, een subsidie of een vergunning. Die stukken staan als artikelpagina in een CMS maar moeten vaak ook als PDF (downloadable) beschikbaar zijn.

De ordening en de vindbaarheid vonden wij veel belangrijker dan het grafisch ontwerp. Er was een huisstijl beschikbaar. We pasten de huisstijlkleuren rood en zwart toe en we introduceerden de kleuren grijs en wit ten gunste van leesbaarheid. In een later stadium bekeken we samen met de projectgroep ICT het CMS naar de mogelijkheden: hoe kon de informatie zo helder mogelijk bereikt worden en hoe konden de projectgroepen hun berichten uploaden? Deze pragmatische aanpak leidde tot een heldere verdeling van de informatie en met een zo kort mogelijk kruimelpad. De component design vonden we ondergeschikt aan de rubricering.

Een fijne uitspraak van Steve Jobs vind ik: “Design is how it works.”

Het is grappig hoe deze uitspraak voor steeds meer mensen een begrijpelijke werkelijkheid is geworden. Waren standaard templates vijf jaar geleden nog ‘totally not done’, vandaag de dag is WordPress een norm geworden waar je als bedrijf niet meer omheen kunt. Het design van een website beperkt zich tot kleur, gebruik van beeld en toepassing van een lettertype. De ordening van de elementen ligt meestal in de gekozen template besloten.

De basis van een pagina is volgens mij:
1. Waar ben ik?
2. Wat kan ik hier?
3. Hoe kom ik verder?
4. Wil ik verder?

Design is leuk en aardig, maar een duidelijke website is veel belangrijker.

Ik bedoel: zolang veel websites er nog uitzien zoals bovenstaand voorbeeld kun je je afvragen waar het nu echt om gaat. Wat is hier de propositie? Hoe leest je markt je website?
Er is vaker wel dan niet behoefte aan ‘orde in de chaos’. Denk daar eens aan als je een ‘mooie’ website wilt.

Ik wens je een fijne dag en veel succes met ondernemen!

Afbeeldingen: © startupquote.com en © Mercon.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Captcha * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.