Blogs: online publicaties

Blogs: B2B Digital Marketing

In de B2B is online marketing nog niet vanzelfsprekend. Internet is vaak een onderontwikkeld en achtergebleven marketingkanaal. Ik werk voor en met ondernemers die mij vragen hoe zij de online kanalen (beter) in kunnen zetten om hun markt te bereiken. Ik reik de kaders aan hoe zij dit kunnen realiseren. De basis is een relevante propositie, een relevante markt en een realistische instelling. 

Ik wijs hen op de Quick Wins: doe wat je kan en doe dit goed. Langetermijnstrategie en -uitvoering zijn niet voor ieder bedrijf weggelegd. Het lukt vaak niet: er moeten vaak organisatieveranderingen doorgevoerd worden, en die kosten tijd. Teveel tijd. Ondernemingen zijn ongeduldig. En bovendien houden ze niet van verandering. Optimalisering van ‘wat er is’ is vaak de start voor een verbetering van de marktbenadering.

Een voorbeeld van een Quick Win:
• Relevante informatie aanbieden op landingspagina’s en deze delen via de social mediakanalen die je markt gebruikt.
Zo ben je relevant op het moment en op de plek waar je markt actief is.

De informatie die je hierbij inzet is content. Publicaties van tekst, beeld, video en geluid op internet is online content. Op mijn homepage publiceer ik blogs die gaan over online content, digital- en contentmarketing. Onderaan deze pagina staan mijn gearchiveerde blogs.

Wil je je markt bereiken? Dan zul je naast offline (beurzen, folders, presentaties, RTV) ook je digitale aanwezigheid serieus moeten nemen. Met teksten die gericht zijn op de behoeften van je markt maak je de verbinding: de start van een kopersreis. Mijn specialisatie is contentmarketing voor B2B-ondernemingen. Mijn basis is corporate communicatie en PR. Ik haal informatie uit je bedrijf en schrijf het voor je op. De producten die je hiervoor bij me kunt afnemen zijn marktonderzoek (klantinterviews), Buyer Persona-trajecten, gastblogs, webteksten, artikelen, whitepapers, social media redactie. Kortom, alles wat nodig is om jouw markt in beweging te krijgen en hen helpt met aankopen. Ontvangergerichte en relevante boodschappen vormen hiervoor de basis.

Ondernemersvisie
Mijn mening is dat communicatieprojecten bij voorkeur worden gedreven vanuit een ondernemersvisie. Dat betekent dat (online-)marketing en innovatie voorrang hebben op ICT. Eerst kaders scheppen en dan bouwen aan een online presentatie waarbij de proposities een keuze worden in de kopersreizen van de markt. Zorg dat je markt een helder beeld van je proposities krijgt. Lees de blogs op mijn homepage voor meer informatie hierover, of scroll naar beneden voor het archief.

Naast mijn werk schrijf ik graag over mijn interesses:

Blogs: Fotografie

  1. Vertel een verhaal met je beelden: tips voor het maken van een goede foto >>
  2. Photography for Classic Car racing teams >>

Blogs: Reizen

  1. Puglia en Basilicata – Lente in Zuid-Italië (2016) >>
    Reisblog in 8 delen (longreads) en losse thematische blogs over het dagelijks leven in Zuid-Italië.
  2. Noord-Portugal – Zomer 2016 <in bewerking>

Blogs: Automotive

  1. Waarom zien we de FIAT Linea (Weekend) niet in Nederland? >>
  2. Houdt Nederland niet van compacte sedans? >>
  3. Mijn publicaties op Pistonheads >>

Blogs: Muziek

  1. Buescher alto saxophones serial numbers: de stem uit het verleden >>
  2. Workshops improviseren en jazz >>
  3. Premiere documentaire ‘Unknown Brood’: A rock and roll accident >>

Blogs: B2B Digital Marketing

Mijn publicaties op online platforms:

Mijn publicaties op deze website:

• B2B-ondernemers aan de slag met bloggen
Je kunt als moderne B2B-onderneming niet meer om bloggen heen. Wat heb je de markt te vertellen? Waar is het nieuws? Wie gaat het doen?
Contentmarketing gaat over waarde toevoegen en Awareness creëren in de Buyer Journey of kopersreis. Dat kan prima met goed geschreven en informatieve teksten. 
Lees hier de blog >>

• Masterclass Buyer Persona’s voor de maakindustrie
Contentmarketing is nog geen dagelijkse kost voor Nederlandse B2B-bedrijven. Internet is oPowerPoint-presentatieok niet het kanaal waarvan marketeers verwachten dat ze er de B2B-markt mee kunnen bereiken. Daarvoor werd er door bedrijven de afgelopen 20 jaar te weinig aandacht besteed aan marktbenadering. Samen met mijn zakelijke partner Thies Kuijlman geef ik regelmatig een masterclass Buyer Persona’s aan een groep van ca. 15 marketing- en salesprofessionals uit de B2B-maakindustrie.
Lees hier de blog >>

• Interviews
Ik interview en schrijf. Dat is wat contentmarketeers doen. Af en toe zijn de rollen omgedraaid en krijg ik een microfoon onder de neus. En een paar keer per jaar mag ik aan een groep B2B-ondernemers met interesse in Marketing & Sales mijn visie op marktbenadering toelichten. Dit geeft hen vaak een ander beeld van de dagelijkse realiteit dan de marketing-vakmedia doen voorkomen.
#DFB2B1 – 28 juni 2016 was ik één van de 20 sprekers tijdens het jaarlijkse kennisevent Digital Future of B2B. Aan ca. 40 geïnteresseerde B2B-professionals legde ik uit waarom ‘nuchter nadenken’ belangrijker is dan een zorgvuldige marketingstrategie opstellen en deze vervolgens met moeite kunnen uitvoeren: doe niet wat je moet, maar doe wat je kan (en doe dit goed).
Lees in mijn blog verslagen van deze en 4 andere bijeenkomsten >>

• “We hebben geen online strategie, we doen maar wat.” Daar kom je als bedrijf niet ver mee als je je markt wilt bereiken. Het dagelijks afvinken van taakjes (content regelen en schrijven, reageren op social media, landingspagina’s maken, webredactie, et cetera) hebben maar al te vaak een hogere prioriteit dan het behalen van doelen zoals leads genereren, traffic analyseren en het bedrijf (en daarmee de producten of diensten) volgens de merkwaarden positioneren.
Je gelooft het niet! Even een kritische noot richting Ondernemend Nederland. En een handvol verwijzingen naar professionals met goede adviezen.
Lees hier de blog >>

• De belangrijkste uitvinding ooit
LiefdeVoorTekst500
Mijn ode aan de tekst. De drager van belangrijke boodschappen en het kanonnenvlees van de communicatie. Vaak gelezen en minder gezien. Ga er met respect mee om en geef tekst de aandacht die het verdient. 
Lees hier de blog >>

• Hoe start de kopersreis van een B2B-ondernemer: met een vraag, puur uit nieuwsgierigheid of vanwege een behoefte of een noodzaak? Welke rol speelt internet? Voor online platform Multiraedt schreef ik 2 blogs over dit onderwerp:
1. De rol van internet in de kopersreis van B2B-ondernemers (1)
2. De rol van internet in de kopersreis van B2B-ondernemers (2)
B2B-Kopers houden niet van hindernissen en valkuilen in tijdens aankoopreis. Ze zigzaggen eromheen en stappen van relevant punt naar relevant punt. Leer je markt beter kennen en interview je klant.

Tile2Inspiratie via social media: ik kan er niet genoeg van krijgen
Twitter is voor mij een grote inspiratiebron van ‘inzicht via quote’s’. Heerlijk, die Grote Meesters die hun gedachten op mijn TL achterlaten. Uitspraken die in je hoofd blijven hangen. Bij mij zorgt een rake quote voor een aha-erlebnis: “Nu begrijp ik echt hoe het zit!” > 10 inspirerende quotes en 1 clip.
Lees hier de hele blog >>

342622-chef-gordon-ramsay-funny-memesChef Gordon Ramsay als jouw bedrijfsadviseur
Goed idee? Of kies je liever een adviseur die met zachte hand en zalvende woorden de goegemeente toespreekt om ‘de zaak’ in beweging te krijgen? In de wereld van bistro en restaurant lijkt de directe aanpak van chef Ramsay te werken. Waarom deze niet toepassen in je organisatie?
Lees hier de hele blog >>

responsive1Maak jouw website mobielvriendelijk
Een mobielvriendelijke website is gebruiksvriendelijk en beter vindbaar in Google. Websites die niet mobielvriendelijk (mobile friendly) zijn, ranken steeds slechter in Google dan websites die dat wel zijn. Dat betekent dat je website, als deze niet goed geschikt is voor mobiele apparaten, slechter gevonden wordt door je markt.
Lees de hele blog op de website van online contentspecialist Lilian Havermans >>

Klantbehoeften doorgronden: interviewen voor gevorderden
Op 14, 15 en 16 april 2015 bezocht ik de Masterclass Buyer Personas gegeven door de bedenker van de Buyer Persona, Tony Zambito. In een zinderend tempo doceerde hij voor 12 enthousiaste en leergierige deelnemers en nam hij zijn visie op ‘de marketing van nu’ door. Het interview met de markt (klanten, kopers, leads) staat daarbij centraal.
Lees hier verder op de website van Multiraedt >>

Marketing baseer je niet op aannames! 
In 2015 gaf de bedenker van de term Buyer Personas Tony Zambito een Masterclass. Hij kwam naar Amsterdam om zijn visie op Digital Business en klantgerichte marketing uit te leggen aan bedrijven en marketing professionals die hun vak serieus nemen.
In een vorig deel schreef ik: “Om te weten wat jouw klant denkt, ziet en voelt zul je enorm veel research moeten doen. Om een idee te geven hoe het nu gaat: meer dan 70% van de marketing-inzichten zijn gebaseerd op gokwerk.” Ik wijt dit aan gemakzucht, onwetendheid en gebrek aan inzicht van marketeers. Marketing baseer je niet op aannames!
Lees hier verder op de website van Stan & Stacy >>

Het HUM-principe voor interviewing: luisteren
Deze blog is de 3e uit een reeks over de masterclass door Tony Zambito. In tegenstelling tot de meeste toepassingen (bijvoorbeeld in Marketing Automation software) blijft hij zijn definitie toetsen aan de wensen en eisen van de markt.
Lees hier de blog op de website van Stan & Stacy >>

©www.jongustafsson.comEyjafjallajökull en de Twitterexplosie
Jochem van Drimmelen – nu reputatiemanager bij KLM – startte op 23 november 2009 met 1 collega het KLM-Twitteraccount. “We zaten op de bank te ‘webcaren’, aanbiedingen te zenden, en af en toe een tweet van een reiziger te behandelen.” Enkele maanden later, in april 2010, zorgde de uitbarsting van de IJslandse vulkaan Eyjafjallajökull voor een Twitterexplosie.
Lees hier de blog op de website van HostNet >>

Op de homepage staan mijn recente blogs.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Captcha * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.