Houdt Nederland niet van compacte sedans?

mazda_121_Bubble1994

Ik vraag het me af. En met mij de Nederlandse autojournalist en -liefhebber, hobbyrijder en sedan-nerd, zo lees ik op internet. Verkoopcijfers tonen al decennia lang een voorkeur voor de hatchback aan. Bij een hatchback is het baggageruim vanuit de (achter)zitplaatsen bereikbaar. Sinds de introductie van de Renault 4 (1961) en Renault 16 (1965) en later de FIAT 127 (1971), Simca 1100 (1967), Alfasud (1971) en natuurlijk de nu nog steeds poplaire VW Golf (1974) won deze praktische carrosserievorm terrein bij het grote publiek, en dus ook in ons land. De huidige autoverkooptop-10 (juli 2016) toont, op 2 SUV-achtigen na, louter hatchbacks. Je zou bijna vergeten dat Babyboomers en Generatie X-ers (zoals ik) opgroeide tussen sedans. Auto’s met een kontje, zeg maar.

Top-10

Sedans (in het Italiaans ‘Berlina’, in het Engels ‘Saloon’) doen het in ons land zeker niet slecht. Als er een premium badge op geplakt is. Dikke D-segmenters zoals de Mercedes C, BMW 3 en de Audi A4 zijn populair. Maar hoe zit het met de compacte B- en C-sedans?

Strikt genomen heeft een sedan 4 deuren en een kofferbak. De 2-deurs variant noem je eigenlijk coupé. Maar die term vind ik meer bij een chique en/of snelle fastback-versie passen. Kleintjes met een kontje kom ik vandaag de dag niet veel tegen. In mijn jongensjaren 70 en 80 waren de Opel Kadett en Ford Escort vertrouwde sedan-verschijningen. Mijn vader reed een donkerblauwe Escort 1.3C. De buurman had een Simca 1000, met de motor in de kofferbak. Tussen de ronde vormen van 2CV Eendjes en Kevertjes pruttelden gezellige blokkendoosjes. De wereld was overzichtelijk en symmetrisch.

Kadett1978EscortMk2Simca1000Zo tekende je een auto. Zo bouwde je een wagentje van LEGO. Bijna iedereen reed in een sedan. Japanse auto’s hielden in mijn herinnering het langst vast aan de compacte sedanvorm. Nu waren Japjes altijd al aan de bescheiden kant dus die zagen het vast anders. Slimmer, denk ik dan. Herinner je de Nissan Sunny (1966-1991) nog, of die fijne 5e generatie Toyota Corolla (1983–1987)? Honda zette tot aan eind jaren 90 aardig wat Civic sedans in ons land af. Zeker niet moeders mooiste trouwens maar je ziet ze nog regelmatig rijden.

En nu dan? Heel af en toe roffelt er een jaren 90 C-sedannetje voorbij. Een VW Jetta of een Bora. Peugeot scoorde goed met de nog regelmatig te bewonderen 306 sedan, Renault deed het best aardig met de Megane en als je gelukt hebt kom je een SEAT Toledo tegen. In het kleinere B-segment zie je heel af en toe een 20 jaar oude VW Polo, een Suzuki Swift met koffertje en een liefhebbersauto, de Dacia Logan. En verder? Mazda schoot niet echt in de roos met de 121 Bubble, Bolleke of welke koosnaam je het koddige ding wilt geven. Nee, na de jaren 90 leken de dagen van de compacte sedan geteld.

De generieke 4-deurs sedan (B/C)
Om het overzichtelijk te maken tekende ik (puur voor de lol) een generieke 4-deurs sedan en vijf ervan afgeleide varianten. Zie de illustratie hieronder. Naar mijn mening lopen in de praktijk van nu B- en C-segmentauto’s een beetje door elkaar. Zo is mijn FIAT Grande Punto officieel een B-tje, maar wat is het verschil in ruimte met een iets oudere Peugeot 306? Ik ga in mijn overzicht uit van een kop-staart lengte van 450 cm. De Punto meet overigens 4 meter. Met een kontje mag je er zo’n 30 cm aanplakken.

MeganeSedanL450A

Ik geef direct toe, erg fraai zijn mijn karretjes niet geworden. Het gaat om het idee. Fabrikanten geven dergelijke (afgeleide) modellen tegenwoordig een eigen naam. BMW heeft een systeem met nummers. Ik groepeer voor het gemak de BMW-1 en -2 tot één serie. Deze omvat een 4-deurs sedan, een cabriolet (sedan), geen stationwagen en een 2-deurs coupé (met kont). De 1-serie is van oorsprong een 3- of 5-deurs hatchback. Food for thought: een 2-serie Touring zou kopers van de 3-Touring verleiden. De M2 (2-deurs 1-serie coupé) doet dit al ten nadele van de M3. Overzichtelijk.

Binnen de kop-staart lengte van 425-450 cm vallen een reeks sedans die ik vergelijk met het silhouet van mijn getekende generiek B/C-sedan. Er passen zowel B als C auto’s in. Een Mazda 2 is een B en een 2-deurs BMW coupé is een C maar eigenlijk net als neefje MINI een prijscategorie hoger en dus… ik weet het even niet. Detail: je ziet hoe sommige fabrikanten fabrikanten (BMW, Audi) een loopje nemen met de verhoudingen. Snapshots vergelijken met Marketing shots… er klopt niet veel van. Boefjes.

MeganeSedanL450C

Bovenstaande arbitrair gekozen compacte kofferbak-auto’s zien er eigenlijk helemaal niet verkeerd uit en ik kan me goed voorstellen waarom een jong stel zonder al teveel verplichtingen en ruimtebehoefte voor een dergelijke sedan zou kiezen. De bijzonder fraaie Mazda 2 (427 cm), het oude model Peugeot 207 (424 cm), de Toyota Yaris ( 430 cm), de VW Polo (438 cm) en de best kekke Ford Fiesta (440 cm) mogen er zijn, toch?

De Renault Megane, BMW 2 en Audi A3 zijn met hun prijskaartjes (ruim) boven de 20K net even buiten het bereik van veel modale starters. Ik vind de Hyundai i110 sedan qua looks gevaarlijk richting Bubble gaan, dat gaat ‘m niet worden hier. De Opel Corsa is ook net iets te hoog. Misschien valt ie in het echt best mee (NB. Ik zag tijdens de zomervakantie in Noord Portugal regelmatig een Chevrolet Aveo Sedan, vergelijkbaar en best aardig).

De grote vraag is: welke importeurs durven het aan een – hun – compacte sedan op de Nederlandse markt te brengen? Let’s wait and see. Het is niet zo dat ze er niet zijn.

De compacte stationwagen (B/C)
Nu we toch aan het tekenen en aan het filosoferen zijn gaan we gelijk maar even door met de compacte station. Ik plakte ‘m achter mijn getekende modellen-range.

MeganeSedanL450B

Welke Automotive Designer gaat me om de oren slaan? Ietsjes langer dan een tweede generatie Ford Focus Estate. In mijn ogen de perfecte B/C-segment-gebruikte-verhuis-‘we gaan met z’n allen naar Zuid-Frankrijk’-auto.

Verwarrend
Voor wie de clou mist of tussen de B- en C-sedans het bos niet meer ziet, hier deze 2 van © fiatgroupworld.com geleende factsheets:

b-sedan-europe-2013    c-sedan-europe-2013

De lengtematen van de 2 categorieën verschillen niet echt veel van elkaar. B-sedan 434 tot 456 cm en C-sedan 439 tot 465 cm. Waar hebben we het over? Lever het publiek een fraaie eenvoudige auto die naast compacte buitenmaten lekker veel binnenruimte heeft en zowel in hatch-, sedan- en station-uitvoering onder de Eu 20K verkrijgbaar is. Ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen tot 2020.

Er ontstaat vanzelf een serie autoblogs en ik verwijs naar deze blog ‘Waarom zien we de FIAT Linea (Weekend) niet in Nederland?’. En wordt Vervolgd.