B2B-ondernemers aan de slag met bloggen

Bloggen. Je kunt er als B2B-onderneming niet meer omheen. Kanone. Wat nu? Wat gaat je onderneming vertellen? Zit je markt er op te wachten? Waar is ons nieuws? Moet dit nu echt! Wie gaat het doen?

Om te beginnen met Wat Nu? Verman jezelf en ‘eat the frog’*. Contentmarketing gaat over waarde toevoegen en Awareness creëren in the Buyer Journey. Dat kan prima met goed geschreven en informatieve teksten. Ik help je op weg. Het is niet moeilijk. En een beetje geduld is fijn.

Of je Contentmarketing wel marketing kan en mag noemen is voor mij wel een puntje. Ik ben er nog niet uit. Het is eigenlijk ‘informatie geven’. Voorlopig noem ik het zo.

Het MT geeft het goede voorbeeld
Tenminste, dat zou fijn zijn. Directie vindt het vaak eng om in het openbaar over de eigen organisatie te schrijven. Goed voorbeeld doet goed volgen. Stel je eens voor dat iedere werknemer (die dit wil, kan en enigszins communicatievaardig is) zou schrijven voor ‘de company’. Onmogelijk zeg je?

Kan niet bestaat niet
Kijk eens naar DirkZwager. Het Arnhemse advocatenkantoor maakte al decennia geleden een radicale ommezwaai: van traditioneel (zoals iedereen het doet) naar modern en innovatief. Met de nadruk op Online. Hoe ze dat deden en doen lees je in dit artikel ‘Kennisdelen met Dirkzwager advocaten Arnhem’ (3 januari 2013).

De tip van (inmiddels ex-DirkZwager) advocaat Jeroen Zweers aan ondernemers: “Ga het gewoon doen, heb lef en begin er mee.” Met het bedoelt hij: beginnen met kennisdelen. En bloggen is een perfecte manier.

Maak een blog post aan op LinkedIn
Mijn gouden tip is een beetje locatie, locatie, locatie. Maak een blog (post) aan op LinkedIn. Hou het kort. Of beter nog, publiceer alleen de eerste alinea en verwijs door naar je blog. Op je bedrijfswebsite bijvoorbeeld. Daar plaats je de gehele blog. Een fraai plaatje erbij helpt!

Maak de uitsnede 698 x 400 pixels in landscape (zie voorbeeld). Dit is precies de grootte van de LinkedIn cover. Op je eigen domein kun je los gaan, maar maak je blogs niet te lang. Kom snel to-the-point (schrijf oprolbaar: open met het onderwerp) en deel na plaatsing frequent via de social mediabuttons (niet vergeten te plaatsen!).

Een groot voordeel van plaatsing op LinkedIn is dat je er je zakelijke en professionele contacten mee kunt bereiken. LinkedIn is voor B2B het aangewezen kanaal om te netwerken: zakendoen op een laagdrempelige manier en kennismaken met de markten die je wilt bereiken.

Overload
Zorgt mijn verhaal bij jou voor een system-overload? Dan kun je je serieus afvragen of je niet beter eerst wat hulp in kunt schakelen. Wees daar niet bang voor en vraag, vraag en vraag. Iedereen is bij nul begonnen. Laat je blog vóór publicatie lezen aan collega’s die je vertrouwt. Herschrijf net zolang tot je tevreden bent. NB. Ik herschrijf mijn eenmaal (op mijn eigen domein) gepubliceerde blogs constant.

In 2015 startte ik voor Platform Duurzaam Communiceren met een reeks in-house workshops over commercieel (activerend) schrijven. Met eenvoudige doe-opdrachten en direct feedback van professionals, in dit geval Jitse Knoop en ondergetekende, kun je in een dagdeel een start maken met effectief schrijven. Zo krijg je vertrouwen in je schrijfwerk en wordt de kloof naar publicatie (comments in LinkedIn-discussies, blogs, Plan van Aanpak, webpagina’s, mail et cetera) kleiner.

Deze actieve workshop is geschikt voor 5 tot 10 deelnemers en kan prima binnen je organisatie gegeven worden. Mobieltjes uit, beamer aan en Let’s Go! Voor je het weet schrijf je de sterren van de hemel. Liever 1-op-1? Dat kan ook: laat me weten wat je wilt.

Door waar we gebleven waren.

Wat heeft je onderneming je markt te vertellen?
Meer dan je denkt! De nieuwswaarde zie je vaak zelf niet omdat je er met je neus bovenop zit of omdat je er blind voor bent geworden. Je ziet niet meer wat voor je markt van waarde kan zijn om hen te helpen met hun aankopen. Dat geeft niet want anderen zien het vaak wel. Interview elkaar of laat je interviewen door een professional. Soms is een vraag aan een deskundige derde stellen al voldoende om je te inspireren.

Waar is ons nieuws?
Nieuws zit vaak niet in het product of de dienst die je in de aanbieding hebt. Met de beste aandrijfketting, de snelste servomotor of de gevoeligste sensor breng je de markt niet in beweging. Kijk eens naar wat je markt wel in beweging brengt. Waar lopen ze warm voor? Misschien is een klantcase of een anecdote over een installatie wel meer nieuws dan je denkt. Draai het perspectief eens om en bekijk je bedrijf eens door de ogen van je markt.

Moet dit nu echt!
Ik ben bang van wel. Sinds 2013 beginnen steeds meer B2B-ondernemers – vaak directie met gevoel voor marketing – met het schrijven van webpagina’s. Ze voelen de onbedwingbare behoefte om te delen waar ze zo vol van zijn: hun eigen bedrijf. De energie is goed maar de draai die er vaak nog even aan gegeven mag worden is ‘kijk eens vanuit het perspectief van de klant’. Pas dan voeg je waarde toe en zal de online lezer jouw verhalen als niet opgedrongen ervaren.

Wie gaat het doen?
Iedereen die iets te vertellen heeft over product of dienst, klant en markt, bedrijf en cultuur, geschiedenis en toekomst, ambitie en … Precies, de werknemers zelf dus. Of ze nu zelf schrijven of zich laten interviewen of redigeren: de pen van je bedrijf werkt het best.

Ik geef ondernemers graag een zetje in de goede richting. Met een beetje kader en inspiratie worden vaak de eerste hindernissen genomen. En na een blog of vijf begint er zelfs vertrouwen in eigen kunnen te ontstaan. Wedden?

Geen tijd? Dan vraag je een collega of een marketeer om een blog voor je te schrijven.  

* Begin de dag met de meest uitdagende taak.

Credits: © KLM, @ Gordon Ramsay

4 thoughts on “B2B-ondernemers aan de slag met bloggen

  1. Bedankt voor dit artikel Hier heb ik zeker iets aan. Het is weer even een reminder dat ook ik het blogger weer moet gaan oppakken. Meestel begin je eraan en dan verslapt het vervolgens weer.

  2. Wow that was odd. I just wrote an extremely long copmment but after I
    clicked submit my comment didn’t appear. Grrrr…
    well I’m not writing all that over again. Regardless, justt wanted to say wonderful blog!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Captcha * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.